Runout drieklauw

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Runout drieklauw

Bericht door rba »

Heb een runout van ca 8:100 mm. Is hier fatsoenlijk nauwkeurig mee te draaien of moet er dan een andere drieklauw op?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Runout drieklauw

Bericht door spinningwheels »

Als je het onderdeel in een keer kan maken, maakt het niets uit hoeveel runout je hebt.
Moet je het onderdeel wel een keer omdraaien ban ontkom je eigenlijk niet aan een vierklauw,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Runout drieklauw

Bericht door serum »

Zorg ervoor dat hij brandschoon is van binnen. Mijn emco had voor het schoonmaken ook een redelijke runout, en na het reinigen zat hij op 0,01. Er kunnen altijd spanen inkomen die tussen het wormwiel en de tanden gaan zitten. Let er ook op dat de bekken genummerd zijn en deze nummers ook ingeslagen zijn in de drieklauw. Wbt bet laatste; ik vermoed dat dit wel klopt, anders had je vermoedelijk eem wat grotere runout,

Je zou kunnen overwegen om de binnenbekken bij te slijpen dmv een opspanning; je moet zorgen dat je ze slijpt als je ze op spanning hebt staan. Ik weet niet of je de driekauw hebt geprobeerd te draaien op de hoofdas? Dat kan ook verschil maken.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Runout drieklauw

Bericht door Leeuwinga »

Het is ook belangrijk dat je draaibank goed vast staat er vooral waterpas.
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Runout drieklauw

Bericht door rba »

Heb de drieklauw nog niet uit elkaar gehaald. Gezien de rest van de machine zal hier ook e.e.a. aan rotzooi in moeten zitten.

Wat heeft het vastzetten en waterpas zetten van de machine te maken met de runout?
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Runout drieklauw

Bericht door mjeuring »

Leeuwinga schreef:Het is ook belangrijk dat je draaibank goed vast staat er vooral waterpas.
Hoe wordt de slingering van de drieklauw t.o.v. de hoofdas (run-out) beinvloed door het al dan niet waterpas staan van de machine?
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Runout drieklauw

Bericht door Leeuwinga »

Het niet 100% waterpas staan en niet juist vastgezette draaibank kan je het euvel geven dat
het bed tov de vaste kop enigszins getordeerd word.
Als je een "merk "cnc machine besteld en deze wordt gemonteerd op de vloer heb ik wel meegemaakt
dat men met twee man 2-3 dagen bezig was om de machine goed op te stellen. Voordat er maar spanning
op werd gezet.

Cees
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Runout drieklauw

Bericht door skillalot »

Zolang de ondergrond 100% vlak is, maar bijvoorbeeld 1 graden schuin staat, zou ik niet weten waarom dit de boel zou kunnen torderen? Leg eens uit aub.
Wel is het natuurlijk zo dat het een stuk makkelijk te controleren is of alles goed uitgelijnd is als de boel 100% waterpas staat.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Runout drieklauw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

skillalot schreef:Zolang de ondergrond 100% vlak is, maar bijvoorbeeld 1 graden schuin staat, zou ik niet weten waarom dit de boel zou kunnen torderen? Leg eens uit aub.
Wel is het natuurlijk zo dat het een stuk makkelijk te controleren is of alles goed uitgelijnd is als de boel 100% waterpas staat.
Volgens mij geef je zelf het antwoordt al.
Ondergrond is nooit 100% vlak, en hoe zou je dat kunnen meten.Dus de meest simpele oplossing.... mag je zelf invullen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Runout drieklauw

Bericht door mjeuring »

En hoe veroorzaakt het torderen van het bed dan de run-out?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Runout drieklauw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

mjeuring schreef:En hoe veroorzaakt het torderen van het bed dan de run-out?
Dat doet het natuurlijk ook niet. Maar ik heb het vermoeden dat run out en niet evenwijdig draaien een beetje door elkaar wordt gehaald, of op 1 hoop gegooid.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Runout drieklauw

Bericht door serum »

als de machine niet goed waterpas staat, zou in theorie de kop/verstragingsbak kunnen torderen, waardoor de hoofdas onder spanning komt te staan, dit zou zich in een onwaarschijnlijk geval kunnen vertalen in runout. Het is domweg verstandig om de machine vooraf goed recht te zetten en dit kan nogal een uitdaging zijn. Doorgaans is de constructie van en machine dusdanig dat het niet waarschijnlijk is dat het de runout veroorzaakt die hij nu heeft. Maak eerst de drieklauw maar eens goed schoon.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Runout drieklauw

Bericht door Damocles »

Run-out van 1/10 mm op een gebruikte drieklauw is ook niet echt buiten de specificaties zeg maar. Die 8/100 zijn dus best wel wat je kan verwachten van een gewone drieklauw en voor de meeste zaken perfect bruikbaar.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Runout drieklauw

Bericht door assink »

met 8 honderdste mag je al aardig tevreden zijn voor een drieklauw.
Nauwkeuriger kom je al snel op spantangen, vierklauw of zachte bekken.
Als je bed getordeerd is kun je nooit goed je afwijkingmeten over de lengte as van je spindel.
Je werkstuk kan namelijk ook nog scheef in je klauwplaat staan, dat is nog zeker net zo belangrijk zijn dan je runout ;-)
Plaats reactie