CNC Draaibank Emco?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

CNC Draaibank Emco?

Bericht door willy wonka »

Beste cnczone leden

Ik ben opzoek naar wat informatie over de aanschaf van een cnc draaibank ter vervanging van mijn huidige bankje. Nu kwam ik op marktplaats de Emcoturn 240 tegen. De 120 was al vaker langsgekomen maar helaas te klein. En de 240 lijkt mij een perfecte kandidaat. Er zit een toolchanger op, qua maat perfect en prima om aluminium onderdelen mee te produceren van enkel stuks tot kleine series.

Het enige waar ik huiverig voor ben is de aansturing en elektronische problemen. Het zijn niet de jongste bankjes meer. Een ombouw naar Mach3/oid zou top zijn. Maar daar heb ik geen verstand van en wil ik ook geen tijd insteken.
Want zo even snel gelezen moet eigenlijk alles (spindel motor, servo's) worden vervangen.

Dan het volgende dingetje. Hoe zit het met de aansturing? Ik ben momenteel gewend om in het hier bekende fusion360 mijn cad/cam kriebels te maken. En de gcode vervolgens naar de machine over te zetten en klaar is klara/kees/henk/piet.

Nu lijkt mij dit niet zo eenvoudig met de emco (waarvan de besturing emcotronic t1 is). Volgens de verkoper (hks) zit er een parallelle poort op. Maar of ik hier iets mee kan is nog maar de vraag. Zou iemand mij hierin kunnen adviseren/informeren? Ik heb verder ook geen kaas gegeten van het handmatig programmeren van de gcode. En vermijd dit liever zoveel mogelijk.

ps. Ruimte en 380v is allemaal beschikbaar in de werkplaats.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: CNC Draaibank Emco?

Bericht door Breaker »

willy wonka schreef: Nu lijkt mij dit niet zo eenvoudig met de emco (waarvan de besturing emcotronic t1 is). Volgens de verkoper (hks) zit er een parallelle poort op. Maar of ik hier iets mee kan is nog maar de vraag.
Ik heb zelf een Emcotronic M1 besturing wat de (M)illing tegenhanger is van de (T)urn, in latere modellen wordt een TM02 (Turn/Mill) gebruikt, qua besturing zijn de M en T volgens mij wel vergelijkbaar.
Nu, een parallele poort zit er niet op, een seriële wel. En die is ook aan te sturen:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 0&p=153378

De besturing heeft wel een beperking in het aantal regels per programma, ongeveer 400 voor mijn besturing. De Emcotronic is best een mooie besturing voor z'n leeftijd, nog steeds erg bruikbaar maar het komt wel met wat beperkingen, moet je kijken of die acceptabel zijn.

Postprocessor is er niet standaard, misschien heeft iemand er eentje gemaakt voor de Emcotronic Turn, voor de Mill is er wel eentje die ik gebruik en dat werkt goed. Overigens is het aantal postprocessors van Fusion360 voor draaien erg beperkt, ook voor een EdingCNC aangestuurde draaibank moesten aanpassingen gedaan worden. Maar voor Mach is de kans groot dat er eentje beschikbaar is (of die gebruik je al), voor een Emcotronic T ben je waarschijnlijk meer op jezelf aangewezen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: CNC Draaibank Emco?

Bericht door willy wonka »

Bedankt voor je reactie en informatie Breaker
Ik ben bang dat de machine dan helaas niets voor mij is.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: CNC Draaibank Emco?

Bericht door Stephan »

Ik heb een 140. Met origineele besturing en ik programeer niks op de machine zelf. Alles met CAD-CAM en ik stuur het naar de machine dit gaat bij perfect, niet snel maar altijd probleemloos. De machine draait bij stuks en series.

Cad Cam is Vector. In de besturings kast heb ik een USB maar serieël converter geplaatst en nu is de machine bij mij rechtstreeks met een USB kabel aan de machine te programeren.

Bij mij is de conventionele bank eruit gegaan na 6 maanden werken met deze machine welke ook bij hsk is gekocht.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: CNC Draaibank Emco?

Bericht door willy wonka »

Hoi Stephan,

Dank voor je reactie.
Heeft je 140 ook de T1 besturing?
Wat is ' niet snel'? Het maakt mij niet veel uit of ik 10 minuten moet wachten tot het programma is ingeladen. Als het maar geen 1u duurt.
Is het intern geheugen ook een beperking? Of stuur je de code in stappen richting de machine?
Heeft vector een speciale post processor voor de emco of heb je zelf het e.a. aangepast?
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: CNC Draaibank Emco?

Bericht door Stephan »

Snelheid is 600 Baut het doorsturenis afhankelijk van de programma grooten maar meestal 1 minuutje of zo.

Postprocessor heb ik zelf gemaakt / geoptimaliseerd. Eigenlijk corrigeer ik nooit iets op de machine code is altijd in één keer goed. Ook wisselposities en zo.

Ik heb het geheugen nog nooit vol gehad. Ik draai 1 prog, werk klaar dan gooi ik het prog altijd weg uit de machine. Het staat toch op de pc. Geheugen is volgens mij 25kB. Dit is ruim voldoende, mijn cad cam gebruikt bijna geen cycles maar schrijft alles uit.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: CNC Draaibank Emco?

Bericht door willy wonka »

Dat is mooi om te horen m.b.t. de snelheid

Het aanpassen van de postprocessor ben ik een beetje huiverig voor. Ik heb daar geen kaas van gegeten. En stop er het liefst mogelijk ook zo min mogelijk tijd in. Is dit moeilijk om te doen als complete leek? Ik gebruik momenteel fusion360. Maar als ik het goed begrijp heeft vector een post die redelijk in de buurt komt?

m.b.t. het geheugen zit het dan wel snor.
Programma's laten staan op de machine hoeft voor mij ook niet. Die mogen lekker centraal op de PC blijven.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: CNC Draaibank Emco?

Bericht door Stephan »

ik hebgeen ervaring met fusion dus kan geen goed andwoord geven op je vraag.

Is de machine hobby, hele grote hobby of staat ie gewoon geld te verdienen?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: CNC Draaibank Emco?

Bericht door willy wonka »

Grote hobby en semi profi. Beeetje uit de klauwen gelopen :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC Draaibank Emco?

Bericht door Arie Kabaalstra »

willy wonka schreef:Grote hobby en semi profi. Beeetje uit de klauwen gelopen :lol:
in dat geval, en neem het van een Professioneel hobbyist aan: "Nie moeilijk doen, ouwe zooi eruit.. moderne besturing erin.. ik zou zeggen EdingCNC, maar als je Masochistisch aangelegd bent.. Mach 3, en gaan met dat hok"

ik heb mijn Emcootje 5 ook vrij snel voorzien van EdingCNC, omdat de oude Emco besturing veel te beperkt, en totaal niet practisch was..

Nu Met Eding CNC heb ik een "Teach-in" besturing, ik kan allerhande delen heel snel aan de machine programmeren, de machine is er zuiverder, en vooral sneller door geworden, en veel betrouwbaarder.. Bestandsoverdracht gewoon met een USB-Zetpil in zijn achterste..
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: CNC Draaibank Emco?

Bericht door Breaker »

Arie Kabaalstra schreef:ik heb mijn Emcootje 5 ook vrij snel voorzien van EdingCNC, omdat de oude Emco besturing veel te beperkt, en totaal niet practisch was..
De Emco 5 CNC besturing is wel heel spartaans, ook vergeleken bij die van zijn grotere broers uit die tijd. Daar loop je minder snel tegen de beperkingen aan.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: CNC Draaibank Emco?

Bericht door willy wonka »

Ik ben niet zo van de EdingCNC en Mach3. Doe mij maar LinuxCNC :lol:
Het ombouwen zou helemaal mooi zijn. Echter...ik heb er geen verstand van ik vind het niet leuk om te doen. Losstaande van het feit dat een 240 iets groter is dan een compact 5 (met bijbehorende kosten/complexiteit).
Het apparaat moet gewoon onderdeeltjes uitspugen.

Ik ga er vrijdag naar kijken. Ben benieuwd.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: CNC Draaibank Emco?

Bericht door willy wonka »

Ik heb vrijdag de 240 gekocht bij Peter, ben benieuwd 8)
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: CNC Draaibank Emco?

Bericht door willy wonka »

Stomme vraag wellicht maar de turret is voor 20mm beitels
Nu heb ik zelf een berg 16mm beitels (wisselplaten). Ik heb sowieso de linker variant nodig i.p.v. de rechtse die ik nu heb.
Maar als ik 20mm beitels koop, zit ik dan altijd goed qua center hoogte?
Plaats reactie