Emco Unimat 4 motor upgrade ???

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Emco Unimat 4 motor upgrade ???

Bericht door vanE »

Voor het bouwen van mijn CNC-machine leek het me destijds handig om een draaibank te hebben. Omdat ik niet veel plek heb, wilde ik vooral een kleine machine. Daarom heb ik een Unimat 4 gekocht. Althans een cloon (MJ-189A).
Ik gebruik hem nu zelfs al freesmachine. Met een provisorisch gemonteerde boorkoom waar een kress in past, werkt dat goed (genoeg) :P Ondertussen heb ik, om het frezen wat makkelijker te maken, een stappenmotor gemonteerd en het spul aan LinuxCNC gehangen. Slim toch ;-)
15110

Nu weer terug naar het bouwen van de CNC-machine. Ik ben op het punt dat ik lagerblokken nodig heb. Omdat ik een tikje eigenwijs ben 8) , wil ik ze zelf maken. Blokje staal 40x40x25. Gat erin geboord. 4-Klauwplaat gekocht. En toen een lagerpassing draaien op de Unimat.
15111

HELAAS.. slippende riemen.. stoppende motor.. en dat soort ellende :evil: :evil:

Wat nu? Op internet staan filmpjes van Unimats met 24volt variabele toeren motoren, etc. De vraag is, eerwaarde forumleden, is dit de moeite waard of kan ik mijn lagerblok dan nog niet maken? Kan ik toch beter op zoek naar een andere (kleine) krachtigere (goedkope) draaibank.

(Het kopen van de lagerblokken is ook een optie maar die passen niet in mijn ontwerp. En de makkelijkste weg kiezen kan altijd nog :lol: )
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Emco Unimat 4 motor upgrade ???

Bericht door andrefc101 »

Ik geloof niet dat ik voor een paar lagerblokjes een (andere) machine kocht, dan kan je het nog beter uitbesteden aan een forumlid, liefhebbers genoeg denk ik....
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Unimat 4 motor upgrade ???

Bericht door assink »

Met HSS beitels gaan werken in plaats van wisselplaten. Vragen een stuk minder vermogen. Als je deze met een scherpe radius slijpt kun je met kleinere aanzet werken.
Zie een behoorlijk grote beitel met waarschijnlijk ook een grote neusradius?
Je kunt qua beitels en het opgenomen vermogen een stuk verbeteren in ieder geval.
Je kunt ook nog voor aluminium gaan, is in mijn ogen niks mis mee als lagerblok.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Emco Unimat 4 motor upgrade ???

Bericht door benkr »

Als je je bankje ook nog verder wilt CNC-en dan is het handig om ook die as onder controle te hebben, een servomotor of een andere motor met encoder en bijbehorende is dan eigenlijk onontbeerlijk.
Hier op het forum heeft b.v. DaBit dit al eens gedaan en wil dat eigenlijk ook nog een keer gaan doen op zijn draaibank, hij schrijft echter wel dat een servomotor met de specifieke belastingen zoals die op een draaibank voorkomen niet heel erg goed samengaan. Ikzelf ben ook nog zoiets van plan (ik heb het servosysteem al liggen) maar heb daar verder nul ervaring mee.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Unimat 4 motor upgrade ???

Bericht door assink »

Hmm, mag ik dan nog ff melden dat ik wel een andere basis zou kiezen voor een CNC ombouw. Dabit z'n emco is al niet de meest zware basis, maar deze is nog weer een stukje lichter.
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Emco Unimat 4 motor upgrade ???

Bericht door vanE »

Op korte termijn kan ik een HSS beitel proberen. Die heb ik nog 1 liggen. Daar ben ik wel weer een avondje mee zoet.

De beitel op de foto is niet zo groot hoor. Waarschijnlijk is het wat vertekend door de foto. Het is een 8mm beitel en er zit een ccmt 060204 plaatje op. Die hebben een radius van 0.4? Ik moet de hss dus spitser proberen slijpen. Uitdaging !!

Volledig ombouwen naar CNC is (nog) niet de bedoeling. De ene as heb ik alleen gedaan om het frezen wat makkelijker te maken. Door de wobbel die ik initieerde door aan de zwengel te draaien was het freeswerk niet mooi. De stepper geeft een gelijkmatigere aandrijving. En voorkomt een lamme arm (1 omwenteling is 1mm).
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Emco Unimat 4 motor upgrade ???

Bericht door benkr »

Als je dan toch een andere motor er op wilt, neem dan een 3 fasen motor van 0,75kW tot 1,5 kW en ga die regelen met een VFD. Beperk je regeling tot een bereik van ca. 30 tot 150 % van het nominale toerental van de motor, de rest moet je oplossen met overbreng verhoudingen. Zowel een motor als VFD zijn er gebruikt voor heel redelijke prijzen te vinden, ik heb twee weken geleden nog een aantal VFD's op de jaarlijkse grote vrijmarkt laten liggen, die waren 30 Euro per stuk, maar ik had geen directe toepassing en mijn 'magazijn' is al overvol. Oh, en mijn portemonnee was trouwens ook niet zo goed gevuld.
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Emco Unimat 4 motor upgrade ???

Bericht door vanE »

Is 0.75kw niet wat veel. Dan heb ik straks een wokkel ipv een draaibank :shock: . Mijn AI kolomboor heeft maar 0.5 kw. Die draai draait daar toch ook vrolijk mee. Of heeft een boor minder vermogen nodig?

Naar zo'n marken als jij noemt, ben ik ook al een tijd op zoek. Ik kom op rommelmarkten meestal lelijk servies tegen :cry:. Als je nog eens een adresje/datum hebt, houd me dan eens op de hoogte.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Unimat 4 motor upgrade ???

Bericht door DaBit »

benkr schreef:hij schrijft echter wel dat een servomotor met de specifieke belastingen zoals die op een draaibank voorkomen niet heel erg goed samengaan.
Nou, het is iets anders. Stijf positioneren (gebruik als C-as) en gebruiken als aandrijving (normaal draaien) met dezelfde overbrenging gaat niet goed samen. Verder heb ik een Chinees ding dat niet erg topkwaliteit is.

Moest ik het nog eens doen, dan zal de motor voor positioneren een andere worden dan voor de aandrijving. Positioneren kan met een 2Nm steppertje en vertraging ook prima.
vanE schreef:Is 0.75kw niet wat veel. Dan heb ik straks een wokkel ipv een draaibank :shock: .
Het gaat uiteindelijk om het koppel. Als je die 0,75kW maximaal 30rpm laat doen met een vertraging maak je een wokkel van je bank. Laat je 'm 3000rpm doen dan word het knap lastig om je bank te wokkelen voordat de motor stil staat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Emco Unimat 4 motor upgrade ???

Bericht door ger »

Bij zo'n klein machientje zou ik ook gaan voor goed geslepen hss/gesoldeerde hardmetalen tip beitel met kleine of eventueel helemaal geen radius maar een klein schuin kantje.
Origineel heeft de emco unimat 3 maar net een 100 watt motortje , dus 10 x het origineel vermogen lijkt mij ook een beetje overdreven ;-) .
Wat je eventueel nog in overweging kan nemen is een extra vertraging, ( soort van dubbelwerk) je hebt dan meer mechanische koppel bij lagere toerentallen wat beter zal draaien.
Een wokkel maak je niet zo snel van je draaibank , dat gebeurt vrijwel alleen als er wat fout gaat b.v. als je een werkstuk van 500 kg 2000 toeren laat draaien en de hoofdspindel slaat ineens vast door een gebroken tandwiel :lol:
Wisselplaten vragen meer vermogen , maar ook enige stabiliteit van je machine , en beide heb je niet , door alleen het vermogen te vertienvoudigen heb je nog steeds een probleem, dus zoek het in snijmateriaal dat minder vermogen en minder stabiliteit van je machine verlangt ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Emco Unimat 4 motor upgrade ???

Bericht door benkr »

De reden dat ik wat meer vermogen adviseer is omdat je dan ook bij wat lagere toerentallen toch nog iets overhoudt.
Maar 0,75 kW zal wel voldoende zijn, een VFD voor dat vermogen is ook wat makkelijker te vinden.

En die VFD's die zag ik op de jaarlijkse meimarkt in Tilburg die dit jaar toevallig in juni was, op 1e Pinksterdag.
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Emco Unimat 4 motor upgrade ???

Bericht door vanE »

assink schreef:Met HSS beitels gaan werken in plaats van wisselplaten. Vragen een stuk minder vermogen. Als je deze met een scherpe radius slijpt kun je met kleinere aanzet werken.
Ger schreef:Bij zo'n klein machientje zou ik ook gaan voor goed geslepen hss/gesoldeerde hardmetalen tip beitel met kleine of eventueel helemaal geen radius maar een klein schuin kantje.
Dat is gelukt, sort of. Ik heb wel veeeel meer respect gekregen voor draaiers. ;-) Wat kan er veel fout gaan zeg. De vorm van de beitel, de plaatsing (hoek) van de beitel, de speeds & feeds. Ik zat telkens op het randje van de marges waardoor, voor mijn gevoel, alles heel nauwkeurig moest kloppen. Het heeft me bloed, zweet en tranen gekost. Maar ik ben heel blij met het resultaat.
15117
assink schreef:Je kunt ook nog voor aluminium gaan, is in mijn ogen niks mis mee als lagerblok.
Dat is wat ik nu ga proberen. Zaterdag heb ik bij de smid een stuk aluminium gehaald waar ik mooie blokjes van kan zagen. Als dat wat beter gaat, ga ik alu lagerblokken maken. Ik vind staal wel een mooier materiaal maar het geeft slecht mee.
Als de CNC-Frees klaar is, kan ik me gaan richten op het upgraden van de draaibank. Ondertussen ga ik mijn ogen open houden voor een motor en VFD.
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Emco Unimat 4 motor upgrade ???

Bericht door vanE »

Probleem opgelost!!
andrefc101 schreef:Ik geloof niet dat ik voor een paar lagerblokjes een (andere) machine kocht, dan kan je het nog beter uitbesteden aan een forumlid, liefhebbers genoeg denk ik....
Ik kon het toch niet laten. Het is een hele vooruitgang tov de unimat. Er moet nog wat geknutseld worden maar het is wel een leuk machine. De leeftijd past een beetje bij de rest van mijn machines.
15274
Een GEJA van Hamfa uit Hengelooo.

Ik heb al wat geprobeerd. Een adapter voor de 4-klauw, die ik pas gekocht had, is al gelukt.
15275

Een raar dingetje waar ik nu tegenaan loop is het bereik. Kent iemand deze machine? Dit is een plaatje van boven genomen. De bovenste wagen gaat niet verder terug dan dit. Klopt het dat ik dan niet dikker kan draaien dan een mm of 40? Of doe/zie ik iets fout?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco Unimat 4 motor upgrade ???

Bericht door Breaker »

Zelf niet bekend met de machine, maar lathes.co.uk wel:
http://www.lathes.co.uk/geja/

Plaatjes komen aardig overeen, dus het lijkt wel orgineel zo te zijn.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie