Black-Red C3 draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Black-Red C3 draaibank

Bericht door Jensorie »

Hallo,

Binnenkort ga ik met de kerstman richting Buitelaar MAchines om daar een basis-draaibankje uit te zoeken. wat ik voornamelijk wil gaan draaien is aluminium,koper,messing,staal Nu wil ik staal gaan draaien omdat ik voor mijn cnc freesmachine een lager wil infrezen in het bestaande blok.

hebben jullie tips? het type machine staat ook nog niet vast. maar de Black en Red C3 is goedkoop en een goed model om mee te beginnen dacht ik zo.

Ook hebben ze nu een model staan waarvan de tegenkop niet goed is afgesteld. weten jullie of dit vrij makkelijk af te stellen is of dat ik een losse tegenkop kan bestellen ergens?

ook heb ik mijn vraagtekens bij het type setje beitels dat ik erbij moet kopen. ze hebben als optie bij de machine deze set staan: 8 Delige HSS beitelset 6 x 6 mm: € 45. zelf had ik deze ook gezien: http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=1689 is goedkoper, maar wel meerdere beitels. welke is beter voor de materialen die ik wil bewerken?



alvast bedankt
Jens
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

de set waar je naar linkt is een setje met opgesoldeerde Widia plaatjes, hiervoor heb je wel een stevige slijpsteen nodig, want die plaatjes zijn Keihard..

een HSS Toolbit is goed genoeg voor Non-Ferro metalen en de meeste kunststoffen *
Voordeel van ToolBit is dat ze goedkoop zijn, en makkelijk te slijpen in elke gewenste geometrie.. da's wel lekker als je Alu en Messing door elkaar gaat bewerken..

Zo'n Set beitels lijkt leuk, maar wat moet je op een klein hobbymachientje met Ruwbeitels en Linkse beitels?.. ik zit al 1½ decennium in het vak, en ik heb nog nooit een ruwbeitel gebruikt.. en de keren dat ik met een Linkse beitel aan de slag moest, zijn ook nog te tellen op de duimen van één hand, een bril gebruik je nog vaker..

*Vezelversterkte- en glasgevulde kunststoffen zijn bijzonder abrasief je zult HSS dan regelmatig moeten slijpen.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Jensorie »

een bril draag ik tot ik slaap en wanneer ik wakker word gaat die weer op :P dus daarmee kan ik het niet vergelijken :P

kan je wat meer uitleg geven over de verschillende soorten die je hebt ? want voor mij ziet elke bijtel voor een draaibank er hetzelfde uit.


alvast bedankt
Jens
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

ok.. Here Goes..

Afbeelding

bovenaan: Binnen-ruw of boorbeitel, deze gebruik je normaalgesproken voor het voordraaien van gaten, maar meestal voor het uitdraaien van doorlopende gaten.

daaronder: Binnen Mes Beitel, voor het uitdraaien en nadraaien van "Blinde" Gaten, doordat deze beitel vrijloop heeft aan de kopse kant, kun je kamers draaien met een vlakke bodem.

Dan: van Links naar Rechts:
rechtse mesbeitel, voor nadraaien van buitendiameters.
gebogen ruwbeitel ( wordt ondanks zijn werkelijke functie meestal gebruikt voor het maken van schuine kantjes)
Rechtse Mesbeitel, voor het voordraaien van buitendiameters
Steekbeitel, voor het in- of afsteken van werkstukken
nog een rechtse mesbeitel
steekbeitel ( deze lijkt me te breed voor een kleine draaibank.. grote kans dat je werkstuk gaat trillen..)
Linkse mesbeitel, deze kun je inzetten voor draaiwerk in gleuven in de omtrek van je werk, om de achterkant van een draaiwerkje te vlakken
schroefdraadbeitel, voor het draaien van (buiten) schroefdraad
en last but not least:
het lijkt een rechtse mesbeitel, maar het is een vlakdraaibeitel, de snijkant zit hier aan de voorkant, en niet aan de linkerkant

Voor Newbies: een rechtse beitel snijdt van rechts naar links, en heeft de snijkant dus aan de linkerkant..
een linkse beitel heeft zijn snijkant dus aan de rechterkant..

deze beitels hebben dus opgesoldeerde Widia plaatjes, vroeger werden deze plaatjes vaak losgestookt en vervangen door nieuwe plaatjes die weer vastgesoldeerd werden met hardsoldeer, een draaier moest dus ook kunnen solderen.

Afbeelding

Toolbit daarentegen kun je met een gewone slijpsteen prima in elke gewenste vorm slijpen.
als je bekend bent met de basisgeometrie van een draaibeitel kun je van een toolbit in een paar minuutjes een beiteltje maken.
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Jfwiet »

Toen ik nog op het mbo zat hadden we ook beitels met een boutje zodat je er verschillende snijvlakken op kon zetten? Dat is misschien niet de goedkoopste oplossing, maar tussen deze 2 voor de beginner het makkelijkste?
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Jensorie »

hmm, houtbeitels kan ik slijpen, maar die dingen voor metaalbewerking gaan slijpen weet ik niet of dat wil lukken. ik ga daar wel even vragen wat ze er het meeste bij verkopen...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Metaalbeitels slijpen stelt niet zo heel veel voor.. een houtbeitel slijpen is moeilijker...

een draaibeitel heeft 3 basishoeken in de basisgeometrie:

Afbeelding
- Spaanhoek, de hoek waaronder je de bovenkant vanaf de snijkant weg slijpt
- Wighoek
- Vrijloophoek

verder kun je de punt ( neus ) van de beitel nog een vleugje afronden, dan wordt je draaiwerk gladder.
de kopse kant slijp je over 2 assen schuin weg om vrijloop te krijgen.
sommigen slijpen de snijkant ook nog onder een hoek weg, maar je kunt net zo goed je beitel een ietsje schuin in de houder plaatsen..
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Jfwiet »

Arie, hoe noem je deze?

1177

Deze heb ik gebruikt op het mbo, dat niet makkelijker i.v.m. het hebben van een slijpmachine enzo?
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door klaas van gemerden »

een 2dehands werkbankslijper vindt je al voor 20€ ;-)
Daar kun je ongeveer 4 wisselplaatjes voor kopen....

Toolbit werkt prima. Als je wat nauwkeuriger en beter wilt slijpen zijn er verschillende mogelijkheden om er een soort ''kruistafel'' aan te fabrieken.

Afbeelding

Ps: kan ik ook in bb code de image resizen? Ik geloof dat dat op sommige andere forums dat wel mogelijk is.

Plaatjes verwissellen is natuurlijk sneller. Een plaatje zal ook langer meegaan bij juist gebruik.
Maar toolbit kost bijna niets, ik heb volgens mij voldoende toolbit om de rest van m'n leven mee te draaien. :lol: Ik heb hier nog een stapel beitels liggen met opgesoldeerde plaatjes. Meeste zijn een ''beetje'' groot en de helft gebruik je niet. BTW voordraai beitels gebruik ik vrijwel nooit. Als je een 2dehands draaibank koopt zitten dat soort spullen er meestal al bij.

(ik heb een emco 10 2dehands gekocht en sinds kort ben ik ook de eigenaar van een myford ml7)
Aan de myford zit aardig wat werk, maar het is een heel leuk bankje.

Afbeelding

mijne ziet er hetzelfde uit maar heeft hier en daar een beetje aanslag.

Binnenbeitels met plaatjes vind ik iig erig handig.

Op school gebruiken ze widia plaatjes waarmee je zonder koeling kunt spanen.
Ik weet de soort ff niet uit m'n hoofd maar die draaien iig prima.
Ik denk dat ik mezelf ook eens een doosje van die plaatjes cadeau doe.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jfwiet schreef:Arie, hoe noem je deze?

1177

Deze heb ik gebruikt op het mbo, dat niet makkelijker i.v.m. het hebben van een slijpmachine enzo?
"Wisselplaathouders" of "Wisselplaatbeitels"..

Voor de Pro onmisbaar, voor de hobbyist DUUR.. plaatjes gaan lang mee, dat wel, maar naslijpen kun je vergeten.. en als de laatste snijkant het op zaterdagmiddag om 17.02 begeeft... dan zit je zonder.. een toolbit is 5 minuutjes later weer fris en vrolijk...
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Jfwiet »

Arie Kabaalstra schreef:
Jfwiet schreef:Arie, hoe noem je deze?

1177

Deze heb ik gebruikt op het mbo, dat niet makkelijker i.v.m. het hebben van een slijpmachine enzo?
"Wisselplaathouders" of "Wisselplaatbeitels"..

Voor de Pro onmisbaar, voor de hobbyist DUUR.. plaatjes gaan lang mee, dat wel, maar naslijpen kun je vergeten.. en als de laatste snijkant het op zaterdagmiddag om 17.02 begeeft... dan zit je zonder.. een toolbit is 5 minuutjes later weer fris en vrolijk...
Hehe mooiste oplossing is normaal ook heel duur. En ik snap best wat je bedoelt. Maar DjJens wil graag op zijn slaapkamer verspanen, dan is het misschien niet super handig om de vonken over het laminaat te hebben.
Jij met je jarenlange ervaring hebt zo'n blokje natuurlijk binnen een paar minuten weer mooi scherp in de juiste vorm. Met deze wisselplaatjes heb je en de juiste vorm in 1 keer en je hebt geen extra machines nodig.

Wel leuke discussie zo, niet om Jens zijn topic te kapen maar misschien verstandig om een moderator deze discussie uit elkaar te trekken en er een topic van te maken? Het is een best handig opzoek topic aan het worden voor de leek.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Erik »

Ik denk dat Jens er op deze manier meer van opsteekt dan hij had gehoopt. Laten we fijn doorbabbelen.
Gr.

Erik
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Jensorie »

ik lees idd rustig mee ;-) het slijpen van die dingen kan ik ook wel buiten doen... dus dat moet geen probleem zijn. maar ik ben meer bang dat ik die juiste hoek niet red...


update over dee draaibank: ik ga ergens deze 2 weken met mijn vader naar Rotterdam om daar een veiling te bezoeken die een hoop draaibanken e.d. veilt. (ook graafmachines etc. maar daar kom ik niet voor :P )


gr
Jens
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Black-Red C3 draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

zolang je non-ferro draait maakt het allemaal niet zo heel veel uit.. kijk anders eens bij de Slegte tussen de technische boeken..daar staan nog wel een boeken van LTS en MTS niveau, waar het een en ander in beschreven staat.. Technische beginselen leer heette dat in mijn tijd.. , met een 0° spaanhoek kun je messing al goed verspanen.. hoef je er alleen maar een vrijloopje aan te slijpen.. "eitje".. 0-5° gaat prima in messing, en Alu..
Plaats reactie