Revisie AI Hembrug DR200
Moderator: Moderators
Re: Revisie AI Hembrug DR200
Die Heidenhain, is dat een absoluut of een incrementeel meetsysteem? ( die je dus moet refereren? ) Ziet er wel mooi uit.
Wat is nou de meerwaarde van een Heidenhahn systeem ten opzichte van de hedendaagse populaire Chinese meetkastjes? Die hebben op het eerste gezicht veel meer handige functies. In geld is het verschil enorm.
Ik heb nu een jaar of zes een Easson, ik heb het ding nooit op een fout kunnen betrappen.
Nog een suggestie voor die klauwplaat: Klem een stuk rond erin en zet dat stuk rond in je nieuwe klauwplaat. Dan kan je met de meetklok zien hoe het montage vlak van de Röhm slingert.
Ik heb nu een jaar of zes een Easson, ik heb het ding nooit op een fout kunnen betrappen.
Nog een suggestie voor die klauwplaat: Klem een stuk rond erin en zet dat stuk rond in je nieuwe klauwplaat. Dan kan je met de meetklok zien hoe het montage vlak van de Röhm slingert.
-
Ik heb nu zowel op de draaibank als op de frees Aikron A30 LCD DRO systeem met linealen, rechtstreeks gekocht in China, binnen 2 weken keurig geleverd door FedEx en werkt probleemloos. Bij een onverhoopte storing kan ik ze verwisselen. Kosten? Beiden systemen inclusief verzending en belasting en invoer voor net geen 1.200 EUR.JanSr schreef: ↑18 feb 2024 12:58 Wat is nou de meerwaarde van een Heidenhahn systeem ten opzichte van de hedendaagse populaire Chinese meetkastjes? Die hebben op het eerste gezicht veel meer handige functies. In geld is het verschil enorm.
Kortom, meerwaarde Heidenhahn, voor hobbyist of kleine onderneming, geen.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
-
deze uitlezing gebruikt incrementele linialen, dus ja refereren. eigenlijk precies het zelfde als bij de voorganger de nd 780.
ik heb er nog niet veel mee gewerkt, maar tot op heden bevalt het wel. het enigste nadeel vind ik de opstart tijd, dat vind ik een beetje te lang duren.
2. onderdelen zijn zeer lang na leverbaar, dus als er iets stuk gaat kan je gewoon een losse kabel o.i.d. na bestellen. ook is reparatie van de onderdelen op lange termijn mogelijk.
3. bij inruil van een oud meetsysteem een aanzienlijke korting.
4. uitwisselbaar met mijn andere machines waar al heidenhain op zit.
5. garantie, wat je via eigen import niet heb.
6. stukje nauwkeurigheid, eenmaal de gereedschappen in gemeten heb je hier geen omkijken meer na. wijkt de maat dan af? even je plaatje wisselen en hij draait weer op maat.
7. na stroomuitval altijd weer op het nul punt terug komen, ongeacht of er aan de assen gedraaid is tijdens de uitval.
8. standaard voor draai of freesbank voor geprogrammeerd, andere machines kunnen op aanvraag ook ingesteld worden.
9. afhankelijk van de toepassing draaien of frezen, handige snel funkties en calculatoren.
10. tot 100 presets of gereedschap posities.
11. optioneel kan de teller ook de frequentie regelaar aan sturen, voor een constante snijsnelheid.
12. optioneel uitlezing van de hoofdas toerental.
13. optioneel uit te breiden tot een basis teach in besturing.
14. via rj45 te koppelen aan het netwerk, hierdoor kan je tekeningen opvragen en bekijken, gereedschap data bekijken en een uren registratie bijhouden.
15. usb in gang voor gegevens overdracht.
16. voor frezen radius compensatie.
17. voor frezen of meten verschillende taster functies.
18. programmeren van posities, voor gaten patronen.
19. uitzetten van cirkel patronen, voor freeswerk.
20. eventuele fouten in de liniaal kunnen via de software gecorrigeerd worden.
21. 2 digitale en 4 analoge in en uitgangen.
en zo zal ik best nog wel wat vergeten zijn, maar met de tijd zal ik wel wat meer foto's plaatsen van de mogelijkheden. voorlopig eerst eens verder met de verbouwingswerkzaamheden, hier gaat ook een hoop tijd in verloren.
tuurlijk zit dit systeem in een hele andere prijsklasse, maar goed alle waar voor zijn geld. daarnaast is het ook wel prettig om zo af en toe zakelijk wat afteschrijven, anders brengen we alles naar de belastingdienst.
in het verleden heb ik zelf ook 2 Chinese uitlezingen gehad, hier had ik zelf geen beste ervaringen mee.
onder andere een nieuwe teller kast die zo nu en dan in storing viel, nieuwe liniaal met een maat fout er in. op een bepaald punt telde hij dan een keer dubbel. ondanks dat dit ook geen goedkope waren.
een collega heeft sinds kort ook nieuwe uitlezingen uit China, als je deze aanzet wandelt er eerst een soort smurf over het scherm heen. dat komt toch ook niet echt professioneel over?
en aan de andere kant heeft de totale revisie al een behoorlijke kostenplaatje met zich mee gebracht, dan maakt die uitlezing ook niet meer uit kwa kosten. waar ik dan meer moeite mee heb is die rohm klauwplaat, die voor geen meter werkt.
ik zal binnen kort eens vragen aan een collega of hij er een filmpje van kan samen stellen en online kan plaatsen.
dan kan ik het hier ook eens laten zien op het forum.
ik heb er nog niet veel mee gewerkt, maar tot op heden bevalt het wel. het enigste nadeel vind ik de opstart tijd, dat vind ik een beetje te lang duren.
1. persoonlijk contact met de verkoper, deze komt gewoon bij jouw langs om te adviseren, uitleg te geven en de spullen in te meten.Wat is nou de meerwaarde van een Heidenhahn systeem ten opzichte van de hedendaagse populaire Chinese meetkastjes?
2. onderdelen zijn zeer lang na leverbaar, dus als er iets stuk gaat kan je gewoon een losse kabel o.i.d. na bestellen. ook is reparatie van de onderdelen op lange termijn mogelijk.
3. bij inruil van een oud meetsysteem een aanzienlijke korting.
4. uitwisselbaar met mijn andere machines waar al heidenhain op zit.
5. garantie, wat je via eigen import niet heb.
6. stukje nauwkeurigheid, eenmaal de gereedschappen in gemeten heb je hier geen omkijken meer na. wijkt de maat dan af? even je plaatje wisselen en hij draait weer op maat.
7. na stroomuitval altijd weer op het nul punt terug komen, ongeacht of er aan de assen gedraaid is tijdens de uitval.
8. standaard voor draai of freesbank voor geprogrammeerd, andere machines kunnen op aanvraag ook ingesteld worden.
9. afhankelijk van de toepassing draaien of frezen, handige snel funkties en calculatoren.
10. tot 100 presets of gereedschap posities.
11. optioneel kan de teller ook de frequentie regelaar aan sturen, voor een constante snijsnelheid.
12. optioneel uitlezing van de hoofdas toerental.
13. optioneel uit te breiden tot een basis teach in besturing.
14. via rj45 te koppelen aan het netwerk, hierdoor kan je tekeningen opvragen en bekijken, gereedschap data bekijken en een uren registratie bijhouden.
15. usb in gang voor gegevens overdracht.
16. voor frezen radius compensatie.
17. voor frezen of meten verschillende taster functies.
18. programmeren van posities, voor gaten patronen.
19. uitzetten van cirkel patronen, voor freeswerk.
20. eventuele fouten in de liniaal kunnen via de software gecorrigeerd worden.
21. 2 digitale en 4 analoge in en uitgangen.
en zo zal ik best nog wel wat vergeten zijn, maar met de tijd zal ik wel wat meer foto's plaatsen van de mogelijkheden. voorlopig eerst eens verder met de verbouwingswerkzaamheden, hier gaat ook een hoop tijd in verloren.
tuurlijk zit dit systeem in een hele andere prijsklasse, maar goed alle waar voor zijn geld. daarnaast is het ook wel prettig om zo af en toe zakelijk wat afteschrijven, anders brengen we alles naar de belastingdienst.
in het verleden heb ik zelf ook 2 Chinese uitlezingen gehad, hier had ik zelf geen beste ervaringen mee.
onder andere een nieuwe teller kast die zo nu en dan in storing viel, nieuwe liniaal met een maat fout er in. op een bepaald punt telde hij dan een keer dubbel. ondanks dat dit ook geen goedkope waren.
een collega heeft sinds kort ook nieuwe uitlezingen uit China, als je deze aanzet wandelt er eerst een soort smurf over het scherm heen. dat komt toch ook niet echt professioneel over?
en aan de andere kant heeft de totale revisie al een behoorlijke kostenplaatje met zich mee gebracht, dan maakt die uitlezing ook niet meer uit kwa kosten. waar ik dan meer moeite mee heb is die rohm klauwplaat, die voor geen meter werkt.
dat klopt, maar als de bekken al niet vlak aanleggen op een geslepen as heeft het denk ik weinig zin.Nog een suggestie voor die klauwplaat: Klem een stuk rond erin en zet dat stuk rond in je nieuwe klauwplaat. Dan kan je met de meetklok zien hoe het montage vlak van de Röhm slingert.
ik zal binnen kort eens vragen aan een collega of hij er een filmpje van kan samen stellen en online kan plaatsen.
Dank voor je uitgebreide uiteenzetting. Voor de eenvoudige amateur zoals ik zijn pakweg 15 van de 21 argumenten niet van belang.
Misschien interessant voor een apart "run-out remedie" hoofdstuk.
Nu nog ff geen tijd vanwege een leuke ankerlier modificatie.
Tsja, de klauwplaten horreur. Zelf ook mee te kampen. Gelukkig heb ik er bij mijn klussen weinig last van.pieter dr200 schreef: ↑23 feb 2024 21:44dat klopt, maar als de bekken al niet vlak aanleggen op een geslepen as heeft het denk ik weinig zin.Nog een suggestie voor die klauwplaat: Klem een stuk rond erin en zet dat stuk rond in je nieuwe klauwplaat. Dan kan je met de meetklok zien hoe het montage vlak van de Röhm slingert.
Nu nog ff geen tijd vanwege een leuke ankerlier modificatie.
-
OK, duidelijke uitleg. Alleen opties 1,2,3, 5 en 13 heb ik niet op mijn Chinese DRO. Optie 13 begrijp ik niet helemaal, is dat een leerfunctie? Is sowieso optioneel. Garantie volgens Europees consumentenrecht heb ik inderdaad niet, maar heb je zakelijk ook niet. Als ik betaal via Visa of PayPal kan ik via hen reclameren.pieter dr200 schreef: ↑23 feb 2024 21:44 13. optioneel uit te breiden tot een basis teach in besturing.
Maar geef eens een prijsindicatie voor 1 systeem voor draaibank en 1 voor freesmachine? Prijs is een belangrijke vergelijkingsfactor en die mis ik in je post. Een duur systeem inkopen om vervolgens te mogen aftrekken van winst om zo de schatkist te ontzien is natuurlijk je reinste onzin. Het snelste maak je winst door op je kosten te besparen
Opstarten duurt bij Aikron 4 seconden.
Oh ja, op de Aikron ook geen smurf gelukkig

Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
denk dat dit 1 van de grootste redenen is waarom er zakelijk nieuwe machines gekocht worden, na de afschrijfperiode van bvb 5jaar zijn de machines nog goed bruikbaar, maar boekhoudkundig is de afschrijving ten einde, dus nieuwe onkosten worden gemaakt om de winst binnen het bedrijf te houden ipv dat geld aan de belastingen over te dragen.Dieselloco schreef: ↑02 mar 2024 18:35 Prijs is een belangrijke vergelijkingsfactor en die mis ik in je post. Een duur systeem inkopen om vervolgens te mogen aftrekken van winst om zo de schatkist te ontzien is natuurlijk je reinste onzin. Het snelste maak je winst door op je kosten te besparen
Breek de dag, frees een lijntje.
Plus nieuwe machine heeft garantie dus aantal jaren geen onkosten of productie stop.
-
waarom zouden bedrijven in eens geen recht op garantie hebben? indien een bedrijf consumenten producten koopt kan er in een enkele situatie een uitzondering zijn, maar dat is zeer zeldzaam. op de lasapparatuur van lorch en fronius zit tegenwoordig 3 jaar garantie en 5 jaar op trafo's en gelijkrichters. bij hikoki elektrische gereedschap is dat ook 3 en 5 jaar.Garantie volgens Europees consumentenrecht heb ik inderdaad niet, maar heb je zakelijk ook niet. Als ik betaal via Visa of PayPal kan ik via hen reclameren.
een prijs indicatie ga ik niet in het openbaar geven, de rede hier voor is dat ik een goede zakelijke relatie heb met de betreffende leverancier en dat ga ik niet op het spel zetten. de afspraak met de leverancier was dat er geen prijzen in het openbaar gedeeld zouden worden.
daarbij komt dat de dr 200 vrij lange linialen nodig heeft, wat mede daar door een stuk duurder uit pakt t.o.v. een dr1.
door te investeren in nieuwe machines, apparatuur of gereedschappen verklein je juist de winst. hierdoor betaal je uiteindelijk ook minder belasting.
het is dus niet het doel om meer winst te maken.
tuurlijk zit er zat op wat waarschijnlijk nooit gebruikt zal worden. ik zie het maar zo het is net als met auto's, je kan een fiat panda kopen of een aangeklede mercedes s klasse. het is alle bij een auto en ze brengen je alle bij van a naar b.
inmiddels weet ik wel hoe je een klauwplaat moet na slijpen op de machine, misschien in de toekomst eens een nieuw hoofdstuk hier over schrijven.Tsja, de klauwplaten horreur. Zelf ook mee te kampen. Gelukkig heb ik er bij mijn klussen weinig last van.
maar als je iets nieuw koopt moet het natuurlijk wel voldoen aan de normen. aangezien de heren nergens meer op reageren heb ik besloten om het maar uit handen te geven.
in de tussentijd ook de zolder kunnen maken het grote grove werk is daar grotendeels mee voltooid. maar nog zat kleinere werkzaamheden die nog gedaan moeten worden.
het plaatsen van de eerste balken.

de staander voor de voor balk.

even de zware bint op zijn plek hijsen.

de eerste balken pas maken en plaatsen.

de vloer dicht leggen.

takel op gehangen en de laatste pas stukken gezaagd.

vloertje schuren voor de 2e laag coating.

nieuwe elecktrische instalatie aangelegen, de krachtstroom aansluitingen komen later.

de nieuwe led lampen.

natuurlijk mag de radio niet ontbreken.

wauw , ziet er goed uit... Wat een ruimte..
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
kwa organisatie lijkt het wel een beetje op mijn hal 

-
tijdens het verbouwen heb je gauw een hoop rommel, maar inmiddels is dat al weer opgeruimd.kwa organisatie lijkt het wel een beetje op mijn hal
ik kon aan een partij dossierkasten komen en heb zelf 2 stellingen gemaakt. met de tijd wil ik de dossierkasten gaan vervangen door stalen kasten met deuren, maar daar moet je net even tegen aanlopen.

ook heb ik de heater schoongemaakt en verplaatst, het schoonmaken was geen overbodige luxe.

ook zijn er de afgelopen tijd weer nieuwe machines bijgekomen, waaronder de Kellenberger universeel slijpmachine vlak en rond en een poedercoat oven en toebehoren.

en natuurlijk is er ook draaiwerk gemaakt op de dr200.
spoorkranswielen voor de kraanbaan.

loopkat voor boven de dr200.

opspanhulpstuk.

cilinder vlakken.

kop vlakken,

nokassen draaien.

voor en na, van 11kg naar 2.5kg.

en alvast was zaagwerk voor het volgende project.

en er is ook nog klauwplaat nieuws. na een strijd van 2 jaar, een meet rapport en een hele boze brief ben ik uiteindelijk toch in het gelijk gesteld. persoonlijk vind ik het erg jammer dat het op deze manier moest gaan, maar het was toch ook een hoop geld waar het om ging.
-
- Contacteer:
Zo is het ,, en niet andersjanplastiek schreef: ↑02 mar 2024 19:20denk dat dit 1 van de grootste redenen is waarom er zakelijk nieuwe machines gekocht worden, na de afschrijfperiode van bvb 5jaar zijn de machines nog goed bruikbaar, maar boekhoudkundig is de afschrijving ten einde, dus nieuwe onkosten worden gemaakt om de winst binnen het bedrijf te houden ipv dat geld aan de belastingen over te dragen.Dieselloco schreef: ↑02 mar 2024 18:35 Prijs is een belangrijke vergelijkingsfactor en die mis ik in je post. Een duur systeem inkopen om vervolgens te mogen aftrekken van winst om zo de schatkist te ontzien is natuurlijk je reinste onzin. Het snelste maak je winst door op je kosten te besparen
Wat voor poedercoat oven heb je? Nieuwe of gebruikte?