Wie weet waarvoor deze schijven zijn?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Wie weet waarvoor deze schijven zijn?

Bericht door Firehunter »

Wie weet waarvoor de schijven op onderstaande foto zijn? Het zijn volgens mij toebehoren voor een draaibank, maar ik weet niet waarvoor ze gebruikt kunnen worden.

Het gaat om ronde schijven met oplopende diameter. Elke schijf is rond, maar heeft één recht stukje. De grotere schijven hebben gaten met schroefdraad.

15384
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Wie weet waarvoor deze schijven zijn?

Bericht door Stephan »

Deze schijven zijn volgens mij voor het inspannen van buis in je klauwplaat. het hapje is voor de lasnaad welke aan de binnenkant zit.
Stephan.
Surplus
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 mei 2016 17:35
Locatie: Nijverdal

Re: Wie weet waarvoor deze schijven zijn?

Bericht door Surplus »

Het zijn schijven om zachte klauwen uit te draaien cq te frezen. Je spant deze schijven in bijvoorbeeld een drieklauw met zachte bekken waarna je de bekken onder spanning op de door jou gewenste maat kunt uitdraaien.
Váke beij te bangge
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Wie weet waarvoor deze schijven zijn?

Bericht door benkr »

@Stephan --> dan moet de diameter wel redelijk precies kloppen, maar ik voel er wel wat voor, de boutgaten zijn dan om de schijf er weer uit te trekken

@ Surplus --> klinkt goed, maar dat verklaart het platte kantje niet, en ook de boutgaten niet

Ik zelf heb geen enkel idee dus ik vind beide antwoorden wel goed bedacht, en ook wel leuk dat je ze nu tenminste voor 2 toepassingen kunt gebruiken.
Surplus
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 mei 2016 17:35
Locatie: Nijverdal

Re: Wie weet waarvoor deze schijven zijn?

Bericht door Surplus »

De boutgaten zouden kunnen dienen om de klauwen aan de buitenzijde af te draaien. De gaten zouden dan niet op dezelfde steek moeten zitten. En dan nog de platte kant. Zou zomaar kunnen dat ze in een houder hebben gezeten zoals vlakstukken.
Váke beij te bangge
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet waarvoor deze schijven zijn?

Bericht door Firehunter »

10 punten voor Surplus, het zijn inderdaad uitdraairingen. Kwam ze toevallig tegen toen ik een ander product aan het opzoeken was: https://www.proger.nl/pdf/uitdraairingen(pag28).pdf
In het Engels zijn het boring rings. Met die zoekterm komen ze wat vaker in beeld.

Wil iemand ze kopen? Ik kan er zelf niets mee, heb (nog) geen draaibank.
Plaats reactie