Hardinge HXL

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door Erik »

Dat zou dan op te lossen moeten zijn met een of ander IC-tje uit de 74xx-serie. Wat voor een vorm heeft de uitgangsspanning van die resolver? Sinusvorm, blokvormige gelijkspanning? Hoeveel pulsen per omwenteling? Hoeveel pulsen kan Mach maximaal aan? Welk toerental draait je draaibank?
Gr.

Erik
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door bartL »

Erik,

Dat is nou juist het probleem, ik heb geen idee wat voor uitgangsignaal eruit komt, en ook niet hoeveel pulsen zo'n ding afgeeft. De frees (hij komt van de draaibank die ik aan het ombouwen ben) zal maximaal 3500RPM draaien.
Ik zal wel eens kijken of er documentatie over die dingen te vinden is. Maar ik verwacht niet veel want die resolvers zijn al aardig wat jaartjes oud.

Groeten,
bart
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door Damocles »

Probeer anders iemand te vinden met een oscilloscoop. Dan kan je het proefondervindelijk vaststellen. Als het signaal niet te snel is, 22kHz, lijkt wel oké in dit geval. Kan je zelf de geluidskaart van een computer gebruiken.

Genoeg schematjes voor een ingangstrap en software op internet te vinden. Ik meen me iets te herinneren van "eo-scope" of zo. Gewoon soundcard scope in google ingeven.

MVG
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door Erik »

Peuter het ding eens verder open en zet hier eens de foto's neer. Zelf heb ik nooit een resolver gezien of in m'n handen gehad maar Wiki zegt feitelijk dat het niets meer of minder is dan een veredelde fietsdynamo. Er zal (als dat waar is) een sinusvormige wisselspanning uitkomen met een frequentie recht evenredig aan het toerental. Met wat eenvoudige electronica (genoeg kennis hier op het forum) kun je die signalen dan omzetten naar een signaal geschikt voor Mach3. Zoals Bart schrijft zou een oscilloscoop ideaal zijn, maar zonder oscilloscoop kom je er ook wel. Alleen het typenummer ingeven in Google of alleen de merknaam wil vaak werken.
Gr.

Erik
bridge
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 dec 2008 17:44

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door bridge »

Volgens mij kan mach 3 de spindel gewoon zien dmv van een inductie naderings schakelaar. zie hoofdstuk 4.6 en 4.7. Hierdoor weet het programma precies de z slede te starten om schroefdraad te kunnen snijden.

Even wat anders. Gooi die oude spullen nooit weg. Er is in de usa best nog vraag naar. Er zijn bedrijven die het inkopen of anders op ebay.com.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door bartL »

Erik,
Sorry ik heb nog geen tijd gehad om hem verder op te peuteren. Zal het morgen even proberen en kijken of ik wat info kan vinden. Het is momenteel maar net boven nul bij mij in de schuur dus om het uur moet je weer ff op temperatuur komen. Volgens mij is het de combinatie van contacten waaruit bepaald wordt ik welke stand de resolver staat. Er zitten 4 pinnetjes in die ook niet precies op 90 graden van elkaar verdraaid staan.

Bridge,
Ik gooi niks weg van dit soort spul. Ik heb ook nog een complete Boss5 besturing liggen van mijn Bridgeport freesbank. En straks de besturing van deze draaibank, General Electric 1050, het gehele controlpanel en de oude servodrivers. Ik zag dat er in de USA alleen al $900 voor het controlpanel werd gevraagd. Alleen om het daar te krijgen wordt een groot probleem denk ik. Beide besturingskasten zijn zo groot dat je er denk ik twee volwassen mensen in kan verstoppen. En dat moet straks in een kast van 600x600x400 (hoop ik)

Inmiddels heb ik bij leeuwinga 2 TEK10 drivers en een break out board besteld. Nu nog ergens een computer vandaan halen en transformators. Toevallig iemand een idee waar ik een trafo vandaan kan halen? Ik zoek er eentje die van 400VAC naar 80VDC kan, heb al op conrad gekeken maar daar hadden ze hem niet. Verder moet ik nog een 12VDC power supply hebben voor de drivers en voor de airvalves voor het verdraaien van de gereedschaphouder.

Bart
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door Erik »

Bart,

Ik heb hier nog wel een trafo 230V/52V liggen. Gelijkgericht levert dat 73V bij 25A. De trafo is huge :shock: Bijbehorende elco's op een print en een oude P3 600 MHz heb ik ook nog liggen. Een PC-voeding voor de 12VDC krijg je erbij.

907

912

909


PB me maar indien interesse.
Gr.

Erik
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door bartL »

Erik,
De pc kan ik waarschijnlijk gratis afhalen dus dat zal geen probleem zijn. Die trafo is denk ik wel een beetje te groot voor de kast waar ik hem in wil hangen. Hoe doe je dat gelijkrichten eigenlijk?
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Bart
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door Erik »

Een geschikte brugcel/bruggelijkrichter en geschikte elco's aan de secundaire zijde van de trafo knuppen. Neem een gelijkrichter geschikt voor ongeveer 2x secundaire trafostroom. Neem de elco(s) 1000uF a 2000uF (*) per ampere en let op maximale spanning van de elco(s).

(*) Ik druk het ruim uit, de meningen lopen nogal uiteen. In ieder geval werkt het met een waarde die hier tussen ligt.

Ik weet niet hoeveel A je voor de servo's nodig hebt, maar kleine trafo's geschikt voor 25A/80V zal je niet vinden.
Gr.

Erik
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door bartL »

Erik,
25A is ook wel een beetje veel. Ik heb een trafo nodig voor 53VAC 10A maximaal. Gelijkgericht geeft dit dan ong 80VDC 10A toch? Die ringkerntransformatoren blijven toch wel redelijk beperkt in afmetingen of kunnen die dit vermorgen niet aan?

Groeten,
Bart
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door Erik »

bartL schreef:Erik,
Gelijkgericht geeft dit dan ong 80VDC 10A toch?
Correct
bartL schreef:Die ringkerntransformatoren blijven toch wel redelijk beperkt in afmetingen of kunnen die dit vermorgen niet aan?
Ringkerntrafo zijn uitgevonden om het magnetische strooiveld te beperken met name voor gebruik in audioversterkers e.d. (brom). Voor de rest verschillen ze nauwelijks van gewone trafo's.
Gr.

Erik
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuw project, jullie mening.

Bericht door bartL »

Ik had gehoop vandaag meer aan de draaibank te kunnen doen maar er is helaas niet veel van gekomen. Ben er vanmorgen nog even twee uurtjes mee bezig geweest en dat was het. Daarnaast is het ook niet erg lekker in de schuur met maar net boven 0!

Wel heb ik tussendoor nog even tijd gevonden om een begin te maken van een elektrisch schema, met zo'n machine vind ik dat een behoorlijk belangrijk onderdeel voor in de toekomst. Mocht er wat aan de hand zijn is het aan de hand van een goede tekening makkelijker op te sporen, bovendien -mocht ik hem verkopen- is het ook wel fijn als iemand anders snapt wat ik gedaan heb.
Dit doe ik door de onderdelen schematisch in CAD te zetten en vervolgens er een logische 2D produktietekening van te maken. Hier wat screenshots van het 3D model van het schema. Ik weet niet of het groot genoeg is, en daarnaast is het nog maar een begin maar mocht je op of aanmerkingen hebben dan hoor ik het graag.

1232

1231

Bart
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hardinge HXL

Bericht door bartL »

Eerst even de naam van de thread gewijzigd.

Even een kleine update van de machine (zie foto's). Een groot deel van de machine is gestript, veel plaatwerk is verwijderd. De grote bestruringskast aan de rechterachterzijde is in zijn geheel verwijderd, ik denk dat dat ding 150kg woog, ongelofelijk. Alleen de kast zelf was al geheel van 2,5mm plaatstaal gemaakt. Deze zie je op de eerste foto aan de rechterkant staan. Verder ook de control-panel verwijderd met de behuizing waar hij in zat, net links van de spindle. Deze behuizing wil ik wel weer gaan her gebruiken voor de nieuwe besturing. De andere besturingskast moet nog in zijn geheel verwijderd worden zodat ik daar een nieuwe -veel kleinere- kast kan maken. Ik denk dat ik dan al 1/3 van het totaal gewicht van de machine kwijt ben.
Op de eerste foto zie achterin ook nog een Weiler draaibankje staan, mocht je geinteresseerd zijn weet je me te vinden.

1233

1234

Bart
R.Clevers
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2007 20:41

Re: Hardinge HXL

Bericht door R.Clevers »

Ik heb zelf ook een Hardinge HXL-S draaibank. Deze heb ik al voorzien van een nieuwe besturing. Het item op de foto is een deel van de tacho generator die nodig is voor snelheidsterugkoppeling van de servomotoren. Buitenzijde is de collector en als je goed kijkt zie je de koolborstel ook zitten op de laatse foto. Een resolver werkt nooit met koolborsels maar door spoelen die tov elkaar een bepaalde spanning afgeven (zie het ongeveer als een transformator)
Op de voorlaatste foto staat iets wat voor de positie bepaling zorgt maar ik kan niet zien wat het is. Bij mij zaten hier de encoders.
Plaats reactie