Hardinge HXL

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Hardinge HXL

Bericht door bartL »

Beste collega CNC'ers.

Ik sta aan de voet van een nieuw project maar voordat ik daar echt mee aan de slag ga zou ik graag jullie mening willen. Het betreft hier een Hardinge HXL draaibank welke al CNC is maar flink verouderd (ponsbanden tijdperk). Het gaat mij nu vooral even over de uiteindelijke bediening van de machine. Op de machine zit n.l. al een mooie control panel met daarboven een pulsegenereator waarmee je (denk ik) de assen handmatig kan bedienen. Nu kan ik natuurlijk die hele handel eruit halen en vervangen door de PC met toetsenbord maar ik denk dat ik liever die pulsegenerator gebruik dan de pijltjestoetsen. Daarnaast zitten er ook een aantal functies op het panel die ik er graag in zou willen houden maar dan wel via de pc zal moeten laten lopen. Denken jullie dat hier mogelijkheden voor zijn? En zouden jullie dit ook doen of zouden jullie alles vervangen? Zie foto's! Dit is overigens de eerste keer dat ik foto's upload dus ik weet niet of dat lukt. Anders staan ze in mijn album.

1185

1184

1183

Groeten,
Bart
Laatst gewijzigd door bartL op 31 dec 2008 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door Mcgyver »

Hoi bart

Het is zeker een hele leuke draaibank..

Om de keuze te maken om de machine om te bouwen ligt eraan of de machine nog een beetje handig te bedienen is.

Als het redelijk goed te doen is om een programma te schrijven en de machine ook nog een geheugen heeft (afgezien van de ponsband) om programma's mee te bewaren dan zou ik de besturing zo laten..
Je kunt je energie dan beter besteden om de ponsband te vervangen voor een ander invoe apparaat zoals een floppy drive of iets dergelijks... je kunt dan vanaf een pc programma''s schrihven en die vanaf de floppy laden...
Wellicht zit er ook wel een RS-232 (compoort) aansluiting op...

Als je de machine wil ombouwen is dit in mijn idee goed te doen..
Het handwiel kan je gewoon blijven gebruiken..
Het ligt een beetje aan de motoren en drivers of je deze kunt hergebruiken....

Wat betreft de knoppen... In mach3 bijvoorbeeld kan je zelf bedienings knoppen programmeren voorbepaalde functies...
Je kan dan onder 1 van de knoppen op je pc toetsenbord een functie instellen...
Met behulp van de "operator interface" van leeuwinga (http://www.leeuwinga.nl) kan je dan een eigen bedienings paneel maken voor de knoppen die je hebt ingesteld in mach 3...

De spindle motor is aan te sturen (afhankelijk van het soort motor) met een PMW of frequentie regelaar... Via je mach3 interface is deze dan in toerental via de software te regelen...
Voor het draadsnijden kan je de encoder ook gewoon aansluiten op de mach3 interface...

Ik vind het grote voordeel van de mach3 interfaces van leeuwinga dat alle mogelijkheden op 1 interface zitten...
zoals relais, 0-10V regelijng voor de frequentie regelaar, tot 6 uitgangen voor step-dir en een charge pump..
Ik gebruik ze voor mijn nieuwe proectje (emco compact 5 cnc) en voor mijn emco pc-mill 50...en ben er erg tevreden mee..


Check deze topics maar :

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=36&t=1395

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=36&t=716

SUcces met je project
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door bartL »

Mcgyver,

Voor de duidelijkheid, ombouwen ga ik hem sowiso. Het besturingssysteem lijkt me teveel verouderd en ik wil hem graag via een pc aansturen.
Dat er knoppen voor te programmeren zijn in mach3 weet ik, waar het mij om gaat is de knoppen die nu op het paneel zitten weer te gebruiken maar dan via de computer, zo houd de machine nog zoveel mogelijk zijn "orginele look". Misschien kan ik dan een toetsenbord wel helemaal achterwege laten want dat vind ik sowiso ondingen. Het lijkt wel te kunnen als ik de foto van jou emco zie.
Hoe zou je bijvoorbeeld dat handwiel kunnen bedienen met een nieuwe driver?

Groeten,
bart
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door Mcgyver »

wat je zou kunnen doen is de electronica achter het knoppen paneel wegknippen en alleen de drukknoppen gebruiken.
Het moet natuurlijk wel zo zijn dat de functies beschreven in de oude besturing ook voorkomen in mach 3.

Voor een handwiel heb je geen driver nodig... je sluit hem in het geval van mach3 aan op een 2e lpt poort.
Spanning voor het handwiel (mits deze met 5V stuurspanningen werkt) kun je dan direct op een paar ingangen aansluiten met een paar weerstandjes ... De spanning kun je dan pikken van een usb poort.
Als het handwiel met een hogere spanning werkt moet je de spanning ergens anders vandaan halen en hem aansluiten via een optocoupler op de 2e lpt poort.. dit zodat je de hogere spanningen scheidt van de lpt poort
In mach kan je dan kiezen welke as je wilt joggen met het handwiel.... Op mijn bedienings paneel (wat uiteraard niet origineel is) zie je naast het handwiel een aantal knoppen... hier selecteer ik de benodigde as mee (X,Y,Z of A).
Met 1 van de rode knoppen selecteer ik de jog mode... of ik dus met de pijltjes knopen wil joggen of met het handwiel...

met de operators interface van leeuwinga kan je even uit mn hoofd 24 knoppen maken op je paneel.. je kan maximaal 2 van deze dingen in serie zetten dus je komt dan op een totaal van 48 knoppen .. lijkt mij ruim voldoende.....

Op mn compact 5 cnc draaibankje ga ik trouwens 2 handwielen monteren zodat ik zowel de x als z met een apart wiel kan bedienen... dit zo dat ik ook conventioneel kan draaien ...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door bartL »

Ok klinkt goed. Denk dat dat wel te doen is. Zoals te zien is op de foto zit er nu al een draaiknop naast waarmee je X of Z kan selecteren, met dit handwiel doe je alleen het fine-tunen, 1omw=1mm. 1 puls (die je duidelijk voelt op het wiel) is 0,01mm. Onderaan het paneel zitten knoppen waarmee je rapid moves uit kan voeren bij beide assen.

De machine is overigens 3 fase 380V, dit zou ik wel graag zo willen houden zodat ik een deel van de oude electronica kan behouden voor bijv de koelers in de kasten. Verder moet ik me nog diep in de machine verdiepen om eens te bekijken hoe het allemaal zit qua electronica die uit ongeveer 2 vierkante meter bestaat.

Groeten,
Bart
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door Mcgyver »

de koeling zal waarschijnlijk gewoon 220V zijn 1 fase (dus gewoon 1 fase en de nul pakken).

Wat betret de andere electronica.. het is belangrijk dat je weet waar de drivers zich bevinden.. en of er met stappen motoren is gewerkt of servo's

In het laatste geval is het het meest lastig.. je zult wat documentatie over de drivers op moeten zoeken om ze evt goed aan te kunnen sluiten...

in het ergste geval zul je de motoren en de drivers moeten vervangen... of alleen de drivers..

In mach kun je trouwens de resolutoe van het handwiel instellen naar je eigen smaak.

De knoppen voor rapid move kun je eenvoudig instellen in mach.....

voor de rest moet je evenkijken of je de onderdelen voor de voeding kunt behouden.. dit is van belang of je de originele motoren en drivers wel of niet kunt behouden... voor de rest kan je alle oude besturings prints gewoon wegknippen...


ik ben benieuwd naar je voorderingen

succes
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door bartL »

McGyver,

De bank is al met servomotoren uitegerust, die wil ik er voorlopig op laten zitten. De drivers wil ik wel vervangen omdat deze tegenwoordig veel kleiner en betrouwbaarder zijn dan de oudere versies. Er zit nu een rij met ik denk een stuk of 10 printplaten formaat A4 op een rij in een kast. Als deze allemaal vervangen kunnen worden door twee kleine drivers zou dat enorm ruimte schelen. Op de oude servo's zaten resolvers voor de positionering. Deze ga ik vervangen voor 1000PPR encoders van stappenmotor.nl. Hiervoor zal ik eerst adapterplaatjes moeten maken en moeten monteren en de bedrading (misschien met behulp van de oude bedrading die nog prima is) naar de elektronica kast moeten geleiden. Zo wou ik maar eens een klein beginnetje maken aan dit (voor mij) spannende project.

Groeten,
Bart
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door bartL »

Gisteren en vandaag de machine flink aan het "uitkleden" geweest zodat ik er eens een beetje fatsoenlijk bij kan. Tevens ook de oude resolvers vervangen door nieuwe 1000ppr encoders. Hopen dat dit goed gaat want deze zitten op de kogelomloopspindel en niet op de motor. Foto's volgen later.

Nu dacht ik misschien kan ik die resolvers wel weer hergebruiken in mijn freesbank (bridgeport series 1 CNC). Ik zou graag de snelheid van mijn spindel willen meten en mach3 hierop laten reageren zodat ik er ook draad mee kan tappen. Is er iemand hier op het forum die hier kaas van heeft gegeten? Let op het zijn resolvers en geen encoders, en ik heb verder geen idee hoe die dingen werken.

Groeten,
Bart
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door boutje »

Hier op het forum is o.a. SELDOM daarmee bezig geweest.

Zie:

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=1338
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door bartL »

Zoals ik al eerder zei ben ik vandaag een beetje aan het strippen geweest aan de machine. De grote zijdeur, de schuifdeur en de geleiderails van die schuifdeur met daaraan alle koelslangen heb ik verwijderd. Verder bezig geweest met het uitzoeken van de bekabeling. Ik blijf me erover verbazen hoe perfect alles er nog uitziet. Hieronder een aantal foto's van de machine, hier lijkt het alsof de machine behoorlijk onder de roest zit. Dit komt omdat de verkoper (machine komt uit engeland = lange reis) de machine in een dikke laag vet heeft gezet voordat hij op transport ging, op dit vet lijkt een laagje roest te gaan zitten. Klinkt vreemd ik weet het maar je veegt het er zo af. Omdat ik zelf nogal last van vocht in de schuur heb laat ik dit er voorlopig nog maar even op zitten. De laatste twee foto's zijn die van de resolver, iemand die zo'n ding herkend en weet of hij nog van toepassing kan zijn?

1197
1198
1199
1200
1201


Bart
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door bartL »

Niemand die zo'n resolver herkend? ZOu hem graag hergebruiken voor de spindelsnelheid van mijn freesbank.

Groeten,
Bart
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door Erik »

Wikipedia misschien? Met die kennis en een multimeter zou je een eind op weg moeten zijn.
Gr.

Erik
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door bartL »

Erik,
Die info had ik ook al gevonden. Het gaat mij er meer om of ik mach3 zover kan krijgen dat hij snapt hoeveel RPM mijn spindel draait. Mach3 schijnt aan de hand van deze gegevens dan weer de voeding op een van de assen aan te kunnen passen.

Groeten,
Bart
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door boutje »

bartL schreef:Erik,
Die info had ik ook al gevonden. Het gaat mij er meer om of ik mach3 zover kan krijgen dat hij snapt hoeveel RPM mijn spindel draait. Mach3 schijnt aan de hand van deze gegevens dan weer de voeding op een van de assen aan te kunnen passen.

Groeten,
Bart
Zal helaas niet gaan met mach 3.
Jou resolver geeft te veel pulsen af voor mach.
Plaats reactie