Black-Red C3 draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Damocles »

Verspanen op je kamer lijkt me nu ook wel niet het beste idee. Of je kan 4u opkuisen als je 20min gedraaid hebt... :roll:

Ik zou persoonlijk eerder voor zo een HBM machine gaan ipv die black&red. Een HBM 250x400 of zo iets. Lijkt mij degelijker dan die black&red. Maarja daar is wel een leuke korting op natuurlijk. Misschien wel een iets te leuke korting? 8)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Jensorie »

inmiddels heb ik een klein duits draaibankje kunnen kopen. ga ik zaterdag ophalen. :P

en ja... dat verspanen op mijn slaapkamer.. het boeit mij niet zon hoop waar ik allemaal tussen lig. zolang mijn bed schoon blijft (opklapbaar) en ik lekker kan liggen (kan inmiddels al niet meer want ik ben te lang :( ) ben ik tevreden :P


gr
jens
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Damocles »

Haha ieder zijn ding natuurlijk, maar ik hou het toch liever wat proper.
Heb je een foto van het draaibankje? Ik ben ook aan het overwegen 1 te kopen, na de examens dan, maar het is natuurlijk wel wat geld.. :roll:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Jensorie »

ik ga een Hobbymat kopen bij iemand die een tijd terug dat had gekocht maar plotseling moest verhuizen. is maar 1 week op gedraait en dat is te zien ook aan dat ding.

gr
Jens
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Damocles »

Ah zo, ja das vaak wel beter dan een nieuwe te kopen. Ah ja voor je dat ding in je slaapkamer zet, denk je ook even aan het gebruik van snijolie of koelvloeistof. Dan wordt het al snel een boeltje daar denk ik ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Jensorie »

lekbakken zijn goedkoop ;)::P
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Mcgyver »

en voor een beetje messing heb je nog geen koelvloeistof nodig :lol:

Het is en kleine machine dus ook kleine spaantjes...
bovendien kan je koelvloeistof ook met en kwastje aanbrengen.. as het niet teveel is spettert het niet teveel..

En voor kunststof heb je al helemaal geen koelmiddel nodig.... dus hij kan het voorlopig wel houden bij stofzuigen inplaats van dweilen hahah :lol:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Jensorie »

had inderdaad al zon idee. op youtube zie ik ook een hoop filmpjes waarbij geen koelvloeistof word gebruikt.

gr
Jens
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Jensorie »

vandaag draaibank opgehaald uit Utrecht :D alles zat er al bij. HSS beitels, (die je opnieuw kan slijpen) aluminium/koper/messing/staalen blokjes,staven enz. een meetklok. een paar freesjes. een paar centerboortjes enz enz, en..... en basis voor een stoom machine :D als ik een beetje goed kan draaien ga ik dus een stoommachintje maken. fotos komen vanacht/morgen


gr
jens
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Jensorie »

Afbeelding

toen ik begon met draaien wist ik nog niet wat ik ging maken:P darom brak hij af toen ik het laatste deel wilde maken van de punt (puntje zat richting de 3klauw zzegmaar)

Afbeelding

de draaibank/ erboven het gereedschap

en wat onderdelen voor een stoommachine:
Afbeelding

Het is trouwens een Hobbymat draaibank met alles erop en eraan. centerboren,beitels,hoekstuk voor verticaal te draaien/frezen(?),machineklem,vaste center,boorkop,tandwielen,documentatie,enz


gr
Jens
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Damocles »

Ziet er wel een leuk klein draaibankje uit :). Hoeveel heb je er voor betaalt?

En je eerste werkstuk, ahum, jah het is een begin :mrgreen: . Maar zoals je zelf zei wist je niet eens wat je wou draaien. Misschien best toch met wat kunststof beginnen? Op ebay vind je wel wat nylon/delrin/POM achtige staven voor niet te veel geld. Vergeet niet dat het materiaal ook best wel duur kan zijn dus moest ik van jou zijn zou ik toch eerder wat nuttige dingen proberen draaien en niet zomaar wat draaien.

Want wat je daarboven hebt proberen te draaien ik weet niet goed hoe je het gedaan hebt maar das wel zo een probeersel dat weinig zin heeft denk ik. Begrijp me niet verkeerd, voor alles is een begin, maar zomaar wat uit de hand draaien daar bereik je weinig mee, want als je dan iets wil maken dan moet het wel op maat zijn hé;).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Jensorie »

weet ik, maar had geen zin om te wachten tot vandaag (in de avond zit het hok altijd al op slot) en moest natuurlijk wel even laten zien wat ik ermee kon :mrgreen: heb 350 euro betaald voor de draaibank incl braaibeitels enz enz (ook wat frezen :D) heb net een zooi plastic staven uit het hok gehaald waar ik wat mee ga klooien.. nu alleen nog wat lektuur gaan lezen voor te weten hoe je alles gebruikt enz :P
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Damocles »

Ah zo, dat verklaart wel wat :mrgreen: ;-)

Je moet in ieder geval beginnen met je beitel op centerhoogte te zetten en als je draait altijd zorgen dat het werkstuk zo draait dat het "op" de beitel valt. Had je zelf ook wel kunnen bedenken natuurlijk, maar kom ;-) .

Verder zou ik beginnen met eerst gewoon eens een diameter op maat proberen te draaien met automatische voeding, eerst op een 10e dan dan op een honderdste of 2. En dan eens de lengte van een staaf op maat draaien. Dan is een conus proberen draaien (met de nevenslede is het makkelijkst). En dan eens wat schroefdraad en dan ben je weg hé;).

In elk geval veel plezier er mee!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie