Nog een emco 5 cnc...

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

Het wordt een beetje warrig met alle subonderwerpen, dus hier dan toch een samenvoeging voor meer overzicht.

Iets meer dan een jaar terug een Emco 5 CNC aangeschaft en niet veel later een freesbank. De draaibank was behoorlijk afgeleefd en de originele besturing erg beperkt. Dus ik heb besloten deze op te knappen en de freesbank voorlopig zo te laten.

Ik wilde zo min mogelijk mechanisch doen, maar dat ik niet helemaal gelukt toen ik eenmaal begon met demonteren. Nieuwsgierig zijn helpt ook niet echt, iets uit elkaar halen is toch vaak wat makkelijker dan weer in elkaar zetten…

Het eerste wat ik tegenkwam is kogelomloopspindel van de dwarsslede, die draaide heel zwaar.
viewtopic.php?f=33&t=11382

Vervolgens de langsslede waar de kogelomloopmoer beschadigd was:
viewtopic.php?f=33&t=11562

Daar is het mechanisch even op een dood spoor gekomen. Eerst naar de besturing gekeken:
viewtopic.php?f=44&t=11945

Vooral het aansturen van de spindel kostte wel wat kopzorgen, uiteindelijk gekozen om met de bestaande motor te blijven werken en die met een aparte controller aan te sturen.
viewtopic.php?f=35&t=11984

Het enige wat miste was spindelrichting mogelijkheid, die heb ik uiteindelijk toegevoegd via een Arduino, en alles in de besturingskast ingebouwd:
viewtopic.php?f=39&t=12467

Een behoorlijk deel van de tijd gaat op aan het netjes maken van de machine en de installatie, maar dat is een bewuste keuze, zo leer ik al die aspecten ook, kan alleen maar helpen in de toekomst.

Ik heb de meeste onderdelen kunnen maken met behulp van de freesmachine, wat ook de nodige inspanning heeft gekost om enigszins te beheersen. Alleen de spindel aanpassing heb ik uiteindelijk uitbesteed.

Via het forum ook veel ideeën en concepten overgenomen van anderen natuurlijk, enkele:

mjeuring - documentatie:
viewtopic.php?f=44&t=12811

McGyver - spindellagers:
viewtopic.php?f=36&t=1395

Arie Kabaalstra - atc adapter:
viewtopic.php?f=44&t=10486

javanree - gibs:
viewtopic.php?f=44&t=11897

Inmiddels aardig op weg, maar moet zeker nog wat gebeuren, op het lijstje staan:
- Toolchanger
- Spindellagers
- Homesensoren
- Gehele opbouw

Aanvullingen volgen...

- pendant
viewtopic.php?f=39&t=13497&start=42#p153375
Laatst gewijzigd door Breaker op 05 mar 2017 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

Na de kast ook de andere delen van verse lak voorzien, werd tijd, gelijk de bak aan de zijkant lekdicht gelast. Daarna veel schoonmaak, plamuur en schuurwerk.

Slechte lak staat:
12022
12023

Lassen van de bak:
12024
12025

Nieuwe lak:
12026
12027

Onderdelen klaar voor assemblage!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

Tijd om wat aandacht te besteden aan de toolchanger. Toch op basis van een reedcontact en een magneetje als homeswitch, het hoeft niet precies te zijn aangezien de toolchanger terugdraait naar de lock. Een beetje moeite om het allemaal netjes pas te maken.

Adapterplaat na poging 17: :evil:
12029
12030

Monteren aan stappenmotor:
12031
12032

Houder voor reedsensor, connector en deksel:
12035
12036

Frezen van het deksel, in één keer zonder noemenswaardige fouten :P
12037
12038
12039

Het deksel krijgt een kleurtje wanneer het weer wat opknapt en ik nog wat andere onderdelen klaar heb.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door mjeuring »

Nice! Waar heb je die stappenmotor vandaan? Lekker compact.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door FSSF »

Strak dekseltje 8)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door javanree »

Inderdaad, wisselaar sensor met kapje is netjes gedaan. Als ik zover ben maar eens kijken of ik dit fraaie ontwerp ga lenen ;)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

De NEMA17 motor komt bij DamenCNC vandaan.

Ik ben de radiuscompensatie op mijn machine aan het experimenteren, dan hoef ik de contour maar één keer te programmeren, vervolgens gebruik ik een tool die met verschillende overmaten in de tooltabel staat, bv een 6mm frees eerst op 12mm dan op 8 mm en de laatste keer pas op 6mm. Blijft de tool dus eerst 3mm en dan 1 mm bij de uiteindelijke contour vandaan zonder dat ik dat opnieuw hoef te programmeren. Dat scheelt heel veel fouten en tijd, dus het niet optimaal zo dik mogelijk schillen is een beetje verleden tijd, nu zet ik een extra overmaat stapje in de tooltabel en draai hetzelfde rondje een keertje extra. Zo heb ik wat geduld over voor de laatste pass op lagere snelheid voor een mooie finish, het lijkt te werken :P

Alvast een schets ter inspiratie, staan wat veel maten in maar die had ik nodig om de verschillende contouren te programmeren.
Bijlagen
emco 5 cnc - atc cover - r4.pdf
(46.41 KiB) 198 keer gedownload
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

Uit een eerdere discussie heb ik geleerd dat de home sensor een aan- danwel uitsignaal moet hebben zodat de richting waarin gehomed moet worden bekend is.
viewtopic.php?f=63&t=12744

Voor de Z-as is het niet praktisch om aan de einden van de slag te homen, want de klauwplaat of losse kop zitten dan in de weg. Dus ergens in het midden homen leek de beste optie. Plaats voor de sensor op de slede onder het bed. Uit staal, want daar reageren de proximity sensors het best op.

Genoeg geoefend met al die softies materialen, tijd voor staal… Eh, eerst opruimen… :roll:
12078

Ik vond dit een stukje basismateriaal met de juiste maat.
12079
12080

Met het kleiner en dunner worden begon er steeds meer flex in te komen, en werd alles hoe langer hoe krommer, na wat opgebouwde frustatie vastgeTIGd. Daarna ging het een stuk beter.
12081

Vervolgens vierde as gemonteerd ;-)
12082

Midden uitmeten en montagegaten boren, taai spul dat gietijzer...
12083

De gaten zijn 20mm diep geboord en het tappen was tot 10mm, maar het liep toch vast bij het automatisch tappen, gelukkig onbeschadigd, daarna handmatig tappen, verzinken en monteren. Toch eens een setje blindtappen overwegen.
12084

Dan sensorhouder gefreesd, passen meten programmeren, passen meten programmeren, passen meten programmeren. Dromen in G-code, maar het kan ook zijn dat het zonder te merken opeens diep in de nacht was.
12085

En bevestigd.
12086

Staal is wel even wat anders dan aluminium, de marges lijken veel kleiner dus het was goed opletten.

Voor de X-as geldt ongeveer hetzelfde, maar hier komt de sensor wel op een eindpunt. Eindplaat op dwarsslede gemaakt uit stukje plaatstaal. En een aluminium houder voor de sensor. Er zat ook nog een M8x1 tap in de 100-taps-voor-een-appel-en-ei set. Precies handig en ze zijn meestal goed genoeg voor een paar gaten.
12087

Vastgezet aan de kap van de motor. Even met de T-ford spuitbus eroverheen.
12088

Gedaan! Nu de boel nog afstellen.

edit: Iets met X en Z
Laatst gewijzigd door Breaker op 19 jun 2016 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door mjeuring »

De X-as staat haaks op de spindel en de Z-as parallel.
Verder mooi verhaal. Ga ik ongegeneerd van je copieren denk ik :lol:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

mjeuring schreef:De X-as staat haaks op de spindel en de Z-as parallel.
Verder mooi verhaal. Ga ik ongegeneerd van je copieren denk ik
Dat heb ik even aangepast (en de stekkers omgestoken), en ik was al zo trots dat ik het niet meer over X en Y heb. :oops:

Dank, ik laat eerst wel even weten of het werkt ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door mjeuring »

Als je een freesspindel op je Emco zet is het ineens wel x en y :lol:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

Beginsituatie van de spindel bij demontage, vooral de 6006 lagers zijn erg vervuild en hebben speling:
12103
12104
12105
Het idee is om de lagers maar direct maar te vervangen door 7006 hoekcontactlagers, die geven wat meer stabiliteit. Duur, maar met wat geduld toch een mooi setje gevonden met afscherming tegen vuil.

Er is geen systeem aanwezig om de lagers op voorspanning te zetten maar dat is wel nodig bij hoekcontactlagers. Heb een paar M24 moeren gehaald bij de ijzerhandel en ben even aan het vogelen en meten geweest.

Kwam uit op een schroefdraad van M25x1 op een ongebruikt stukje as. En een versmalde moer met die schroefdraad (gemaakt van de M24 moer). De uitvoering heb ik uitbesteed, kwam netjes terug:
12109
12110

De nieuwe lagers erop krijgen ging eigenlijk veel soepeler dan verwacht:
12111
12112

En om de originele pully te laten passen heb ik er een kleine 10mm afgehaald.
12113

Nu nog bepalen hoeveel voorspanning er op de lagers moet komen. Is dat een kwestie van net stroef lopen, of moet ik met de momentsleutel aan de gang? Ik vind maar weinig bruikbaars in de datasheet.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Damocles »

Ik zou eerder zeggen zeker niet stroef lopen!
Ik zou ze voorlopig eerder relatie los (beetje speling) monteren met de juiste hoeveelheid vet en dan alles stilletjes laten inlopen een tijdje en dan de voorspanning regelen (alle speling er uit maar zeker niet stroef) als de boel op temperatuur is.

Ik ken die emco's niet maar het lijkt dat er 1 hoekcontact lager van voor aan de spindelneus zit en één aan de andere kant van het lagerhuis? Dat is inderdaad niet zo makkelijk te regelen. Ik denk dat je op de tast te werk moet gaan.

Volgens mij is het monteren aan de hand van die poelietrekker ook niet zo een goed idee omdat je op de buitenring trekt en er dus een grote kracht op de kogels komt. Beter op de binnenring duwen als die over een as gaat en omgekeerd. Ik steek ze even in een oven en duw ze er dan met een buis over, dat moet wel snel gaan. De laatste mm's is dan met een voorzichtige tik op de buis en dus op de binnenring zodat de kogels gespaard blijven.

http://www.skf.com/in/products/bearings ... index.html

SKF geeft zelf aan dat het "op gevoel" moet gebeuren adhv eventuele richtwaarden. Maar dat is voor een opstelling waarbij beide lagers geklemd zitten tegen elkaar en dus niet bruikbaar hier. Ik doe meestal iets in de zin van vast tot alle speling er uit is en dan voorzichtig toch het beetje stroef begint te gaan en dan een 1/8e slag terug.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco 5 cnc...

Bericht door Breaker »

Damocles schreef:het lijkt dat er 1 hoekcontact lager van voor aan de spindelneus zit en één aan de andere kant van het lagerhuis?
Dat klopt, die twee komen dan in O-opstelling.
Damocles schreef:Volgens mij is het monteren aan de hand van die poelietrekker ook niet zo een goed idee
Klopt ook, maar de passing was niet strak, het is meer om het precies parallel te houden, de lager gleed er zo op.
Damocles schreef:Ik zou ze voorlopig eerder relatie los (beetje speling) monteren met de juiste hoeveelheid vet en dan alles stilletjes laten inlopen een tijdje en dan de voorspanning regelen (alle speling er uit maar zeker niet stroef) als de boel op temperatuur is.
Bedankt, het zijn gesealde lagers dus hoeveelheid vet zou goed moeten zijn. Ik ga het om te beginnen dan losjes monteren en in de gaten houden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie