Uitdaging met draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door JanSr »

De meeste hobbybankjes hebben m.i. veel te weinig vermogen.

Als je met wisselplaatjes werkt en je zoekt echt uit met welke omtreksnelheid en aanzet je zou moeten werken om het optimaal te krijgen ben je er niet met iets van 0,5 kW.
Zeker niet als je de boel met een frequentieregelaar wilt regelen.
Ik heb een 2,2 kW 400V motor aan mijn draaibankje vastgeknoopt, een verademing. Ooit € 25 voor betaald op Marktplaats. En het drievoudige voor een bijpassende frequentieregelaar.

Kijk maar eens naar de video's van Crispijn, over de meest gemaakte fouten bij draai-en freeswerk.
https://www.youtube.com/watch?v=V5Q0xVq-6rI

Ik dank de dag dat ik deze video zag.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door DaBit »

Wisselplaatjes kun je in vele soorten en maten krijgen. Een positieve geometrie zoals xCxx in combinatie met een kleine neusradius (0,2mm) staat wat minder agressieve snedes toe, evenals ongecoat 'merk' plaatje met hoge nauwkeurigheid (xCGx) versus TiN gecoat Chinees van het merk 'MITSUBISHI approved'.

Ik kan met een Kennametal CCGT plaatje best 0,08mm/omw langsvoeding en 0,25mm snedediepte (0,5mm diameterreductie) in een stuk RVS304 doen zonder dat het oppervlak eronder te lijden heeft. Zelfde met snijsnelheid; die is al gauw te laag, maar dat gaat met die CCGT nog lang goed.
Met de destijds met de beitelhouder meegeleverde TiN gecoate CCMT plaatjes kan ik dat allemaal nog niet misschien.

Maar inderdaad, op een draaibank heb je vaak wat meer behoefte aan spindelvermogen dan op de frees.

Leuke videootjes van die Jan Crispyn trouwens!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

Erg leerzaam filmpje idd.

Ga toch de 0,55 kW motor plaatsen. In theorie kom ik dan misschien wel tekort in sommige situaties. Ik denk dat het vooral met de grotere diameters zal zijn. Ik verwacht niet veel groter dan zon 40mm te draaien. En als dit wel voorkomt dan misschien POM of andere zachte materialen.
Deze motor had ik nu eenmaal liggen, maar misschien ga ik later nog een zwaardere motor plaatsen.
Heb inmiddels ook al een spaninrichting voor de V-snaar gemaakt. Zal later wel een foto plaatsen.
Verder heb ik een frequentieregelaar van 0,75 kW al binnen. Deze maakt gebruik van vector-control. Het schijnt dat je hiermee tot in de lage frequenties het volle koppel van de motor overhoudt.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door javanree »

Denk dat dat voorlopig, zeker icm een VFD, prima zal voldoen.
Mijn Emco 8 kloon met 0.37kW is motorvermogen zelden de eerste beperkende factor... meestal is het eerder stijfheid van de sleden of de opspanning. En ik heb al schijven gietijzer van 150mm op de machine gehad om af te pellen :mrgreen:
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

Heeft iemand trouwens ervaringen met dit bedrijf?

https://www.emcomachinetools.co.uk

Heb hier wat onderdelen besteld voor de draaibank Betaling is via Paypal gegaan, vervolgens een orderbevestiging gehad. Daarna bleef het stil. Heb al gemail, maar hier wordt niet op gereageerd.
Dus vandaar de vraag..
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

Gisteren heb ik de nieuwe motor proef laten draaien. De kracht valt me wat tegen. Kan als ik hard tegen de drieklauw druk de motor tegenhouden, maar denk dat het voldoende is voor kleinere assen.
Wat me opviel was dat ik de kogels van de lagers af en toe kon horen. Had er nieuw vet in gedaan (multi purpose). Ik denk dat het wat veel was. Tijdens het draaien liep er ook allemaal vet uit en liep de drieklauw ook soepeler. Je hoort de kogels nu ook veel minder. Wel wordt het huis vrij warm. Betekent dit dat de lagers niet helemaal lekker zijn of is het vet niet geschikt?
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door assink »

Te veel vet is niet goed voor de lagers, worden ze te heet.
Heb je de VFD al wel goed ingesteld voor de motor?
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

Het teveel aan vet loopt er dan vanzelf uit denk ik dan..?

Ik denk idd dat de instellingen van de VFD niet goed staan. de U/f ratio kan nog hoger zodat ik meer koppel bij lage toerentallen heb. Deze staat standaard op 50% en kun je instellen tot 200%. Heb een Altivar 11 (0,75 kW) trouwens.
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

Heb trouwens ook iet vaags ontdekt volgens het typeplaatje moet ik voor een langsvoeding van 0.005"/omw
de volgende configuratie gebruiken

[] 40
[]80
40 [][]28
127[][]120
60[]--------[Norton versnellingskas 9 standen (stand 9:+/- x0,5)]------spindel(spoed:16omw/inch)

(hoop dat t een beetje duidelijk is..zie dat alles verspringt..)

Maar volgens mij kun je nooit deze voeding halen. Bovendien ontbreekt bij mij het tandwiel met 28 tanden. Daarvoorvoor in de plaats heb ik 30, maar dit levert een veel te ruw oppervlak. Voeding is dan zo'n 40/100 per omwenteling.Dat lijkt me veel te veel. Beetje vaag eigenlijk. Zie ik iets over het hoofd?

Kan met de tandwielen die ik heb geen lagere voeding bereiken. Zit er aan te denken om een tandwiel van nylon te freze en deze op de ingaande as van de norton kast te plaatsen. Wil zo uitkomen op zo,n 10/100 in de laagste stand en 20/100 in de hoogste stand. Is dit een beetje wat je nodig hebt?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door DaBit »

0,08-0,15mm/omw gebruik ik meestal ook voor nadraaien en een beitel met een redelijke neusradius. Hele spitse beiteltjes (<=0,2mm radius) op nog wat minder.

Voordraaien eigenlijk niet eens zo gek veel meer, misschien 0,3mm ofzo. Ik kom dan al gauw motorvermogen te kort.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

Heb nu een tandwiel gemaakt met 98 tanden. Kom dan uit op een minimale voeding van 13:100. Paar keer proef gedraaid. Vind het oppervlak nog niet superglad, maar dit zal wel van meerdere factoren afhankelijk zijn. Als ik de dwarsslede terug draai haalt ie ook nog steeds materiaal weg.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kun je die 60 en 120 niet omwisselen, scheelt een faktor 4.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

De hoogte van de versnellingsbak is onvoldoende om een tandwiel van 120 tanden kwijt te raken helaas.
Draaien is nieuw voor me misschien kan ik met deze voeding wel een glad resultaat krijgen. Andere beitel of schrijfsnelheid?
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Uitdaging met draaibank

Bericht door rba »

Ik weet nu ook waar de andere hendel op de slee voor was. Deze was dus om het mechaniek voor de voeding in te schakelen. Dit was dus apart van de sluitmoer. Ik mistte hier wat onderdelen van, dus ik heb de hendel en alles er afgesloopt.
Ik snapte al niet hoe je aan een voeding van 0.005"/omw kon komen. Toevallig is dit bijna hetzelfde als ik nu met mijn eigen gefreesde tandwiel kan halen, dus hier zou het mee moeten kunnen.
Ben even wat gaan opzoeken over oppervlakte ruwheid. Blijkbaar is dit afhankelijk van je voeding , maar ook van de neusradius van je beitel. Hoe groter de radius, hoe gladder de afwerking. Had het eerder omgekeerd verwacht. Lijkt me wel dat dit meer vermogen vraagt, ook al omdat je meer per snede moet afnemen.
Ik ga er wel een beetje mee experimenteren. Tot nu toe een goedkoop beitelplaatje gebruikt (die ook al kapot is), dus dit zal ook wel niet optimaal wezen.
Plaats reactie