Revisie AI Hembrug DR200

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

pieter dr200
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

zelf heb ik daar nog geen problemen mee gehad, wel zie je dit vaak in de oude stalen tanken.
meestal komt het dan ook van het verwaarlozen van het koelmiddel, dan krijg je zo een laag met slip onder in en staat de boel te verzuren.
ik heb in mijn dr1 ook een rvs koeltank gemaakt en moet zeggen dat het tot op heden probleemloos gaat, en die zit er toch al 10 jaar in.
zelf denk ik dat het ook te maken heeft met onderhoud van het koelmiddel.
bij mijn machine waar het in zit vervang ik het 2 tot 4 keer per jaar, inclusief het reinigen van het systeem en de tank schoonmaken.
het voordeel van de nieuwe tank vind ik dat het veel makkelijker schoonmaakt dan de oude stalen tanks, aangezien deze vaak geroest en ruw zijn.
JanF
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door JanF »

Wil dit topic niet kapen maar waar laten jullie die oude water/olie emulsie??
pieter dr200
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

Wil dit topic niet kapen maar waar laten jullie die oude water/olie emulsie??
vragen staat vrij jan.

er zijn verschillende mogelijkheden.

optie 1.
onofficieel en zoals het niet mag, word het vaak in het riool gespoeld.
wettelijk gezien mag dit dus niet, maar de pak kans is ook heel klein.
zolang je geen honderden liters tegelijk weggespoeld.

optie 2.
afvoeren in een speciale tank, deze zie je ook wel bij garage bedrijven staan om afgewerkte olie af te voeren.
zodra de tank vol is, word deze opgehaald door een gespecialiseerd bedrijf.
nadeel hiervan is dat de kosten vrij hoog zijn, maar je heb wel een sluitende milieu administratie.

optie 3.
het koelmiddel in een verdamper doen.
zoals de naam het al zegt, ga je het water uit de emulsie laten verdampen zodat je alleen olie overhoud.
deze olie kan je dan als afgewerkte olie afvoeren wat veel goedkoper is dan optie2.
nu hoef je hier niet speciaal een machine voor te kopen, een vat met een verwarmingen-element er in doet het zelfde.
of je doet het in een open vat, dan verdampt het water ook na verloop van tijd.

optie 4.
er zijn ook gespecialiseerde bedrijven die het onderhoud van koelmiddel doen.
deze mensen komen periodiek langs om het koelmiddel te controleren en eventueel te verversen.
dan heb je er zelf geen omkijken meer na en is ook de milieu administratie sluitend.
dit is wel de duurste optie, maar bespaard je zelf ook weer tijd.

optie 5.
deze is alleen voor particulieren en kan verschillen per gemeente.
inleveren bij de milieu straat.

zelf laat ik het verdampen en gaat het restant met de afgewerkte olie mee.
mede doordat ik ook reparatie werk doe, heb ik met regelmaat afgewerkte olie.
dit laat ik jaarlijks ophalen of als er te veel komt te staan.
het aflaten voeren van afgewerkte olie kost op zich niet veel, de laatste keer €70,- voor 300 liter.
en als je voldoende heb staan komen ze het soms zelfs gratis ophalen, maar dat is een beetje afhankelijk van de markt werking.
als je het als koelmiddel afvoert zat het dacht ik rond de €1,- de liter bij een 1000 liter vat.
maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, dat is voor mij al meer dan 10 jaar geleden dat ik daar mee te maken heb gehad.

ook verschilt het per gemeente/regio wat de gemeentes eisen, de ene gemeente zit er heel erg achter aan bij bedrijven en bij de andere gemeente zie je ze eigenlijk nooit. wel is het vaak zo, dat als je als bedrijf een controle krijgt en ze hebben op of aanmerkingen. dat ze dan vaker langs komen.
JanF
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door JanF »

Pieter, bedankt voor de info!

Ik ga maar voor de indamp optie. Ik heb maar een halfvol 60 liter vat staan.
Plaats reactie