Zoek tocht en advies draaibank en freesbank!

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frenken
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 aug 2017 18:06

Zoek tocht en advies draaibank en freesbank!

Bericht door Frenken »

Hallo forum leden,

Ik ben een leek wat draaibanken en freesbanken betreft maar wil graag eentje aanschaffen. Wat is julie advies?
Hebben julie nog tips of adresse of merken?
Had al een Huvema gezin maar dat is China's is dat goed spul op is het dat net niet?
Ik hoor heel graag julie reactie en gedachte!

Met vriendelijke groet Steve Frenken
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zoek tocht en advies draaibank en freesbank!

Bericht door henkzelf »

Mijn advies als je echt leek bent (zoals ik was):
a) Lees eerst veel op dit forum.
b) Zoek adressen van 'hobbyclubs' waar je eens wat kunt proberen onder begeleiding (b.v via
http://www.modelbouwforum.nl/threads/ni ... nk.209494/.
c) Bepaal wat je wensen zijn en wat je kunt / wilt betalen en wat je kunt plaatsen.
Ik kwam uit bij een 'HBM 180 Vario' en een 'HBM BF16 grote tafel' omdat ik niet meer gewicht naar mijn zolder kon slepen. Er zijn vast betere maar ze voldoen voor mij. Leren autorijden doe je ook niet in een BMW.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Zoek tocht en advies draaibank en freesbank!

Bericht door spinningwheels »

Als je info kunt geven over wat je er mee doen wilt is het geven van advies iets eenvoudiger.
Moet het spul op een zolderkamertje, of heb je een beetje ruimte? Heb je 3 fase aansluiting ?
Wat is ongeveer je budget? reken er maar op dat er nog een keer zo veel bijkomt aan tooling, meetspulletjes etc etc.

Er zijn mensen die prima tevreden zijn met Harries Bagger Machines .
Ik vind het zonde van de centen, op het moment dat je op het nu bestelen knopje klikt heb je al zeker 25 % afgeschreven .

Maar als je iets meer wilt dan modelbouw, dan zou ik roepen iets van een colchester student, en dan niet meer het model met de ronde kop.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zoek tocht en advies draaibank en freesbank!

Bericht door DaBit »

Wat wil je gaan maken met de draaibank?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Frenken
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 aug 2017 18:06

Re: Zoek tocht en advies draaibank en freesbank!

Bericht door Frenken »

Hallo,

We willen er voor de hobby wat kleine brommer dingen mee draaien.
De spullen komen bij mij in de garage te staan. Heb daar uit mijn hoofd de plaats 1,80 M breed en 3,75 M lang.
Ons budget is voor een draaibank en een freesbank rond de 4500 euro kunnen we uit geven weet niet als dit mogelijk is?
We beschikken momenteel niet over krachtstroom en denk ook niet dat we dat willen gaan doen omdat dat toch ook weer een hooge kosten post extra word.
Ik hoor het wel.

Mvg Steve Frenken
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zoek tocht en advies draaibank en freesbank!

Bericht door serum »

Ga er even vanuit dat je het zonder CNC besturing wilt?

HBM BF30 is een mooie basis, 25% afschrijving of niet; een relatief stabiele basis. Met de nodige liefde en aandacht kan je er een mooie apparaat van maken. (zover het dat in de basis voor dat geld nog niet is)

Ik heb een 2ehands Emco 8.6 gekocht in topconditie met een scheepslading aan toebehoren. Enige wat ik er wel op mis is een nortonkast. (om eenvoudig draad te snijden) maar goed, misschien is dat in de toekomst nog een motivatie om een CNC draaibank te maken.

2dehands is er ook genoeg te koop (en kwalitatief ook bijzonder goed) alleen moet je dan wel een beetje kijk op zaken hebben en wat metingen verrichten voordat je hem op de aanhanger lepelt om teleurstellingen te voorkomen.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zoek tocht en advies draaibank en freesbank!

Bericht door assink »

Frenken schreef:Hallo,

We willen er voor de hobby wat kleine brommer dingen mee draaien.
De spullen komen bij mij in de garage te staan. Heb daar uit mijn hoofd de plaats 1,80 M breed en 3,75 M lang.
Ons budget is voor een draaibank en een freesbank rond de 4500 euro kunnen we uit geven weet niet als dit mogelijk is?
We beschikken momenteel niet over krachtstroom en denk ook niet dat we dat willen gaan doen omdat dat toch ook weer een hooge kosten post extra word.
Ik hoor het wel.

Mvg Steve Frenken
Indien je krachtstroom hebt, dan heb ik eventueel een Prvomajska ALG100(Deckel FP1 kloon)te koop in goede staat.
Dat is een stukje degelijker dan een BF30 en je hebt voeding in Z en X. Bereik X=320mm, Y=180, Z=340.
Machine weegt zo'n 700 kg, heeft een pinole en een MK4 opname in de hoofdas. Daar ga je nooit op afschrijven tenzij je 'm sloopt of mishandelt :mrgreen:
Qua prijs moet je denken aan net zoveel als een kale BF30 of iets minder.
http://www.lathes.co.uk/prvomajskamacmon/

Vergeet niet de toebehoren mee te rekenen, dat kan zo oplopen tot de helft van je budget!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zoek tocht en advies draaibank en freesbank!

Bericht door DaBit »

Frenken schreef: We willen er voor de hobby wat kleine brommer dingen mee draaien.
Dan zijn de 'tafelmodel-bankjes', maatje Emco compact 8 / Huvema HU450 / etc. ook wel goed genoeg. Daar kunnen mooi nog ladenkasten onder voor toebehoren etc.
We beschikken momenteel niet over krachtstroom en denk ook niet dat we dat willen gaan doen omdat dat toch ook weer een hooge kosten post extra word.
Dat zou ik eerst even informeren bij de netbeheerder. Met krachtstroom heb je meer mogelijkheden, zeker omdat je ook lasapparatuur wil hebben en daar in modelletje 'veel ijzer en koper' nog best wel wat in te krijgen is voor leuke bedragen. Als je geluk hebt is de bedrading richting het huis al voldoende, dan zitten de kosten hem in een uitbreiding van de groepenkast en wat extra kabel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie