tandwielverhoudingen draadsnijden

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door harry321 »

harry321 schreef:
benkr schreef:Ik heb zelf een Emco 8 en die tandwielen komen me aardig bekend voor, kijk eens in de manual van een Emco compact 8, waarschijnlijk kom je hier verder mee.
bedankt voor de tip, ik zal eens kijken, toevallig had ik nog een handleiding van de emco 8 op de laptop staan :P
helaas benkr, de emco 8 heeft een groter aandrijftandwiel (40 tanden) de proxxon heeft er 30. toch bedankt voor de tip :P
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

harry321 schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Je berekening 30-45 ben je al uit.
Om die tandwielen met elkaar te koppelen kun je er elk willekeurig tussenwiel tussen zetten. ( of zelfs 2)
begrijp ik het nu goed dat ik elk willekeurig tandwiel als tussentandwiel kan gebruiken als het laatste (degene die rechtstreeks op de auto voedings spindel gemonteerd wordt) maar 45 tanden heeft ?
mijn gevoel zegt namelijk dat dat niet juist is ?

een fictief voorbeeld;
begin 1e vaste tandwiel die op de vast kop spindel zit zo als in mijn geval 30 tanden, op de banjo plaats ik een 2e tandwiel van 60 tanden (de auto-voedingspindel zou nu gehalveerd zijn van 1.5mm naar 0.75mm), dan nog een 3e tandwiel op de banjov van 120 tanden (autovoeding zou dus nu nog een keer gehalveerd dus nu van 0.75mm naar 0.375mm en tot slot het laatste tandwiel van 45 tanden rechtstreeks op de auto-voedingsspindel gaat m.i. nooit en te nimmer een voeding van 1mm maken ?

tevens nog op de vraag terug komend, welke metrische draden kan ik snijden met die paar tandwielen die ik in bezit heb ?
Hmm, niet zo makkelijk uitleggen als je het niet ziet.
We gaan die hoofdspil 4 omwentelingen laten maken, dan draait dat tandwiel van 60 tanden dus 2 omwentelingen, en dat tandwiel van 120 tanden draait nog 1 omwenteling ( dus 120 tanden) als je daar een tandwiel van 45 op zet worden dat dus ook 120 tanden, en dat is 120/45 omwenteling. Dat maal 1.5mm spoed geeft een verplaatsing van de beitel van 4 mm, en je hoofdas had 4 omwentelingen gemaakt. (spoed =1 dus)
MAAR !! zitten die tandwielen 60 en 120 op dezelfde as ????? Dan zitten ze dus NIET in hetzelfde vlak, en klopt deze hele berekening niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door harry321 »

hugo stoutjesdijk schreef:
harry321 schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Je berekening 30-45 ben je al uit.
Om die tandwielen met elkaar te koppelen kun je er elk willekeurig tussenwiel tussen zetten. ( of zelfs 2)
begrijp ik het nu goed dat ik elk willekeurig tandwiel als tussentandwiel kan gebruiken als het laatste (degene die rechtstreeks op de auto voedings spindel gemonteerd wordt) maar 45 tanden heeft ?
mijn gevoel zegt namelijk dat dat niet juist is ?

een fictief voorbeeld;
begin 1e vaste tandwiel die op de vast kop spindel zit zo als in mijn geval 30 tanden, op de banjo plaats ik een 2e tandwiel van 60 tanden (de auto-voedingspindel zou nu gehalveerd zijn van 1.5mm naar 0.75mm), dan nog een 3e tandwiel op de banjov van 120 tanden (autovoeding zou dus nu nog een keer gehalveerd dus nu van 0.75mm naar 0.375mm en tot slot het laatste tandwiel van 45 tanden rechtstreeks op de auto-voedingsspindel gaat m.i. nooit en te nimmer een voeding van 1mm maken ?

tevens nog op de vraag terug komend, welke metrische draden kan ik snijden met die paar tandwielen die ik in bezit heb ?
Hmm, niet zo makkelijk uitleggen als je het niet ziet.
We gaan die hoofdspil 4 omwentelingen laten maken, dan draait dat tandwiel van 60 tanden dus 2 omwentelingen, en dat tandwiel van 120 tanden draait nog 1 omwenteling ( dus 120 tanden) als je daar een tandwiel van 45 op zet worden dat dus ook 120 tanden, en dat is 120/45 omwenteling. Dat maal 1.5mm spoed geeft een verplaatsing van de beitel van 4 mm, en je hoofdas had 4 omwentelingen gemaakt. (spoed =1 dus)
MAAR !! zitten die tandwielen 60 en 120 op dezelfde as ????? Dan zitten ze dus NIET in hetzelfde vlak, en klopt deze hele berekening niet.
elke as heeft maar 1 tandwiel in mijn voorbeeld, dus geen dubbele tandwielen op 1 as.

zal proberen een simpeler voorbeeld te geven, op de aandrijfas zit een vast tandwiel (geen wisselwiel) van 10 tanden, op de banjo plaats ik vervolgens een wisseltandwiel met 20 tanden, de verhouding is tot nu dan 2:1 oftewel de klauwplaat draait 2 keer tegen 1 keer het wisselwiel.
vervolgens plaats ik nog een 2e wisselwiel op de banjo om (de afstand te moeten overbruggen) van 40 tanden tegen het het wisselwiel van 20 tanden.
dus nu moet de klauwplaat 4 keer ronddraaien om het tandwiel van 40 tanden 1 keer volledig te laten draaien, dus verhouding 4:1.
nu, (vergeet even die 45 tands uit vorig voorbeeld) plaats ik tot slot een tandwiel van zeg maar 80 tanden op de voedingsspindel, nu moet dus respectievelijk het 40 t tandwiel 2x draaien om de 80t tandwiel volledig te laten draaien, het 20t tandwiel 4x en de klauwplaat 8x.
dus verhouding uiteindelijk is 8:1.
met een spoed op de voedingspindel van 1.5mm betekent dat dus 1.5 gedeeld door 8 is een spoed van uiteindelijk 0.1875mm.
.
.
zou je in dit voorbeeld tandwiel 2 en 3 met elkaar verwisselen krijg je m.i. een heel ander uitslag, maar nu geen zin meer om dat te bereken. pffff, hoop dat het nu duidelijk is anders weet ik het ook niet meer.
(zulke dingen kun je ook het best uitleggen met praktijkvoorbeelden).
.
nabrander, heb er over nagedacht maar het maakt niets uit of de tandwielen 2 en 3 met elkaar verwisseld worden, de uitslag blijft 8:1.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door hilberth »

Ik ben benieuwd hoelang het duurt voor je door hebt dat wanneer je de tandwielen met 20 en 40 tanden weglaat je nog steeds een verhouding van 8 op 1 hebt (eerste tandwiel 10 tanden, laatste tandwiel 80 tanden).
Zoals Hugo als aangaf, het gaat om de verhouding tussen het eerste en het laatste tandwiel, de overige zijn opvulling en niet van invloed op de vertraging/versnelling.
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

harry321 schreef: nabrander, heb er over nagedacht maar het maakt niets uit of de tandwielen 2 en 3 met elkaar verwisseld worden, de uitslag blijft 8:1.
Precies, als je van tandwiel 2 eentje van 348 tanden pakt, en tandwiel 3 72 tanden, blijft het nog steeds 8:1

Ik neem je niets kwalijk hoor, kortgeleden een soortgelijk betoog gehouden met iemand die het inzicht door z'n studie wel had moeten hebben, maar waar ik toch ook een kwartiertje nodig had om het te verklaren, met het voordeel dat ie naast me stond en dan kun je er ook nog een plaatje bij tekenen.

Als je je concentreert op de verplaatste tanden, en er van uitgaat dat er geen tanden kwijtraken onderweg....
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door harry321 »

hilberth schreef:Ik ben benieuwd hoelang het duurt voor je door hebt dat wanneer je de tandwielen met 20 en 40 tanden weglaat je nog steeds een verhouding van 8 op 1 hebt (eerste tandwiel 10 tanden, laatste tandwiel 80 tanden).
Zoals Hugo als aangaf, het gaat om de verhouding tussen het eerste en het laatste tandwiel, de overige zijn opvulling en niet van invloed op de vertraging/versnelling.
hahaha, je hebt helemaal gelijk hoor :oops: :oops: :oops:
gisteravond laat begon het mij al iets te dagen maar was te moe om nog een reactie neer te pennen.
mea maxima culpa,
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door harry321 »

hugo stoutjesdijk schreef:
harry321 schreef: nabrander, heb er over nagedacht maar het maakt niets uit of de tandwielen 2 en 3 met elkaar verwisseld worden, de uitslag blijft 8:1.
Precies, als je van tandwiel 2 eentje van 348 tanden pakt, en tandwiel 3 72 tanden, blijft het nog steeds 8:1

Ik neem je niets kwalijk hoor, kortgeleden een soortgelijk betoog gehouden met iemand die het inzicht door z'n studie wel had moeten hebben, maar waar ik toch ook een kwartiertje nodig had om het te verklaren, met het voordeel dat ie naast me stond en dan kun je er ook nog een plaatje bij tekenen.

Als je je concentreert op de verplaatste tanden, en er van uitgaat dat er geen tanden kwijtraken onderweg....
eerlijk gezegd begon er gisteravond laat na het plaatsen van mijn eigen voorbeeld met tandwiel van 80 tanden al iets wat een lampje te branden maar was te vermoeid om dat nog neer te pennen.
.
het kan even duren maar dan heb je ook wat haha.
zoals ik al aangaf in mijn 1e bericht zat ik al 2 dagen mezelf heel gecompliceerd suf te denken en het was op het laatst 1 grote mist in mijn hersenpan.
.
dus ben ik iig blij met alle reacties en heb eindelijk "het licht gezien" :-) mea maxima culpa,
.
er dient wel direct weer meteen een volgende vraag(en) aan, ik raak toch weer in verwarring als ik naar die tabel kijk van breaker een paar berichten terug, ik zie daar voor spoed 1mm een eindtandwiel van 60t terwijl in onze berekening een tandwiel 45 zou moeten zijn ? het enige wat ik kan bedenken is dat die pd400 een andere spindel-spoed heeft op de automatische voeding tov de pd360 ?
en tevens vraag 2; ik zie op dat tabel met eindtandwiel 60 meerdere spoed afmetingen mogelijk 0.3, 0.5, 1.0, 1.25 en 1.5mm ?
wat snap ik nu weer niet in dat tabel ? denk je het te begrijpen ben ik weer terug naar af :evil:
.
sorry hoor voor de domme vragen, en bedankt iig voor jullie grote geduld :oops:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door Breaker »

hugo stoutjesdijk schreef:MAAR !! zitten die tandwielen 60 en 120 op dezelfde as ????? Dan zitten ze dus NIET in hetzelfde vlak, en klopt deze hele berekening niet.
En daar zit de crux, op de machine en in die tabel zijn dus twee vlakken voor en na de tussenas:
30 <-> 50 <-> 30 <tussenas> 40 <-> 60

Neem 1,0mm:
Eerste geeft een ratio van 30/30 = 1 (het tandwiel 50 telt dus niet mee, maar zie PS)
Het tweede vlak geeft een ratio van 40/60 = 2/3

Die tussenas maakt alleen dat je beide ratio's moet vermenigvuldigen:
Het totaal is 1 * 2/3 = 2/3
Dus bij een 1 omwenteling van W maakt L 2/3 omwenteling.
2/3 * 1,5 mm spoed = 1 mm verplaatsing per omwenteling.

Andere: 1,75
eerste ratio: 30<->20 = 3/2
tweede ratio: 35<->45 = 7/9
3/2 * 7/9 = 21/18 = ~1,167
1,167 * 1,5mm = 1,75 mm verplaatsing per omwenteling

Ik laat er nog een paar over om zelf na te rekenen ;-)

PS Dat tandwiel 50 is trouwens niet nutteloos, het aantal tanden is onbelangrijk, maar zou je dit tandwiel niet monteren dan loopt de as de andere kant op, het heeft dus een functie in het bepalen van de draairichting.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door harry321 »

tjee, elke keer denk ik er uit te zijn maar blijkt als ik naar het tabel kijk dan weer niet te zijn :shock:
pff, zeer trage leerling blijkbaar :oops:

dus bv bij spoed 1.5mm (kolom Z2) 40/20 = 2/1 x 30 = 60 en met een eindtandwiel van 60 blijft de spoed dus gelijk (1.5mm).
en bv bij spoed 0.5mm (kolom Z2) 20/30 is 2/3 x 30 = 20 en met een eindtandwiel van 60 is 20/60 is gelijk aan 1/3 x spoed 1.5mm = 0.5mm.
Plaats reactie