Hardinge HXL

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hardinge HXL

Bericht door bartL »

R.Clevers,
Bedankt voor je reactie. Ik ga morgenochtend vroeg onderweg naar Oostenrijk voor een weekje skien. Als ik terug ben neem ik even contact met je op want ik ben zeer benieuwd hoe jou bank eruit ziet, en hoe jij je ombouw heb gedaan. Helemaal wat betreft de gereedschapshouder.

Groeten,
Bart
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hardinge HXL

Bericht door bartL »

Van het weekend weer teruggekomen van een weekje heerlijk van de piste knallen.
Afgelopen dagen een hoop aan het uitzoeken geweest voor wat ik nodig heb voor de draaibank, gaat weer aardig in de centjes lopen. :roll:
Vanavond kans gezien om de spindelmotor te demonteren, allemachtig wat een apparaat is dat. Een gelijkstroommotor van ik schat 30kg, continue koppel van 20Nm en een piek koppel van 85Nm!!! En dat voor een DC motor. Iemand interesse laat het me weten...
Deze motor wordt vervangen door een 3 fase AC motor van 3-4kw en een passende frequentieregelaar die aangestuurd word door een interfaceboard van leeuwinga die me overigens veel infomatie geeft gedurende dit leerzame project. Ik hoop van de week nog wat foto's te kunnen plaatsen.

Bart
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Hardinge HXL

Bericht door boutje »

bartL schreef:Van het weekend weer teruggekomen van een weekje heerlijk van de piste knallen.
Afgelopen dagen een hoop aan het uitzoeken geweest voor wat ik nodig heb voor de draaibank, gaat weer aardig in de centjes lopen. :roll:
Vanavond kans gezien om de spindelmotor te demonteren, allemachtig wat een apparaat is dat. Een gelijkstroommotor van ik schat 30kg, continue koppel van 20Nm en een piek koppel van 85Nm!!! En dat voor een DC motor. Iemand interesse laat het me weten...
Deze motor wordt vervangen door een 3 fase AC motor van 3-4kw en een passende frequentieregelaar die aangestuurd word door een interfaceboard van leeuwinga die me overigens veel infomatie geeft gedurende dit leerzame project. Ik hoop van de week nog wat foto's te kunnen plaatsen.

Bart
Waarom vervang je de gelijkstroommotor eigenlijk?

Ik zou het zonde vinden om zoiets te vervangen.
Gelijkstroommotoren hebben het voordeel dat ze zelfs bij lage toeren goed koppel leveren en ze zijn goed regelbaar.
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door dirk w »

bartL schreef:Niemand die zo'n resolver herkend? ZOu hem graag hergebruiken voor de spindelsnelheid van mijn freesbank.

Groeten,
Bart
volgens mij is dit een tachy, die levert geen pulsen af maar een gelijkspanning.
Hoe hoger het toerental hoe hoger de spanning die eruit komt.
Bij het ompolen van de draairichting zal de spanning ook ompolen.
Plaats reactie