wisselplaathouders

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

wisselplaathouders

Bericht door rba »

Ik ben van plan wisselplaathouders aan te schaffen. Wat ik me afvraag is of wisselplaatjes uitwisselbaar zijn. Stel ik koop een paar wisselplaathouders bij HBM, kan ik daar dan wisselplaatjes van een ander merk in doen?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: wisselplaathouders

Bericht door javanree »

Meestal is dat geen probleem ; al is niet alles even gangbaar.

Tip : kies al je houders zodanig dat je alles met 2-3 typen wisselplaat kunt doen, dat scheelt een hoop geld.
Ik heb gekozen voor DCMT0702 en CCMT0602 (kleine Emco Compact 5 en Compact 8) als standaard plaat en heb daar dan enkele typen van op voorraad (0.2 en 0.4mm neusradius, voor zowel staal als aluminium)

Een doosje van 10 is toch al snel 30-60 euro als je beetje kwaliteit wilt (naar mijn idee maakt de kwaliteit van de houder niet super veel uit, maar de kwaliteit van de plaat zeker wel ; ik koop platen dan ook alleen van grote merken zoals Sandvik, Toshiba of Kennametal en zeker niets van AliExpress ed)
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: wisselplaathouders

Bericht door flex »

Eens.
Al ben ik voor de TCMW / 3hoekige inserts gegaan. Vond ik persoonlijk iets universeler inzetbaar qua houders.
Heb 4 type houders waar allemaal deze inserts op gaan, incl. binnendraaibeitel.
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: wisselplaathouders

Bericht door rba »

Driehoekige inserts zijn ook bruikbaar op de houders van HBM? Ik heb een draaibank van het formaat Huvema 450. Welke maat beitel past daarbij?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: wisselplaathouders

Bericht door serum »

Ik vermoed een 12mm (maar dat kan je eenvoudig even meten)

Ik gebruik zelf wisselplaathouders met de 060204 plaatjes.
en zeker niets van AliExpress ed
Je klinkt als ik, 10 jaar geleden. :mrgreen:
Ondanks mijn kritische kijk op zaken ben ik erg tevreden over de kwaliteit van de Alie/ebay plaatjes.

Doe jezelf een plezier, koop een dergelijk doosje als deze en neem van het verschil je knappe bruid mee uit eten om haar onder het genot van je gratis wijntje te vertellen dat je je misschien toch vergist hebt in de kwaliteit van die plaatjes.
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: wisselplaathouders

Bericht door rba »

Ik had ook begrepen dat je niet moet bezuinigen op wisselplaten. Draaien is vrij nieuw voor me. Weet dus niet wat voor wisselplaatjes bij welke houder passen.
Wat bepaalt eigenlijk je beitelmaat? Je centerhoogte tov de slee?

Eerst maar de draaibank reviseren. De spie voor de dwarsslede ontbreekt. De hendel voor de sluitmoer ontbreekt. De tandwielen voor de automatische voeding zit op een of andere manier niet op een lijn. Verder moet er een frequentieregelaar op omdat de originele poelies ontbreken. Kan nog maar een toerental draaien.
Al met al nog wel even werk voor ik kan draaien.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: wisselplaathouders

Bericht door flex »

Waar je naar wil kijken is de hoogte van de beitelhouderhouder tov je center. en of de (snelwissel)houder in hoogte verstelbaar is.
Als je een te kleine houder pakt (4kant maat van de beitelhouder) moet je deze te veel opvullen om op center te komen. Een te grote houder krijg je niet laag genoeg. Ik gebruik op m'n 550 draaibankje, met verstelbare houders/opname, de 11mm wisselplaatjes. dat zijn dacht ik 12mm houders. Ik heb enkele snelwisselhouders moet uitfreezen om ze laag genoeg te krijgen, ze liepen aan op de slede... Maar ze passen goed onder de klem/drukbouten van de snelwisselhouder.
Plaats reactie