Uitdaging met draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door DaBit »

Ik doe ze niet weg, maar ik heb die onderdelen wel allemaal nog liggen van mijn Emco Compact 8 na de CNC-ombouw.
Als ik wat moet meten of als je wat wil lenen om te proberen dan kan dat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

@DaBit: Ben nu nog op vakantie, maar als ik thuis ben zal ik de maten opnemen van het busje dat ik nog wel heb. Dan kan ik , als ik de de maten van jou heb, vergelijken of deze dezelfde zijn als de Emco. Dan alleen nog een adresje vinden waar ik deze onderdelen kan krijgen.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door javanree »

Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door johan jorez »

gebruiksaanwijzing en onderdelen lijst
https://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsma ... leverbaar/
download op deze pagina
edit : zie nu dat de link al gedeeld was
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

Bedankt voor de tips en de links allemaal! Hier kan ik wel wat mee.
Ik blijf met een aantal vragen zitten:
-Hoeveel assen horen er op de zwenkarm en hoe werkt de draadsnijtabel
-Kan ik indien nodig Emco onderdelen gebruiken als er meerdere assen op de zwenkarm moeten.
Ik vraag me namelijk af of ik wat busjes mis waar tandwielen op moeten.
-Ik mis de hendel om de sluitmoer te bedienen; is deze dezelfde als bij de Emco Com pact 8?
-Eventueel wil ik de poelies weer origineel maken, zodat ik niet perse een frequentieregelaar er op hoef te zetten. Origineel zaten er 6 snelheden op. Ik wil graag weten of dit gelijk is aan de Emco.

Heb hier het plaatje waar de tandwielverhoudingen op staan voor draadsnijden. Kan hier niet echt wijs uit worden. Weet niet goed hoeveel assen met tandwielen er op de zwenkarm horen te zitten. Misschien weet iemand hoe ik dit moet interpreteren. Er zit trouwens een norton schakelbak op. Hoop dat het plaatje een beetje duidelijk is.
15381


Het busje waar de tandwielen op moeten heeft een diameter van 15mm en een spie van 5 mm. Hij lijkt verdacht veel op die van de Emco Compact 8. Kan iemand deze maten voor mij checken? Deze zit op de zwenkarm. Ik weet niet goed of ik er meer dan een zou moeten hebben omdat ik ook een Norton bak er op heb.
Ik mis in ieder geval het clipje om het tandwiel vast te zetten


Dit was dus het verhaal van de tandwielen/voedingen. Ik wil eerst dit helder hebben. Kom later nog terug op de poelies en de hendel van de sluitmoer.

Het is een beetje een lastig verhaal, omdat niemand blijkbaar deze draaibank kent en ik er verder geen info over kan vinden. In de basis lijkt ie heel veel op de Emco Compact 8 en de Huvema 450. Het grote verschil is de norton bak. Ook de langsslede is wat anders. Hier zit een extra hendel op. Als deze bedient is komt er een tandwiel in en zo kun je de voedingspindel laten mee draaien als e het bed verplaatst en daardoor ook de klauwplaat meet te laten draaien. Ik denk om handmatig te kunnen draadsnijden. Ook hier ontbreekt iets, maar dit hoeft van mij niet perse te werken.

Hoop dat iemand mij iig kan helpen met de tabel.
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

Ik ben er aardig uitgekomen wat er ontbreekt. Het meeste lijkt heel erg op wat er bij de Emco Compact 8 gebruikt wordt. Heb al een offerte aangevraagd Aleen een wisselwiel met 28 tanden kan ik daar wss niet krijgen. Dit is om schroefdraad met 0,7mm spoed te snijden.
Nu afwachten of alles past. Heb iig goede hoop.

Nu de draaibank nog ombouwen naar frequentie geregeld. Heb inmiddels al een frequentieregelaar besteld. Nu nog een 3 fasen motor. Ik zit te denken aan 0,55kW. Is dit voldoende qua vermogen voor deze draaibank? Of is een stapje zwaarder beter?

Verder zit ik nog te denken hoe ik de v-snaar zou moeten gaan spannen. Er zit nu niet van een opspaninrichting op. Heeft iemand hier al een oplossing voor bedacht? Ik neem aan dat meer mensen een soortgelijke ombouw gedaan hebben en hier ook tegen aan gelopen zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door DaBit »

Op een Emco Compact 8 zit standaard iets van 375W meen ik, maar dan blijf je wel riem wisselen omdat je bij lagere toeren anders echt koppel te kort komt. Ik heb er een 1kW servo op zitten, en dat is imho niks teveel. Dan hoef ik eigenlijk nooit de riem om te leggen naar 'lage gearing'.

Echter, als het originele aandrijfriempje net zo'n ielig ding is als bij Emco origineel dan gaat een dikkere motor niet werken. Dat riempje is zo gedimensioneerd dat het breekt als de mishandeling te gortig word, dus veel meer dan het koppel van die originele 375W motor kan het niet hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

De draaibank was al niet origineel meer. Ze hebben er een zwaardere 230V motor opgezet (900W) en volgens mij de oude poelies voor de snaar opgezet. je zou er zo 3 snelheden mee kunnen draaien. Maar de verhoudingen waren niet handig gekozen en de V-snaar zat er zo strak op dat deze bijna niet om te leggen is.
Dus eigenlijk was er nog maar een toerental. Iets van 700 omw/min.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door DaBit »

Ik vind zowiezo telkens die snaar omleggen voor een ander toerental een drama, hoe makkelijk ze het ook maken met hendeltjes om de snaar te ontspannen enzovoorts. De reden dat ik er een wat dikkere motor op gezet heb; dan kun je ook nog eens wat lagere toeren gebruiken zonder gelijk koppel te kort te komen.

In de praktijk pakt die 1kW servo (en dat zijn nog Chinese kilowatten ook; zo gauw er 1001W aan elektriciteit naar de servo toe moet springt de drive in error) het hele bereik van 0-2750rpm en kom ik niks te kort. Hooguit dat ik met afsteken van staal en RVS wat rustig moet doen.
Ik heb een 2e set riemschijven op de assen en kan nog een lager bereik kiezen, maar dat is eigenlijk pas 1x nodig geweest.

Ik draai regelmatig dingen tot 60mm diameter, zo af en toe tot 80mm, en daarboven komt eigenlijk niet voor. Vandaar dat ik ook relatief weinig behoefte heb aan lage toerentallen met hopen koppel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

Ik was ook niet van plan om de snaar om te moeten leggen. Alleen als ik er nu een nieuwe motor opbouw met nieuwe poelies dan moet ik maar precies de goede snaar hebben. Ook heb ik dan geen mogelijkheid om de snaar na te stellen bij eventuele rek.
Ik wil er een 3000 toeren motor op hebben en een overbrengverhouding van 1:2. Volgens mij heb ik dan genoeg koppel. frequentie regelaar op max 60Hz. Dan haal ik ca 1800 toeren max. Iets meer dan origineel.
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

@ Dabit.
Hoe heb jij de overbrenging van de motor naar de spindel? Ik neem aan met een tandriem omdat je een servo gebruikt. Waar vind je een tandriemschijf met spiebaan die op de spindelas past?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door DaBit »

Tandriem inderdaad: HTD5M 15mm.

Afbeelding

Hier een paar plaatjes en praatjes meer: viewtopic.php?p=131846#p131846
De riemschijven en riem heb ik besteld bij beltingonline.co.uk. Bestellen met gat op de goede diameter en spiebaan erin valt mee kwa meerkosten.

Zou ik het nog een keer moeten doen, dan zou ik een bredere neopreen+glasvezel HTD riem pakken, een 15mm HTD riem met staalgordel, of AT5 schijven en riem. Die 15mm neopreen+glasvezel riem die ik nu heb is iets te elastiekerig naar mijn zin.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

Ziet er netjes uit zo! Ik hou het in m'n achterhoofd.

Hoeveel Nm heb je eigenlijk nodig voor draaien on de spindelas? En wat voor toerentalbereik is handig?
Als ik het koppel uitreken voor de Emco kom ik uit op zo'n 32Nm bij 110 omw/mon. Lijkt me best wel veel eigenlijk.

Heb namelijk een motor liggen van 0,55 kW bij 1400 omw/min. In therie zou deze 3,75 Nm aan koppel leveren. Vraag me af of dit voldoende is. Ligt natuurlijk ook aan draaidiameter en materiaal e.d. , maar heb geen idee watwat je nou echt aan koppel nodig hebt. Ik kan ook de overbrengingverhouding veranderen, maar dan lever ik weer toerental in.
Plaats reactie