CNC Draaibank offset

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nonkeldw
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 okt 2013 20:19
Contacteer:

CNC Draaibank offset

Bericht door nonkeldw »

Beste Forumleden

Nu de hardware en bijkomende software zo goed als klaar is kan ik beginnen aan de afstelling van de draaibank.
Als hardware heb ik de EMCO120 Turn met toolchanger, deze wordt aangestuurd via LinuxCNC.
De homing positie van de EMCO ligt rechts bovenaan.

Wat is de beste manier om de offset van mijn tools te gaan bepalen? Klopt de redenering dat de tool op de hardlijn moet liggen van de draaibank? Dit is dan ten opzichte van de homing positie?
Of ga ik het mij op die manier enkel moeilijk maken?

Bedankt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC Draaibank offset

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ten eerste de misvatting dat z'n home positie ook maar iets met het nulpunt te maken heeft.
De home posite is het punt waar je vaste referentie zit. Daar hangt een positie aan vast, als je besturing dat weet, weet ie ook het nulpunt.
Voor de X-as is de hartlijn van de spil het nulpunt, en eigenlijk is de voorzijde van de spilneus de Z0.
Dan moet het zo zijn dat als je Turret leeg is, je machine gehomed, ja dan naar X0 Z0 beweegt, dat de hartlijn van de turret gelijk staat met de hartlijn van de draaibank en de voorkant van de turret exact tegen de spilneus aan staat. Vervolgens wordt er op de Z-as een offset uitgevoerd ter grootte van de drieklauw, en de uitsteeklengte van je materiaal. De tool krijgt dan een offsetwaarde voor X en Z, dat wordt ook nog es opgeteld. En dan zou als het goed is gegaan een geprogrammeerde maat ook gedraaid moeten worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC Draaibank offset

Bericht door DaBit »

Ik heb het iets anders. Niet helemaal correct, maar ook niet helemaal onhandig:

- Mijn '0-tool' is de linkse buitendraaibeitel met CCGT plaatje. Die tool heeft als tooloffset Z=0. Ergens moet je iets kiezen dat 0 is, en dit voldeed/voldoet voor mij.
- De Z-machinecoordinaat na homen is zodanig gekozen dat Z=0 op het oppervlak van de 3-klauwplaat ligt. Dus als ik de linkse buitendraaibeitel met CCGT-plaat monteer en ik ga naar machinecoordinaat Z=0 (G53 G0 Z0), dan ligt de snijkant tegen de klauwplaat aan.

Zo kan ik makkelijk een uitsteeklengte meten, iets wat in mijn praktijk overigens maar zeer zelden nodig is.
(meestal draai ik toch de zaagsnede van een stukje staf vlak, en dan zeg ik 'dit is Z=0', en als ik iets om moet draaien gebruik ik de beitel als aanslag)

Dan de X-as:
- X machine-coordinaat 0 is ongeveer het hart van de spil met niks in het schuitje. Die komt niet zo nauw, en kun je vrij willekeurig kiezen.
- Om de tooloffset te bepalen draai ik proef. Voor het calibreren van de buitendraaibeitel pak ik dus een restje rondstaf, en ik draai een stukje. Vervolgens meet ik het op met de buitenmicrometer, en dan ga ik naar de 'tooleditor page' (gmoccapy: knop met freeshouder onderaan in manual mode), ik selecteer het gereedschapje, druk op 'touchoff tool X', en voer de gemeten diameter in. Gmoccapy doet dan de rest voor me.

Andere beitels hetzelfde: stukje proefdraaien en gebruik maken van 'touchoff tool X' en 'touchoff tool Z'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: CNC Draaibank offset

Bericht door javanree »

Voor de Z boeit het niet zo hoe je het doet, maar zeker als je een tool turret hebt zou ik het verhaal van Hugo mbt de X-as aanhouden. Anders ga je gegarandeerd een keer problemen krijgen als je een centergaatje wilt boren oid...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC Draaibank offset

Bericht door DaBit »

Met een turret komt het iets nauwer dan met mijn schuitjes inderdaad; daar verandert de X-offset met het type schuitje wat je gebruikt. Met een turret heb je wel als voordeel dat X=0 ook X=0 is, of zou moeten zijn.

Al zou ik zelf alsnog alle tools calibreren tenzij het turretgebeuren allemaal wel heel gegarandeerd perfect is. Als een boor een klein stukje uit center staat boort-ie niet meer recht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13459
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC Draaibank offset

Bericht door Arie Kabaalstra »

Waar het machine nulpunt ligt.. is eigenlijk totaal niet belangrijk.. waar het machine referentie (home) punt ligt.. is al iets belangrijker.. de offsets liggen daar waar je ze moet hebben om je werk zuiver op maat te krijgen..

Voorbeeld.. mijn Emco Compact 5 CNC heeft als "Home" positie X52.5, Z0 (Radius), zo is het nu eenmaal in EdingCNC.. en dat maakt verder ook geen bal uit.. de X staat dus op de Home positie op 110, Z0.

Waar staat de Slede dan?.. Helemaal achteraan, met een millimetertje ruimte naar de Losse kop, als ie achteraan het bed staat, en de X as helemaal ( bijna dan) naar buiten.

Ik heb de X 0 vastgelegd met de gaten voor "kopse gereedschappen" in de Wisselaar op de Centerlijn van de machine.. (hoe meet je dat?. paspennetje in de klauwplaat, en dan de ATC eroverheen "mikken", of gewoon meettastertje aan de spil, en dan in het gat meten..

Dit betekent "optimaliter" dat een boorhouder in de ATC op MachineCoordinaat X0 ook in werkstuk coordinaten op X0 staat.. ergo, geen X offset in de tabel in dat geval.. ik schrijf bewust "optimaliter".. want dat komt met een Emco compact 5 alleen voor in "a perfect world".. maar 't is close enough..

Als ik mijn beitels ga calibreren, dan zet ik eerst de Lengte-offset uit, en leg ik Z0 vast tegen mijn werkstuk oppervlak met de voorkant van de ATC plaat., dan zijn alle Z-Offsets gemeten vanuit de plaat. zo houden we het overzichtelijk..

Boortjes Centreren we netjes op de machine, Gaatje boren met de losse kop, en dan't boortje "ogelen" of.. met de Zwenktaster.. de Z offset.. gewoon instellen als ie met't koppie tegen het werkstuk staat..

de X Offsets leg ik vast door gewoon een stukje te draaien, en dat op te meten.. 'k heb daar een Macrootje voor.. gewoon de beitel op de diameter plaatsen die je gedraaid hebt.. meten, en dan de werkelijke waarde invoeren.. klaar..
Plaats reactie