Smeer/vet kanaal

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
broos200

Smeer/vet kanaal

Bericht door broos200 »

Hallo allemaal,

Mijn eerste post en ik hoop dat ik mijn vraag in de goede box plaats en dat er iemand is die mij kan vertellen hoe ik het volgende probleem kan oplossen.

Ik ben bezig met een bronzenbus, lengte is 25 mm
aan de binnenkant dient een vetkanaal gemaakt te worden over de volle lengte van de bus en deze mag slechts 1 wenteling maken van 1 tot 1,5 mm diep.

Kan iemand mij een advies geven hoe ik dit het beste kan doen???

M.v.g. Bastiaan
PS: De draaibank is van het type HBM HD250
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Smeer/vet kanaal

Bericht door serum »

wat je eigenlijk wilt is 'schroefdraad' maken met een pitch van 25mm? dit is niet eenvoudig met de machine, je zult aan het goochelen moeten met rare vertandingen en snijdhoeken van de beitels om dit voor elkaar te krijgen.
broos200

Re: Smeer/vet kanaal

Bericht door broos200 »

Aha geen "easy" manier dus, dat wordt dan experimenteren
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Smeer/vet kanaal

Bericht door bartL »

Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp hoor. Bovendien weet ik ook niet over wat voor machines je beschikt om dit te maken. Maar ik kan me het volgende voorstellen:
Ze de bus verticaal in de machineklem van een cnc freesbank. Neem een bolkopfrees met de gewensde diameter maar wel eentje waarvan de diameter 2-3mm groter is dan de diameter van de schacht. En laat deze in een cirkelbeweging 25mm zakken.
broos200

Re: Smeer/vet kanaal

Bericht door broos200 »

Helaas helaas geen (CNC) Freesbank tot mijn beschiking, deze optie gaat dus niet werken :(
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Smeer/vet kanaal

Bericht door bartL »

Ok sorry dat wist ik niet.
Een andere optie zou kunnen zijn datzelfde freesje in een boormachine of dremel zetten en die vervolgens opspannen in je beitelhouder. Alleen moet je dan wel de 3klauw met de hand verdraaien want ik neem aan dat je draaibank geen spoed van 25mm op de automatische voeding heeft. Het hangt denk ik een beetje van de nauwkeurigheid af die je wil behalen wat de mogelijkheden zijn. Wees creatief.

Bart
broos200

Re: Smeer/vet kanaal

Bericht door broos200 »

Die optie is het proberen waard, moet ik alleen even iets fabriceren waardoor de Dremel gemonteerd kan worden!
Daar komen we wel uit ;-)

Wat betreft nauwkeurigheid, het enige wat echt nauwkeurig moet zijn zijn de maten van de bronzenbus zelf, het smeerkanaal hoeft enkel een juiste diepte te hebben en voor het nette 1 winding maar mocht het eind resultaat 1,5 of misschien zelfs 2 windingen hebben dan moet het maar. Uiteindelijk gaat het erom dat het functioneel is en zijn werk doet in een van mijn klassieke auto's!

Ik wil je heel erg bedanken voor het meedenken, zoals je misschien al gemerkt hebt ik ben redelijk nieuw met draaibanken, maar heb er wel grote schik mee het is een van die tools die ik regelmatig zal gebruiken ;-)

Gr. Bastiaan
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Smeer/vet kanaal

Bericht door aanrip »

Vroeger, heel lang geleden dus, staken ze de smeergroeven in lagers van stoommachines en zo, met de hand. Met een gutsbeitel. :idea:
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Smeer/vet kanaal

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat het even uitbesteden wordt. Dit is typisch een job voor een freesmachine: met een paar eenvoudige opdrachten wordt een spiraal met een neergaande beweging van 25mm en een diameter van x-mm geschreven.
Er zijn freesjes voor, die er uitzien als platte ronde schijfjes met in het midden een asje. Eventueel het type wat gebruikt wordt om schroefdraad te snijden met een CNC-frees...
Wedden dat er hier op het forum een paar zijn die precies weten wat ik bedoel en het ook zo voor je kunnen doen?...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
broos200

Re: Smeer/vet kanaal

Bericht door broos200 »

Een oplossing die in mijn hoofd springt, het onderste tandwiel die de voeding aanstuurt verwijderen.
Daarvoor in de plaats een "custom" poelie draaien en monteren, zet de riem om het toerental te regelen op zijn traagst (motor naar klauw) en gebruik een 2de riem (klauw naar voeding). Zou dit kunnen werken???
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Smeer/vet kanaal

Bericht door Lude »

broos: ik heb daar ook even over nagedacht, maar bedenk je wel dat die draad erg fijn is. Als ik kijk hoe hard hij al rond draaid als ik 1mm draad snij, en dan 25x zo snel. Lijkt me niet zo fijn. Bovendien zou ik dan wel met de voeding van de klauw af draaien.
Ik neem trouwens aan dat het meerdere halen nodig heeft om op de gewenste diepte te zitten. Dan is het echt heel vervelend als je dan met een losse overbrenging tussen je kop en je poulie zit.

Waar ik nog even aan zat te denken (en mij nu niet aanvallen, ik weet dat er vast veel gereedschapmakers tussen zitten die mij voor gek verklaren), waarom niet met een dremel en een slijpschijfje? Teken een malletje op papier die je erin schuift en slijp door het papier heen.


Verder nog een gek id, wat nou als je iets vindt met een spoed van 25mm, b.v een trapeziumdraad die je ook wel op boekbinders-persen vind. Op het uiteinde las je een busje haaks op de as waar een beitel in kan die verstelbaar is (kotterkop principe). Bus in een klem zetten die aan het geheel verbonden zit en per haal erdoorheen halen en de beitel verstellen. Dit is hetzelfde principe als wat je op de draaibank doet, alleen wat primitiever.
broos200

Re: Smeer/vet kanaal

Bericht door broos200 »

Ok das duidelijke taal!

Ik denk dat ik voor een nogal onorthodoxe methode ga, misschien maar gewoon een klein draaitafeltje
op de draaibank draaien, gewoon een disc met een as eraan, het center boor ik uit zodat de bus daar klemmend in past. doormiddel van een hobby motortje zoals je deze veelal in kinderspeelgoed aantreft en een klein riempje of misschien wel van die goedkope plastic vertanding laat ik dan het tafeltje langzaam roteren en met de dremel en een frees draai ik dan het kanaal erin

't lijkt me een slimme oplossing ook al betekend het een half geautomatiseerd apparaat maken voor enkel en alleen een smeerkanaal in frezen ;-)
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Smeer/vet kanaal

Bericht door Lude »

Dat kun je misschien ook op de draaibank zelf doen. Als je de dremel als het ware in plaats van je beitel in spant, en vervolgens wel een overbrenging maakt naar de kop met de juiste verhouding. Nu kan je de dremel erin zetten op de gewenste diepte en langzaam aan de kop draaien.

Hoe zitten de tandwielen aangesloten? Bij mijn emco heb ik een soort profieltje waar ik ze op schuif als het ware. Als je de hoogst mogelijke overbrenging daarop weet uit te puzzelen hoef je alleen het laatste stukje over te brengen, op deze manier:

Afbeelding
Plaats reactie