Uitdaging met draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door javanree »

rba schreef:Ben even wat gaan opzoeken over oppervlakte ruwheid. Blijkbaar is dit afhankelijk van je voeding , maar ook van de neusradius van je beitel. Hoe groter de radius, hoe gladder de afwerking. Had het eerder omgekeerd verwacht. Lijkt me wel dat dit meer vermogen vraagt, ook al omdat je meer per snede moet afnemen.
Ik ga er wel een beetje mee experimenteren. Tot nu toe een goedkoop beitelplaatje gebruikt (die ook al kapot is), dus dit zal ook wel niet optimaal wezen.
Maar bij een grotere neusradius hoort ook een grotere minimale snedediepte, omdat de beitel anders niet snijdt.
Bovendien staat veel werk een grote neusradius niet toe , of je moet overal vrijlopen gaan draaien (denk bijvoorbeeld aan lagers tegen een borst) In de praktijk doe je 90% van het nadraaien met een neusradius van 0.4mm of kleiner.

Voor een goede ruwheid is de balans voeding / snedediepte van belang, maar ook de snijsnelheid. Liefst gebruik je G96 (continue snijsnelheid) met een max van minimaal 2500 rpm om zo tot aan vrij kleine diameters toch de juiste snijsnelheid te kunnen handhaven. Maar dat moeten je machine, je opspanning en je werk wel toelaten...

Meestal is bij mij nadraaien circa 0.5mm op diameter, circa 0.1 - 0.15 mm/omw en in RVS 100m/min snijsnelheid. In C45 gaat dat richting 150. En dat is eigenlijk al veel te weinig, maar met mijn hobby machines gaat het niet harder. Dan heb ik een heel redelijk oppervlak, als het nog mooier moet haal ik er daarna even een Scotch Brite overheen en dan glimt het genoeg :lol:
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

Snijsnelheden van 100m/min haal ik niet op kleinere diameters. De motor draait 1400 omw/min en er zit nog een overbrenging op. Kan de frequentie nog wel iets opvoeren misschien.
Neem aan dat deze snelheden met beitelplaatjes is?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door javanree »

rba schreef:Snijsnelheden van 100m/min haal ik niet op kleinere diameters. De motor draait 1400 omw/min en er zit nog een overbrenging op. Kan de frequentie nog wel iets opvoeren misschien.
Neem aan dat deze snelheden met beitelplaatjes is?
Jazeker, met HSS ligt het vele malen lager.
Kleine diameters , hardmetaal en een laagtoeren machine zijn geen geweldige combi ...
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

Zal ik toch moeten leren om beitels te slijpen. Lijkt me dat de meeste hobbydraaibanken niet het benodigde toerental halen dan.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door assink »

Werk hier ook met een machine wat maximaal 1500 toeren maakt. heb laatst nog astappen van 8mm gedraaid met wisselplaten CCMT, wil op zich prima. Tuurlijk gaan je platen minder lang mee, maar het werkt prima.
Zal nog wel verschil zitten in de platen die je gebruikt uiteraard.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door DaBit »

Zo heet word de soep niet gegeten. Gepolijste beitelplaatjes met een kleine neusradius doen het ook op lagere snijsnelheden nog heel aardig. Het verschil tussen een gepolijste CCGT wisselplaat en een Chinese gele CCMT is best groot, zeker met aluminium en RVS.

Aan de andere kant: als je een geschikte slijpmachine of schuurband hebt is het slijpen van eenvoudige draaibeiteltjes uit HSS niet heel moeilijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie