ER spantangen versus C5 spantangen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

ER spantangen versus C5 spantangen

Bericht door Hessel Oosten »

De titel zegt eigenlijk alles al:

Wat is het verschil in toepassing / functionaliteit tussen

ER spantangen:

https://www.vdhbv.nl/toebehoren/metaalb ... mk3-u2-r8/

en C5 spantangen:

https://www.vdhbv.nl/toebehoren/metaalb ... tang-3-mm/

'k Bedoel natuurlijk niet hoe ze er uit zien....

Dank alvast.

Hessel
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: ER spantangen versus C5 spantangen

Bericht door assink »

ER spantangen zijn van 2 zijden "geslit"
5C maar van 1 kant.
Dat heeft als gevolg dat een ER spantang een veel groter bereik heeft dan een 5C spantang.
Het nadeel van een ER is dat deze geen korte voorwerpen die bijvoorbeeld 5mm in de spantang steken kan opspannen, tenzij je een los stuk materiaal met dezelfde diameter er bij achter stopt.

Daarnaast zijn er van 5C spantangen veel meer varianten te koop, voor zeskant en vierkant. Ook zijn er zachte spantangen die je zelf kunt bewerken.

Een 5C wordt in een conus getrokken, en een ER wordt in 2 richtingen aangedrukt, van voren en achteren :mrgreen:

5C spantangen zijn ontwikkeld om werkstukken op te spannen, en een ER oorspronkelijk om gereedschappen op te spannen.

Dit is alles wat ik er over weet zo ongeveer.

Kleine toevoeging, van 5C spantangen ben je er een stuk meer nodig dan bijvoorbeeld ER32 als je een bereik van 1-25mm wilt hebben.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ER spantangen versus C5 spantangen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grappige tegenstrijdigheid nu ik dit zo lees. ( in mijn beleving, maar misschien is die helemaal fout)
Een C5 gebruik je in de draaibank, een ER in een gereedschaphouder. (over het algemeen)
C5 heeft een klein bereik, maar met draaiwerk wil je wel eens een afwijkende maat klemmen.
ER heeft een groter bereik, maar freesjes hebben meestal een ronde maat.
In beide gevallen heb je dus iets (of niet) wat je juist niet of juist wel nodig hebt. :lol:

Aan de andere kant, door de dubbel konus, klem je zowel voor als achter je gereedschap, bij een C5 alleen voor.
Dat zal wel allemaal heel theoretisch zijn, in de praktijk zal de vervorming ook wel mee helpen mooi rondom over een groter gebied te klemmen.
En aangezien weldon houders het bij mij ook erg goed doen, met 1 klemschroef, tegen een lijn aan de andere kant, zal het allemaal wel redelijk werken. Tegen de tijd dat we het verschil kunnen waarnemen ben je toe aan krimphouders.

Enige keer dat ik het bereik van die ER gebruik, is in het borenslijpmachientje en een boor van 4.4 of zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: ER spantangen versus C5 spantangen

Bericht door Hessel Oosten »

All clear.

Allebei bedankt voor het antwoord !

Hessel
Plaats reactie