Gedraaide as niet overal even dik.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

turnaround
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2017 12:06

Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door turnaround »

Dag iedereen,

Ik heb een draaibankje Huvema HU450 wat ik ooit eens gekregen heb.
Het is dus verre van nieuw.
Om zo nu en dan eens een stukje te draaien in kunststof doet het zijn werk.
Ik heb nu eens een metalen staaf afgedraaid en de diameter vermindert naar de klauwplaat toe.
Over een afstand van 65 mm verschilt de diameter 5 honderdsten.
De afgedraaide diameter gaat van 8,63 mm naar 8,58 mm.
Ik heb zo dicht mogelijk bij de klauwplaat gedraaid
Is dit normaal of kan daar nog iets aan verbeterd worden, of is de toestand (slijtage) van de draaibank hiervoor verantwoordelijk?

MVG,
Luc.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door serum »

Zou dmv afstelling gecompenseerd kunnen worden. Kan verschillende oorzaken hebben, of de kop staat niet parallel aan je geleiders, bed krom of het bed ingesleten. het is zaak dat je bepaald wat er mis is en dit kan alleen door hem slim uit te klokken.

Zo'n bank zit mechanisch erg simpel in elkaar qua werking, gebruik je redenatie en technisch inzicht om hem af te stellen.

Deze is handig;
https://www.youtube.com/watch?v=THkb-x3 ... hisOldTony
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door benkr »

Een staaf van 8,6mm die 70mm uit de klauwplaat steekt veert al best wel een beetje.
Als je materiaal redelijk hard is, of je beitel redelijk bot dan duw je aan het einde die staaf best wel een tiende om.
Dit verklaart dan mogelijk ook je afwijking.
Maar het kan natuurlijk ook aan de uitlijning van de bank liggen, maar daar zou ik in eerste instantie niet van uit gaan.
Probeer eens om het vrije eind van het staafje in een (meedraaiend) center op zijn plaats te houden en kijk dan eens of het probleem er nog steeds is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het maar 0.025mm wat je de as weg drukt. Dat gaat ook gebeuren met een scherpe beitel bij die diameter.
Als je het als controle werkstukje ziet, zou ik zeker naar een as van 30-40mm gaan om de vering uit te sluiten.
En als je zo'n dun asje evenwijdig wilt draaien, gewoon een center er voor. Maar die staat niet automatisch evenwijdig, die moet ook afgesteld.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door serum »

Sorry, had net gezien dat het om zo'n dun asje ging.. negeer mijn post.. 70mm bij die diameter is al aardig veel.
@lex
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2013 21:16
Locatie: De Kempen
Contacteer:

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door @lex »

Voor uitsteeklengte is de vuistregel: 3x diameter werkstuk. Je zal dus inderdaad zoals Hugo al aangaf, een dikkere as moeten gebruiken om een controle uit te voeren.
turnaround
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2017 12:06

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door turnaround »

Iedereen bedankt voor de antwoorden!
Ik zie of ik deze week tijd vind om eens met een dikkere as te proberen.

MVG,
Luc.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door benkr »

Je kunt ook proberen met een (meedraaiend) center te werken aan de kant van het asje wat zo ver uitsteekt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat gaat ook gebeuren met een scherpe beitel bij die diameter.
of.. het werkstukje "kruipt omhoog".. maar het effect is hetzelfde..

Tussen centers draaien, of met een meelopend brilletje scheelt enorm..

Tevens.. bedenk je even goed.. moet 't asje over de hele lengte precies op maat?.. Nee?.. draai dan de voor -en achterkant apart, en draai het stuk ertussenin gewoon dunner..

Wat het uitlijnen van een draaibank betreft.. daar kun je boeken over schrijven..
Wat er allemaal mis kan zijn?.. de vaste kop kan uit lijn staan, de losse kop kan uit lijn staan, de geleidingen kunnen ingesleten zijn, het bed van de machine kan getordeerd zijn

Tordering en inslijten zal bij "hobbybankjes" meestal niet zo aan de orde zijn.. uitlijning des te meer..

vaak, maar niet altijd kun je de vaste kop uitlijnen, kan dat niet, en staat ie scheef.. dan heb je gewoon een "K#tbank", zet em op de aanhanger, en breng em naar de oud-ijzer werf :lol:

Controle: zet een stuk geslepen rond in een 4klauw, en laat em een flink eind uitsteken, klok em zowel tegen de klauwplaat, als aan het eind uit, en dan zo zuiver mogelijk.. 0 als het even wil lukken..
dan kun je met een meetklok langs de zijkant kijken of de slede wel parallel aan de as loopt.. oftewel, of de kop wel evenwijdig aan het bed staat.. zo niet.. dan zul je de kop moeten roteren op één of andere manier...


dan.. de controle of je pinole van je losse kop wel in lijn staat.. meetklok met magneetstatief, of anderssoortige bevestiging op/in de spindel zetten.. en meten op de Pinole, soms zul je je even in bochten moeten wringen, maar als het goed is, mag de wijzer van de klok niet uitslaan.

Doorgaans kun je de losse kop zijdelings verstellen.. dus is het niet meer dan die kop weer even midden voor de as zetten.. verticale fouten.. tja.. da's jammer.. daar is niet heel veel aan te doen.. of je moet de kop demonteren, en nabewerken..
Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door Ben_Cretskens »


dan.. de controle of je pinole van je losse kop wel in lijn staat.. meetklok met magneetstatief, of anderssoortige bevestiging op/in de spindel zetten.. en meten op de Pinole, soms zul je je even in bochten moeten wringen, maar als het goed is, mag de wijzer van de klok niet uitslaan.
Kan je dat eens toelichten?

Waar meet je op?

Ik heb de werkwijze van Crispyn machines gevolgd (youtube) en dan klok je je losse kop mooi uit maar de ervaring leert me dat een dus asje alu van 10mm toch nog een tiende of 2 conisch uit de bank komt :cry:
turnaround
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2017 12:06

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door turnaround »

Dag iedereen,

Vandaag heb ik geprobeerd met een as van 20 mm (de max. diameter die in mijn draaibank past).
Ik heb over een afstand van 90mm, 6/10 mm afgedraaid in 2 stappen.
Het verschil tussen het uiterste einde van de as en het punt dichtst bij de klauwplaat is nu 2/100 mm.
De as is dus 2/100 mm smaller bij de klauwplaat.
Dit allemaal zonder centerpunt aan het uiteinde.
Ik veronderstel dat dit niet slecht is?
De as zou dus nog altijd een beetje weggeduwd worden op het uiteinde of heb ik het mis?
Nu nog eens kijken of de losse kop juist staat en deze eventueel proberen te regelen.
Ik zou eigenlijk graag een draaibank hebben die een wat grotere diameter aankan.
Met mijn budget zou ik een HBM CJM 250 kunnen kopen(doorlaat hoofdas 26 mm).
De beoordelingen lopen hier nogal uiteen, sommigen zijn tevreden over deze draaibank, anderen moeten van het merk niet weten.
Er staat ook nog ergens een 290 vario van hbm te koop op tweedehands(doorlaat hoofdas 38 mm) , maar blijkbaar is niemand erg happig erop (afgaand naar het aantal keren dat het zoekertje bekeken is).
Ik wacht de reacties even af.

MVG,
Luc.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met 0.02 diameter verschil zit je waarschijnlijk al binnen de spec. van een standaard draaibank. Ik zou me daar verder dus niet druk meer om maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door javanree »

90/20=4.5, als je dan 0.02 mm diameter verschil haalt is dat heel netjes. Denk niet dat mijn Huvema dat nog haalt.... ook een HU450.


Als je groter wilt ligt het naast je budget ook aan beschikbare ruimte en mogelijkheid voor 400V 3-fase... dan kun je de hobby bankjes overslaan en naar gebruikte oude Hefbrug AI of soortgelijke machine kijken. Al is een doorlaat van meer dan 25mm al gauw voorbehouden voor echt grote banken...
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Gedraaide as niet overal even dik.

Bericht door spinningwheels »

Hoezo max 20 mm wat in je bank past ?
Doorlaat zal 20 mm zijn, maar er kan toch wel iets van 150 in de klauw?
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie