tandwielverhoudingen draadsnijden

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door harry321 »

hoi,

zal best wel veel topics over zijn maar vraag het toch maar want geen enkele draaibank is het zelfde.

zit al 2 dagen volledig met een brainfarth over hoe ik mijn tandwielen moet zetten om verschillend metrish draad te snijden.

ik heb 2 vaste gegevens; de stalen tandwiel op de vaste kop/spindel heeft 30 tanden en 2; de spoed van de automatische voeding is 1.5mm, oftewel, 1 omwenteling van de auto-voeding geeft een verplaatsing van 1.5mm.
.
.
ik wil draad snijden met 1mm spoed, nou ben ik al ? zo ver dat ik weet dat als ik een 45t tandwiel rechtstreeks tegen de 30t tandwiel zou monteren dat ik 1mm spoed heb.
maar er moeten minimaal 2 tandwielen op de banjo tussen om de afstand tekunnen overbruggen van de vaste kop naar de auto voeding.
had ik nou 2 van 30 en 1 van 45 dan was het simpel, maar die heb ik niet.
.
ik heb in mijn bezit tandwiel 60,50, 40, 25, 20.
tevens heb ik ook nog 2 niet originele van 100 en 35.
wat kan ik met deze combi,s ?
.
.
wie o wie kan mij de simpele rekentruuk uitleggen van tandwielverhoudingen van de metrische draden, ik zit momenteel volledig geblokkeerd te wezen :oops:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door andrefc101 »

Weet Harry wel wat voor merk/type draaibank hij heeft?
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door harry321 »

andrefc101 schreef:Weet Harry wel wat voor merk/type draaibank hij heeft?
proxxon pd360.
maarruhh, is dat nou echt relevant want snap niet wat dat nou heeft te maken met tandwielverhoudingen ? (niet lullig bedoeld :oops: ).
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door andrefc101 »

harry321 schreef:
andrefc101 schreef:Weet Harry wel wat voor merk/type draaibank hij heeft?
proxxon pd360.
maarruhh, is dat nou echt relevant want snap niet wat dat nou heeft te maken met tandwielverhoudingen ? (niet lullig bedoeld :oops: ).
Dat zal ik je uitleggen, ook niet lullig bedoelt uiteraard.
Voor de meeste (waarschijnlijk alle) draaibanken zijn er mooie tabellen voor beschikbaar, die ook aangeven welke tandwielen er gebruikt moeten worden, aan waar je Nortonkasthandels op moeten staan. Zal er voor jou machine toch ook wel zijn?
Op mijn 40 jaar oude Hembrugje staan ze in ieder geval wel....
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door harry321 »

andrefc101 schreef:
harry321 schreef:
andrefc101 schreef:Weet Harry wel wat voor merk/type draaibank hij heeft?
proxxon pd360.
maarruhh, is dat nou echt relevant want snap niet wat dat nou heeft te maken met tandwielverhoudingen ? (niet lullig bedoeld :oops: ).
Dat zal ik je uitleggen, ook niet lullig bedoelt uiteraard.
Voor de meeste (waarschijnlijk alle) draaibanken zijn er mooie tabellen voor beschikbaar, die ook aangeven welke tandwielen er gebruikt moeten worden, aan waar je Nortonkasthandels op moeten staan. Zal er voor jou machine toch ook wel zijn?
Op mijn 40 jaar oude Hembrugje staan ze in ieder geval wel....
ok, ik snap wat je bedoelt,maar mijn bankje heeft geen nortonkast, dat gaat nog ouderwets met de banjo.
helaas had ik al flink wat gegoogled maar van de proxxon pd 360 (en alternatieve benamingen daarvan) is verrekt weinig te vinden, maar ik zal eens zoeken bij een proxxon pd 400, dat is de moderne/verbeterde versie van de pd360, met een beetje geluk gebruikt die de zelfde tandwielen en dus verhoudingen en dus misschien een tabelletje...
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door benkr »

Ik heb zelf een Emco 8 en die tandwielen komen me aardig bekend voor, kijk eens in de manual van een Emco compact 8, waarschijnlijk kom je hier verder mee.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je berekening 30-45 ben je al uit.
Om die tandwielen met elkaar te koppelen kun je er elk willekeurig tussenwiel tussen zetten. ( of zelfs 2)

Dus alle tandwielen komen dan in 1 vlak te staan.
Even door redeneren: het gaan om het aantal verplaatste tanden, als je hoofdas 1 omwenteling maakt zijn dat 30 tanden, dat tussenwiel verdraait dan ook 30 tanden, en vervolgens draait het 45 tanden wiel ook 30 tanden, dus 2/3 omwenteling, zijnde 2/3 van 1.5=1mm.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door harry321 »

hugo stoutjesdijk schreef:Je berekening 30-45 ben je al uit.
Om die tandwielen met elkaar te koppelen kun je er elk willekeurig tussenwiel tussen zetten. ( of zelfs 2)
begrijp ik het nu goed dat ik elk willekeurig tandwiel als tussentandwiel kan gebruiken als het laatste (degene die rechtstreeks op de auto voedings spindel gemonteerd wordt) maar 45 tanden heeft ?
mijn gevoel zegt namelijk dat dat niet juist is ?

een fictief voorbeeld;
begin 1e vaste tandwiel die op de vast kop spindel zit zo als in mijn geval 30 tanden, op de banjo plaats ik een 2e tandwiel van 60 tanden (de auto-voedingspindel zou nu gehalveerd zijn van 1.5mm naar 0.75mm), dan nog een 3e tandwiel op de banjov van 120 tanden (autovoeding zou dus nu nog een keer gehalveerd dus nu van 0.75mm naar 0.375mm en tot slot het laatste tandwiel van 45 tanden rechtstreeks op de auto-voedingsspindel gaat m.i. nooit en te nimmer een voeding van 1mm maken ?

tevens nog op de vraag terug komend, welke metrische draden kan ik snijden met die paar tandwielen die ik in bezit heb ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zolang het een 'tussenwiel' betreft doet ie niet mee in de berekening. Het is een tussenwiel zolang het in hetzelfde vlak zit. Dus nergens 2 tandwielen op 1 as, dan gebeurt er iets anders.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door harry321 »

benkr schreef:Ik heb zelf een Emco 8 en die tandwielen komen me aardig bekend voor, kijk eens in de manual van een Emco compact 8, waarschijnlijk kom je hier verder mee.
bedankt voor de tip, ik zal eens kijken, toevallig had ik nog een handleiding van de emco 8 op de laptop staan :P
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door Breaker »

Paar plaatjes gevonden voor een PD400, als de PD360 hetzelfde is opgebouwd kan je de tabel lenen:
1491814919
14920
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

7109
Dit is dus de bedoeling. 3 Tandwielen, het middelste zorgt ervoor dat de afstand overbrugt wordt, maar doet niet mee in de verhouding.

Zie het als een fietswiel met 2 identieke dynamo's. Als je één dynamo draait, gaat het fietswiel draaien en drijft de 2e dynamo aan. Deze zal altijd dezelfde snelheid draaien als de eerste dynamo, ongeacht de diameter van het fietswiel.

En zoals ik eerder al zei: het gaat om het aantal tanden dat verplaatst wordt. Klink misschien vreemd maar dat is toch echt zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door harry321 »

hugo stoutjesdijk schreef:7109
Dit is dus de bedoeling. 3 Tandwielen, het middelste zorgt ervoor dat de afstand overbrugt wordt, maar doet niet mee in de verhouding.
sorry dat ik zo eigenwijs overkom maar hoe verklaar je mijn vorige voorbeeld/berekening dan ? zit ik dan zo fout met mijn redenatie ?(kan maar zo hoor :oops: ). wel denk ik dat het verschil maakt of er maar 1 tussentandwiel tussen zit, dan klopt jouw redenatie, maar zodra het meer dan 1 tussentandwielen wordt dan gaat het m.i. niet meer op.
maar dat tabbelletje van breaker van de pd400 is m.i. precies goed, die begint namelijk ook met een aandrijftandwiel van 30 tanden, integendeel tot emco 8 waar benkr mij op wees, die heeft een aandrijftandwiel van 40 tanden dus daar heb ik dus niets aan.
Laatst gewijzigd door harry321 op 09 mei 2017 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: tandwielverhoudingen draadsnijden

Bericht door harry321 »

Breaker schreef:Paar plaatjes gevonden voor een PD400, als de PD360 hetzelfde is opgebouwd kan je de tabel lenen:
1491814919
14920
dank u breaker, ik denk dat dit helemaal goed is gezien het feit dat het tabel ook telkens met een aandrijftandwiel van 30 tanden begint en ga er ook van uit dat de voedingsspindel een spoed van 1.5mm heeft zoals de pd360 :P
wel zie ik dat ik voor 1mm spoed te maken helaas het (tussen)tandwiel met 30 tanden mis :cry:
Plaats reactie