2 vraagjes mbt CPU4/EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pj3r
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2015 23:45

2 vraagjes mbt CPU4/EdingCNC

Bericht door Pj3r »

Vraag de eerste:
Ik heb een hardstikke leuk draaibankje met EdingCNC en CPU4. Daar wilde ik laatst even mee draadsnijden, hetgeen nou niet echt wilde lukken, wellicht door het ontbreken van de spindel RPM sensor. Nu zitten er al 2 op een schijfje met 49 gaten en 1 sleufje (waarschijnlijk is dat het leven begonnen als een schijfje met 50 gaten) van het merk/type "RS 306-061".
Nu zijn deze niet aangesloten op iets, dus kan ik deze gebruiken om de CPU4 te vertellen hoevaak dat de spindel per minuut roteert?
Ik heb zelf even naar de datasheet zitten kijken, en ik denk dat ik het als volgt aan moet sluiten. Eerst even navragen, want tot vorig jaar had ik de ballen verstand van electronica...
Pin 1 HOME-9 (+5V USB)
Pin 2 HOME-4 (B-Home switch)
Pin 3 HOME-9 (+5V USB)
Pin 4 HOME-10 (GND)
Zie de bijlage (pdf) voor complete datasheet.

Vraag 2:
Ik heb hier een electronisch handwiel, een noodstop (NC) en een paar drukknoppen. Nu verklaard blinde logica dat hier best een bruikbaar apparaat van te maken moet zijn, maar in welke volgorde?
Wederom, al een en ander opgezocht, dus graag even controle.
Plaatje proberen te uploaden is niet gelukt, dus probeer ik dat via Imgur (als dat mag van de admins):
http://imgur.com/a/ebHl8
Mocht dat niet werken, of is de hulpverlenende erg gericht op tekst, hier een poging:
Op het handwiel:
A-PHW3
B-PHW5
0V-PHW9
Vcc-PHW10
De A en B met streepje doorgelust naar de OV, en vanuit een van deze naar de ene kant van de volgende knoppen zodat deze schakelt met de ERP kant:
Start -ERP3
Stop -ERP5
ESTOP-ERP1

Mocht ik iets (enorm) fout hebben verzonnen (nee, het is nog niet aangesloten), laat het me dan graag weten, en ook waarom (mits daar tijd/zin voor is); dat zou ik erg kunnen waarderen.

Bij voorbaat dank!
Bijlagen
rs306-061-optoswitch-datasheet.pdf
Datasheet Sensor
(226.12 KiB) 128 keer gedownload
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 2 vraagjes mbt CPU4/EdingCNC

Bericht door Breaker »

Ik ken de CPU4 niet zo goed, maar lijkt wel behoorlijk op de CPU5A als ik de datasheet zo doorlees. Ik denk dat je alles goed hebt behalve een weerstand voor de IR sensor, anders blaas je de poort of de sensor op.

In de CPU5A documentatie wordt 82Ω aangeraden (kijk die eens even door, staan plaatjes bij ;-) ), 'k denk dat dat voor de CPU4 en deze sensor ongeveer zo'n waarde ook wel werkt.

Er mag 1 puls per omwenteling gegeven worden, dus gebruik het ene sleufje en niet de 50 gaten. De puls moet 1 milliseconde zijn. Met de omtrek en maximaal aantal omwentelingen kan je uitrekenen hoe groot het gat dan moet zijn. Ook dit geldt eigenlijk weer voor de CPU5A, maar denk niet dat het voor de CPU4 heel anders is.

Het handwiel klopt volgens mij wel.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2 vraagjes mbt CPU4/EdingCNC

Bericht door audiomanics »

Nu is 1 milliseconde niet erg veel, maar met een zgn One-shot flip-flop kan je van iedere willekeurige lengte puls altijd 1 milliseconde (of meer) maken. Dan ben je niet afhankelijk van het toerental, sleufgrootte enzo..
1 ICtje van, pak 'm beet, 20 cent en nog een paar componenten van een dubbeltje..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Pj3r
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2015 23:45

Re: 2 vraagjes mbt CPU4/EdingCNC

Bericht door Pj3r »

Dank voor de reacties!
Over de lengte van de puls maak ik me het minst zorgen om eerlijk te zijn; zolang de duur van de puls maar minimaal 0.5ms is (volgens de EdingCNC 4.03 manual). Langer maken kan dus altijd dmv het sleufje verder uit te vijlen.
Ik ga eens aan de slag met een soldeerapparaat, en houd jullie op de hoogte!
Pj3r
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2015 23:45

Re: 2 vraagjes mbt CPU4/EdingCNC

Bericht door Pj3r »

Toch nog een extra vraagje:
Het "huisje" voor het handwiel heb ik inmiddles gemaakt, van een stukje plastic (doorzichtig kunststof) en gestraald, en nu leek het me wel grappig om er een LED in aan te sluiten. Niks te moeilijk, "gewoon" een statusled die me verteld dat er in ieder geval stroom door het apparaat loopt (en daarbij het kastje verlicht). Zelf zat ik te denken aan 2 blauwe of witte leds, maar even een korte vraag mbt de weerstand.
Bij 2 LEDS in parallel, voor beide LEDs een weerstand van 100 ohm? (Bij het gebruik van de +5v en de GND)
Of is het beter om externe voeding te maken?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 2 vraagjes mbt CPU4/EdingCNC

Bericht door Breaker »

De 5V kan gewoon afgetakt om de LED's te voeden. Voor een blauwe of witte kan de weerstand misschien nog wel minder. Zoek even de spanningsval en de stroom van de LED op en dan deze pagina doorlezen:
http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_2.html
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Pj3r
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2015 23:45

Re: 2 vraagjes mbt CPU4/EdingCNC

Bericht door Pj3r »

Breaker schreef:De 5V kan gewoon afgetakt om de LED's te voeden. Voor een blauwe of witte kan de weerstand misschien nog wel minder. Zoek even de spanningsval en de stroom van de LED op en dan deze pagina doorlezen:
http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_2.html
Jaa de site van Linetec, geweldig. Had ik al eens doorgelezen (ook begrijpend, en ook zelf al wat sommetjes gemaakt), maar wilde toch even controle.. Is namelijk toch jammer als er dingen gaan roken die dat niet horen te doen.

Hartelijk dank!

EDIT
Het worden dus 2 witte LEDs á 2.9V/0.02A, parallel met beiden de eerst volgende weerstand boven de 105 Ohm.
Pj3r
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2015 23:45

Re: 2 vraagjes mbt CPU4/EdingCNC

Bericht door Pj3r »

Toch even iets checken...

Ik ben even gaan zoeken naar die Vishay TCST2103 datasheet, en ik kwam iets opmerkelijks tegen. Nu pas want gebrek aan tijd.

Volgens de beschrijving van de Vishay icm de CPU5a flyer komt het er op neer dat ik de pins als volgt aan dien te sluiten:
1 op HOME4 (dus niet +5v)
2 op GND (dus niet HOME4)
3 via 82ohm op +5v
4 op GND

Zou iemand me kunnen helpen de juiste keus te maken? Ik snap dat de sensors niet hetzelfde zijn, maar qua schema lijkt het gelijk dus ik wil graag weten wat de goede oplossing is voordat ik een kleun maak.

Ik heb overigens ook alleen 100ohm weerstanden (ooit eens een berg aan verschillende weerstanden gekocht )... Is dat een probleem of is meer beter?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2 vraagjes mbt CPU4/EdingCNC

Bericht door audiomanics »

Bij die IR-sluisjes heten de aansluitingen niet 1,2,3 en 4 maar E,+, D en + (lekker verwarrend want de Emitter heet D en de Kathode van de Diode heet E)
De diode (IR-LED) Kan je met punt E aan massa leggen en via een weerstand aan punt + verbinden met de +5V.
De weerstand bepaald de stroom door die LED. Met een stroom van 10mA zal die led zich wel prettig voelen. Als je in de datasheet naar fig. 4 kijkt zie je dat bij een stroom van 10mA ongeveer 1,1V over die LED valt. Over de weerstand zal dan 5-1,1 =3,9V vallen. Met een stroom van 2ma moet de weerstand dus (R=U/I) 3,9/0,01 = 390 Ohm zijn.. (dat is een standaard waarde toevallig..) Maar het kijkt niet zo precies gelukkig.. 20mA mag ook en hij zal het bij 5mA ook nog best doen.
Dan de uitgang: Je kan kiezen voor een Collector uitgang of een Emitteruitgang. Dat is net hoe je wil schakelen.
Je moet rekenen dat als het vaantje in de sluis zit (er dus geen licht op de fototransistor valt dat hij staat te sperren, zoals dat heet.. (hij geleidt dan niet) Als je de weerstand tussen de collector en de plus hebt zal de uitgang (het knooppunt tussen de weerstand en de collector) + zijn.
Wil je dat de uitgang dan juist naar de nul toe schakelt, dan zet je de transistor met de collector (punt +) aan de +5V en verbind je de emitter (Punt D) met de weerstand naar massa. Ook hier is weer het knooppunt je uitgang..
Hoe groot moet die weerstand nu zijn? Als je naar figuur 8 in de datasheet kijkt de uitgangskarakteristiek van die fototransistor. Stel dat je een stroom wil laten lopen van 5ma en je wil dat er maximaal 0,3V 0ver die transistor valt. Dan zal er over de weerstand dus 4,7V vallen en bij een stroom van 5mA geeft dat dus een waarde van 4,7/0,005 = 940 Ohm.. Standaard waarden zijn 820 en 1000 Ohm.. Hierbij heb ik even de ingangs-impedantie van de CPU5-kaart verwaarloosd..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Pj3r
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2015 23:45

Re: 2 vraagjes mbt CPU4/EdingCNC

Bericht door Pj3r »

audiomanics schreef: ...........
Dank voor de uitleg over de juiste benaming van de aansluitpunten. Had het verkeerd opgevat door de datasheet van de RS 306-061, waar die met 1 t/m 4 zijn aangegeven.

Met het risico dat ik schaamteloos in elkaar gescholden word:
Volgens mij gaat er dan iets niet goed (of ik begrijp het verkeerd)... volgens de flyer van de CPU5A (zoals Breaker ook al typte) word het volgende beschreven:
LED Side:
Connect + of Led with 82 Ohm to +5V.
Connect E to GND.
Output transistor side:
Connect D (Emitter) GND.
Connect + (Collector) to CPU input
(is deze dan het aansluitpunt naar de HOME-4?)

Dit is dus van de Vishay TCST2103, niet the RS 306-061 .
Nu snap ik dat het niet dezelfde dingen zijn.
Als ik de datasheets goed bekijk, zeg ik dat de waardes van de voltages en ampères redelijk gelijk zijn, dus gaat het mij meer om hoe ik dit verhaal nu in elkaar brei. Het liefst begrijpende, uiteraard.

Ik snap niet geheel waar je de volgende punten aan haalt:
Het beperken van de ampères. Voor zover ik begreep is het voor LEDs niet van belang om de ampère te verkleinen, maar meer de voltages, omdat apparaten het aantal ampère nemen wat ze nodig hebben (misschien wat knullig verwoord, maar ik heb begrepen dat een 100mA apparaat geen 4 ampère zal vragen, maar dat het belangrijker is dat er iig genoeg ampère geleverd kan worden).

Let wel, ik heb nog geen CPU5 kaart. Ik heb nog de oudere CPU4.

EDIT
Oja, het handwiel werkt perfect! Heb er nog geen LEDs in gebouwd, maar de knoppen en het wieltje werken perfect!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2 vraagjes mbt CPU4/EdingCNC

Bericht door audiomanics »

Pj3r schreef:Voor zover ik begreep is het voor LEDs niet van belang om de ampère te verkleinen, maar meer de voltages,
Bijna goed: Het verschil zit hierin dat een spanningbron (ideaal) een uitgangsweerstand heeft van NUL Ohm (kan dus theoretisch bij een bepaalde spanning, iedere stroom leveren).. Een stroombron daarentegen heeft theoretisch een oneindig hoge uitgangsweerstand en kan dus bij een bepaalde stroom iedere spanning leveren.
Door in serie met een spanningbron een weerstand te zetten gaat die bron dus meer naar een stroombron. Echter de weerstand bepaald hier de stroom en de spanning zal nooit hoger worden dan de spanningbron levert..
Bij een Led is de spanning vrij moeilijk te bepalen: bij 1,6v doet hij niets en bij 2,4 V fikt hij uit (niet deze, maar zomaar een willekeurige LED) Daarentegen is de stroom door de led vrij nauwkeurig te bepalen (en er zal ook wel een grafiek zijn waaruit blijkt bij welke stroom hoeveel lumen licht er geproduceerd wordt)
In de grafiek kan je uit lezen hoeveel spanning er over de Led valt bij een bepaalde stroom (Uak/If) . De rest zal over de voorschakelweerstand vallen (even uitgaande van een uitgangsweerstand van de spanningbron van nul Ohm)..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Pj3r
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2015 23:45

Re: 2 vraagjes mbt CPU4/EdingCNC

Bericht door Pj3r »

Ik ga me er eens op inlezen vanmiddag/avond... Ik snap er nog steeds bietjes van. Heb je een tip voor een kennisbron?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2 vraagjes mbt CPU4/EdingCNC

Bericht door audiomanics »

Pj3r schreef:Heb je een tip voor een kennisbron?
Google?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie