Gedraaide as niet overal even dik.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

turnaround
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2017 12:06

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door turnaround »

Ik bedoelde inderdaad de as doorlaat.
3-fase heb ik niet.
Ik hou het allemaal nog een beetje in overweging.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ben_Cretskens schreef:

dan.. de controle of je pinole van je losse kop wel in lijn staat.. meetklok met magneetstatief, of anderssoortige bevestiging op/in de spindel zetten.. en meten op de Pinole, soms zul je je even in bochten moeten wringen, maar als het goed is, mag de wijzer van de klok niet uitslaan.
Kan je dat eens toelichten?

Waar meet je op?

Ik heb de werkwijze van Crispyn machines gevolgd (youtube) en dan klok je je losse kop mooi uit maar de ervaring leert me dat een dus asje alu van 10mm toch nog een tiende of 2 conisch uit de bank komt :cry:
Simpel.. zoals ik al schreef.. Magneetstatief op de klauwplaat, Poupitastertje erin.. naaldje op de omtrek van de Pinole,of aan de binnenkant in de Conus.. moet geen verschil maken, maar dat is theoretisch de belangrijkste, omdat dat de opname voor je center is.. normaalgesproken is de opname wel centrisch met de buitenzijde van de pinole...

Als je dan de spil met de hand ronddraaid, mag de meetklok niet uitslaan, dan staat ie zuiver centrisch.
Enige honderdsten verticale afwijking vindt je niet terug in je draaiwerk.. een paar honderdsten horizontaal wel.. die moet je er dus uitstellen..

Als de klok aan de voorkant -0.04 aangeeft, en +0.04 aan de achterkant, dan moet je de losse kop dus verschuiven, tot de klok op 0 staat..dan staat ie op de centerlijn.

als je het helemaal goed wilt doen.. zet je de pinole maximaal uitgeschoven, en meet je op de kop, en tegen de losse kop aan.. daar mag dan ook geen verschil in zitten.. anders staat de pinole niet alleen niet op het center, maar ook nog eens scheef..
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door assink »

3-fase is op te lossen met een frequentieregelaar tot een bepaald vermogen.
Je zou bijvoorbeeld deze Celtic 12 kunnen overwegen, heb m gisteravond horen lopen. Is een heel mooi zuiver bankje.
Alles tandwielgeschakeld, doorlaat van 26mm en betaalbaarder dan een AI. Ook ben je geen wisselwielen nodig voor de standaard metrische en inch schroefdraden.
https://link.marktplaats.nl/m1180810192
Ziet er ook netjes uit moet ik zeggen, zit de bril alleen niet meer bij. Die heb ik inmiddels :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door Ben_Cretskens »

Arie Kabaalstra schreef:Simpel..
NICE! Ik ben weer helemaal mee!
Dat gaan we eens proberen :)

Dank!
Plaats reactie