Machines in half open schuur en aankopen in Duitsland

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
akstr
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2017 09:58

Machines in half open schuur en aankopen in Duitsland

Bericht door akstr »

Hoi! Na 4 maanden nadenken, lezen, lachen om this old tony, stiekem mijn spaarrekening toejuigen terwijl hij nog ietsjes aankwam en mij rot voelen over toen ik mijn wiskunde leraar vertelde dat ik nooit iets zou hebben aan meetkunde kijk ik tegen de eerste aankopen aan, heb nog een paar vraagjes die lurken en google niet hebben beantwoord.

1. (Conventionele) Draaibank komt in een overdekte maar toch flink open schuur te staan. Er zal niet direct water op komen maar er is 0 bescherming tegen de luchtvochtigheid. Met hoe ik op een stoel kan gaan zitten en mijn schroefbitjes weg kan zien roesten vroeg ik mij af wat voor maatregelen ik kan treffen om de machine te beschermen.

2. Op het moment liggen er 60x60 natuursteen tegels op een beetje ophoogzand. Gaan deze 140-200 kilo trillend staal leuk vinden? Ik dacht een oude deurplaat/granieten werkblad van marktplaats te vissen en op stelpoten te zetten (met daar bovenop het onderstel + de bank) en regelmatig te kijken of het wegzakt en bijstellen. Zou dit genoeg zijn of moet ik beton gaan storten?

3. Optimum machines zijn in Duitsland zo'n walgelijk stuk goedkoper dat ik bijna niet kan geloven dat ze in Nederland nog verkocht worden. Alleen als er iets mis gaat en ik wil met mijn vuistje naar iemand schudden zijn die Duitsers zo ver weg. Heeft iemand ervaring met dit soort aankopen uit Duitsland?

Geef mij een jaartje en misschien heb ik wat bij te dragen, nu zullen jullie het moeten doen met hartstikke bedankt ik heb heel veel opgestoken hier!
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Machines in half open schuur en aankopen in Duitsland

Bericht door javanree »

1) Dat is niet prettig... hoe dik je alles ook steeds in de olie/vet zet, er zal toch her en der roest op gaan treden, dat houd je in zulke situaties niet tegen. Kun je niet iets aftimmeren ?
2) Als het een 200kg hobbybank is zou een grote plaat misschien kunnen... maar gestort beton is wel handiger. Als de huidige 60x60 tegels al geruime tijd liggen (zich dus hebben gezet) en vlak zijn (dus geen grof grind oppervlak want dat vinden de stelpoten niet fijn) zou je het ook eerst gewoon zo kunnen proberen. Goede stelpoten en proberen steeds een beetje in het midden van de tegel uitkomen met de poot voor goede verdeling van de krachten.
3) Zou lekker in Duitsland kopen... service wordt vaak flink overschat, meestal mag je ook in NL bij hobbymachines na 2-3 jaar al blij zijn als spare parts nog bestaan. Ik bestel ook veel in buitenland (al is het vaker China) mede vanwege gigantische prijsverschillen. Al scheelt het wel als je van jezelf weet dat je problemen, bij beschikbaarheid van spare parts, zelf kunt oplossen.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Machines in half open schuur en aankopen in Duitsland

Bericht door Swake »

Roest in zo'n schuur, en kspreek van ervaring, hou je daar niet tegen. Tenzij met een dikke laag olie (of verf waar het kan). Zelf heb ik vorig jaar over die olie nog een laag plastic zakken 'geplakt' en vastgemaakt met wat overschot elektrische draad. Kwestie van achteraf wat minder stof in de olie te hebben plakken.

Let erop dat het daar best koud zal worden in de winter, voor een normaal mens staat de hobby dan stil.

Eventueel leg je een paar balken onder de voeten van de tafel om het gewicht en de trillingen beetje te verdelen over verschillende steen, en dan inderdaad regelmatig nakijken of het nog staat zoals je verwacht dat het staat.
When it fits stop using the hammer.
akstr
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2017 09:58

Re: Machines in half open schuur en aankopen in Duitsland

Bericht door akstr »

javanree schreef:1) Dat is niet prettig... hoe dik je alles ook steeds in de olie/vet zet, er zal toch her en der roest op gaan treden, dat houd je in zulke situaties niet tegen. Kun je niet iets aftimmeren ?
Misschien is 'schuur' een te stoer woord. Het zijn een paar golfplaten tussen de muur van het huis en het hek van de tuin. De 'deuren' hebben veel weg van die klap dingen in saloons uit westerns. 'Aftimmeren' zou eigenlijk betekenen 'hele schuur bouwen'.

Is het isoleren van alleen de machine een optie? Kast eromheen en kruiwagentje silica gel zakjes erin kiepen? 8)

Tegen wat voor lange termijn schade kijk ik op? Als het bed binnen een jaar zou vergaan zal ik een oplossing moeten vinden zoals inderdaad een schuur maken. Heb echt geen idee wat voor effect ons klimaat op zo'n machine heeft. Menig vuren Karwei balkje is in mijn niet-schuur spontaan veranderd in hoola-hoop in ieder geval.
Let erop dat het daar best koud zal worden in de winter, voor een normaal mens staat de hobby dan stil.
Ik heb een paar jaartjes ambachtelijke houtbewerking gedaan in mijn schuur die geen schuur is, en hoewel winter #1 inderdaad fokking koud was heb ik door maanden in die windtunnel wel een beest van een doorbloeding.

En sinds die klimaatontkenners bij de VVD weer eens gewonnen hebben wordt het toch alleen maar makkelijker OF NIET DAN?
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Machines in half open schuur en aankopen in Duitsland

Bericht door karangetang »

Ik heb houtmachines in een volkomen dichte schuur staan en dan toch in de winter slaat het condens toch toe.
Wanneer er koude dagen geweest zijn en je machine is flink koud geworden en de temeratuur stijgt daarna dan
is de temperatuur van je brokken ijzer onder het douwpunt en flink wat condens is het gevolg , Ik moet in de winter die machines dik in het vet zetten anders ben ik dagen aan het roest wegschuren en poetsen, je moet toch minimaal tot zon 7 tot 10 graden verwarmen.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Machines in half open schuur en aankopen in Duitsland

Bericht door benkr »

Ik zou dan toch kiezen om eerst een echte schuur te gaan bouwen.
Als je die met zgn. sandwich panelen bouwt die je via Marktplaats als restpartij ergens koopt hoeft die hele schuur nog niet eens zo heel erg duur te worden.
Tevens heb je dan de tijd om op je gemak rond te kijken naar een gebruikte goeie machine.

Ik heb ook nog eens op EBay Duitsland zitten kijken en zie eigenlijk helemaal niet zo'n grote verschillen met de gangbare (HBM) Nederlandse prijzen. Soms zie je op Marktplaats dergelijke machines (gebruikt) voor beduidend lagere prijzen langskomen, als je het geduld hebt om daar op te wachten dan zal je schuur waarschijnlijk ook al een heel eind klaar zijn.

Zo'n machine onder een afdakje buiten zetten is ronduit zonde.

Nabrander:

Je kunt ook eens zoeken (op Marktplaats b.v.) naar een oude schaftkeet, die gaan soms ook voor niet al te veel geld weg, b.v. van mensen die zoiets tijdelijk hebben gebruikt als woonruimte tijdens de bouw van hun nieuwe huis.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Machines in half open schuur en aankopen in Duitsland

Bericht door javanree »

akstr schreef:Tegen wat voor lange termijn schade kijk ik op? Als het bed binnen een jaar zou vergaan zal ik een oplossing moeten vinden zoals inderdaad een schuur maken. Heb echt geen idee wat voor effect ons klimaat op zo'n machine heeft. Menig vuren Karwei balkje is in mijn niet-schuur spontaan veranderd in hoola-hoop in ieder geval.
Korte - middellange termijn is de schade vooral optisch ; mijn machine staat nu 4 jaar in een enkelsteens garage, zonder isolatie en verwarming. Her en der zitten op de blanke delen (denk aan gezwarte goedkope boorkoppen) toch plekken die er lastig of niet meer uit te poetsen zijn bijvoorbeeld. Maar de machine functioneert verder prima. Jouw situatie lijkt mij echter nog wat extremer.

Lange termijn : vocht verpest langzaam gietijzeren pulleys, door het roest slijten snaren sneller en meer van dat soort gedoe. Roest in tandwielkasten verhoogt ook de slijtage. Goedkope machines is ook het plaatwerk dan een zwak punt, evenals de electromotor. Die vindt teveel vocht tussen de wikkelingen ook niet prettig

Dingen als silica gel werken naar mijn idee niet voor dit soort grote objecten waar ook veel lucht in 'opgesloten' zit... ik bescherm mijn machine oa door het ding continue goed in de leibaanolie te houden en regelmatig het ding te 'douchen' met WD-40 op de overige delen maar het is verre van ideaal.
akstr
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2017 09:58

Re: Machines in half open schuur en aankopen in Duitsland

Bericht door akstr »

Bedankt voor de reacties!

Misschien naïef maar had gehoopt dat ik met alleen dak en olie wel weg kon komen. o.a. mijn huurhuis, de stichting, en budget maken een schuur neerplempen een lange termijn gebeuren en daar hoopte ik omheen te sluipen.

Silica gel pakketjes met een kruiwagen over mijn draaibank gooien ligt er ook uit blijkbaar :mrgreen:

Ik zit dagelijks op marktplaats voor oriëntatie maar draaibanken trekken zo veel interesse dat ik altijd het gevoel heb dat machines die blijven staan blijven staan met een reden. Ik ben een paar keer kort naar een openbare werkplaats gegaan maar dat is alle ervaring die ik heb, dus ik vertrouw mijzelf bij lange na niet genoeg om mijn spaarvarkentje naar 2e hands spulletjes te gooien.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Machines in half open schuur en aankopen in Duitsland

Bericht door skillalot »

Ik zou ook een schuur bouwen met sandwichpanelen, heb ik ook gedaan.
Ik heb een 12cm dikke betonvloer gestort op een zandbed, met wapening er in, daar ging voor een schuur van 4*6 zo'n 700 euro aan beton in, en dat was met een mixerwagen met pomp, zo over de bomen heen de tuin in.
De wanden zijn van 6cm dikke sandwichpanelen, 2.5 meter hoor, en op het dak zit 8cm panelen, en het dak is iets groter, zo'n 5*7 ivm een luifel. Panelen waren zo'n 2200 euro alles bij elkaar.
Onder het dak heb ik nog een balkenlaag zitten ter ondersteuning. En op het dak heb ik een groot stuk EPDM zeil gelijmt uit een stuk, bij xxl stunt gekocht voor 300 euro dacht ik.

Ik denk niet dat je veel goedkoper kunt bouwen, en je hebt supergoede isolatie. Als t flink vriest zet ik mn gevelkacheltje 10min aan, en dan weer op de allerlaagste stand, en dan blijft t een paar uur goed warm. Op de laagste stand springt de kachel heel soms heel even aan. Dus gasverbruik valt reuze mee, lekker verwarmde werkplaats, en geen vocht.
In mn fotoalbum staan nog wel plaatjes denk ik.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Machines in half open schuur en aankopen in Duitsland

Bericht door spinningwheels »

Kijk eens naar ballistol. Zit hier ook met een houten hokje, maar deze olie beschermt echt wel goed.
In theorie kan ik praktisch alles
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Machines in half open schuur en aankopen in Duitsland

Bericht door arjancnc »

Hier ook de bevestiging dat een matig geisoleerde schuur al killing is voor gereedschappen/machines/klemmen. Laat staan een open schuur.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Machines in half open schuur en aankopen in Duitsland

Bericht door marten optimum »

Misschien ergens een paar harde isolatieplaten aanschaffen en hier een super simpel hokje van maken?
Pir platen of Unidek platen? kijk hier voor op budgetisolatie.nl
Je hoeft immers alleen maar de kou en het vocht buiten te houden. En de warmte binnen. waterdicht hoeft niet gezien het feit dat je afdak dat al voor zijn rekening neemt.
JanSr
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Machines in half open schuur en aankopen in Duitsland

Bericht door JanSr »

Het meeste vocht ontstaat door condens. Als het 's ochtends opwarmt is die draaibank nog koud. Bij hoge vochtigheid condenseert dat vocht op de bank.
Een zeil er over en een elektrische douche-vloerverwarming er onder doet wonderen
Plaats reactie