EMCO compact 8 Of andere Freesbank suggestie?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
steef1

EMCO compact 8 Of andere Freesbank suggestie?

Bericht door steef1 »

Hoi.

Ik ben wellicht aan het kijken om toch zelf een draaibankje aan te gaan schaffen.
Na wat googlen zag ik een EMCO compact 8 staan. Is dit een beetje kwaliteit?
Ik heb een hekel aan iets dat niet fatsoenlijk is. Ik heb een budget rond de 1000e.
Zelf wil er ook op schroefdraad snijden en een beetje fatsoenlijk ermee verspanen.
Tevens zou ik ook graag gemakkelijk aan onderdelen voor de machiene willen kijgen.
En tussen de centers is 600MM genoeg.
Wellicht iemand ervaring met deze machiene of iemand een andere suggestie?

Alvast bedankt.
Stefan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCO compact 8 Of andere Freesbank suggestie?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Emco's zijn goede draaibanken.

Ik heb zelf een Emco-8 Kloon gehad van Taiwanese makelij, maar die was net zo goed gebouwd als een "echte" Emco.

als je alles netjes afsteld, heb je een machine waarmee je makkelijk op 0.01mm zuiver werkt..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: EMCO compact 8 Of andere Freesbank suggestie?

Bericht door serum »

Ik heb een tijd in twijfel gestaan; het is aantrekkelijk een draaibank van bv buitelaar te kopen voor relatief weinig geld een erg complete draaibank met een flinke doorlaat, maar ik ben achteraf gezien blij dat ik voor een complete emcomat 8.6 heb gekozen.

de emco is aardig goed gebouwd en de runout op de 3 klauw is bij mij met een 8 of 10mm staafje een .01-.015 als ik hem gewoon heb opgespannen in de 3 klauw.

de runout in de spindel; (zonder 3 klauw) het laat geen uitslag op mijn meter zien

ook resoneert hij niet als hij op volle toeren staat.

Ben er erg over te spreken en zou als ik weer voor de keuze stond zonder er over na te hoeven denken dezelfde beslissing nemen.

Als je de ruimte hebt zou je misshien ook kunnen kijken naar een schaublin of een ai hembrug

een snelwisselsysteem is erg praktisch en wat het draaien ook plezieriger maakt is een set goede beitels met wisselplaatjes.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: EMCO compact 8 Of andere Freesbank suggestie?

Bericht door Lude »

Ik heb zelf ook een compact 8 (en mijn buurman toevallig ook). Ik en er zeer over te spreken, geweldig machientje!
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: EMCO compact 8 Of andere Freesbank suggestie?

Bericht door Michel »

Ik ben zelf in het bezit van een Emco Maximat V10,deze draaibank voldoet prima,een(reproduceerbare) nauwkeurigheid van een honderdste is goed haalbaar.Ik neem aan dat de compact 8 met dezelfde fabriekstoleranties wordt opgeleverd.kijk anders hier eens naar http://www.lathes.co.uk/emco/page2.html
Ik stond een tijdje terug ook voor dezelfde keuze,een HBM draaibank (nieuw,goedkoop,veel ijzer voor je geld enz..)
Maar ik ben blij dat ik voor een Emco gekozen heb de afwerking is veel beter en het draaimechaniek loopt veel soepeler....enz.
Dus niets anders dan positieve ervaringen met emco.

Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je de draaibank GOED waterpas zet,hoe massief het frame ook lijkt te zijn
je zal altijd(meetbare) torsie hebben.Je kan beter een goed uitgelijnde draaibank hebben van mindere kwaliteit,dan een slecht uitgelijnde draaibank van goede kwaliteit.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt....

Gr Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
steef1

Re: EMCO compact 8 Of andere Freesbank suggestie?

Bericht door steef1 »

De laatste tijd heeft de draaibank een beetje op een laag pitje gestaan maar eigenlijk ben ik toch nog steeds op zoek.
Ik heb toch nog goed gekeken voor wat opties.
Maar ik compact 8 lijkt me opzig wel een goede keuze (niet te groot en fatsoenlijk materiaal).
Het enige is is dat de machiene als minimum toerental heeft 100 omw/min.
Zelf als ik schroefdraad maak (op school) dmv een snijplaat gebruiken we +- 40 omw/min.
Is het mogelijk een Emco ook op zo'n tourental te laten draaien zonder al te lastig te doen?

En draait de draaibank gewoon op net stroom of moet je 380 volt hebben.

Alvast bedankt.
Stefan
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: EMCO compact 8 Of andere Freesbank suggestie?

Bericht door Jensorie »

aan de groote te zien is ie gewoon 230. maar heb je al is gekeken naar een Huvema HU 450? ziet er ook niet slecht uit namelijk.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCO compact 8 Of andere Freesbank suggestie?

Bericht door Arie Kabaalstra »

de Emco 8 is bij mijn weten gewoon een 220 V machine..

als je het toerental wilt verlagen zul je daar een set nieuwe poelies voor moeten maken... eventueel op een Tussen as..

40 omwentelingen vind ik trouwens wel aan de lage kant voor schroefdraad.. maar goed.. op de CNC draaibanken, sneden we nog draad op 300 toeren.. :) da's wel schrikken de eerste keer.. : :shock:
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: EMCO compact 8 Of andere Freesbank suggestie?

Bericht door Damocles »

Op http://www.machinehandelbos.nl staan enkele emco 5 , 8 en 10 te koop. :-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: EMCO compact 8 Of andere Freesbank suggestie?

Bericht door Lude »

Ik heb ook een compact 8, heerlijke bank! en inderdaad 220V

edit: ik zie dat ik dit al eerder gemeld heb... dom :oops:
Plaats reactie