Emco Compact 8

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

pattux
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 feb 2011 20:10

Re: Emco Compact 8

Bericht door pattux »

Wat zou zo'n machine mogen kosten tegenwoordig, incl de digitale uitlezing?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8

Bericht door DaBit »

Zeg dat een Emco8 in goede staat met wat toebehoren (zoals een complete set wisselwielen) zo'n 750-1000 euro op mag brengen. Digitale uitlezing is wat afhankelijk van wat erop zit. Nieuwprijs met 5um glaslinealen is vanaf circa 450 euro.

Overigens is de plek waar de lineaal aan de slede zit knap onhandig. Zie ook mijn topic, vanaf hier ongeveer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Emco Compact 8

Bericht door staandeklok »

Ik ben nog steeds niet zeker of we hier wel met een Emco te maken hebben, die in Oostenrijk is geproduceerd. Ik zou voor de zekerheid een foto aan de mannen van VDH in Utrecht laten zien om zekerheid te krijgen. Het is al lang geleden, dat ik Emco's in de werkplaats had, maar ik zie nogal wat verschillen.
Kies dus voor zekerheid, alvorens geld te bieden.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Emco Compact 8

Bericht door Mr.Q »

Hier staat iets over het verschil van Oostenrijkse tov. een Aziatische Emco.
Het is me echter niet duidelijk of dit beide over een draaibank met een Emco typeplaatje gaat.

http://www.onderstoom.nl/forum/viewtopic.php?t=951

Heb zelf ook een Emco Compact 8 en heb van Herman Buitelaar (himself) wel eens gehoord dat je een echte Oostenrijker tov. van een onder Emco geproduceerde Aziaat het verschil in het bed zit.
Wat de verschillen zijn weet ik echter niet meer, maar ik heb een echte Oostenrijker. ;)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8

Bericht door DaBit »

Ik heb ook een Oostenrijker, en ik vind het een leuk bankje. Maar of zo'n Aziaat nou zoveel slechter zou zijn? De originele Emco8 is ook gebouwd met Chinese praktijken hoor, of althans de mijne. Gietwerk is erg ruw, er zaten vlekken coating op de geleidingsvlakken van het zadel, alle lagering en de moeren zijn zamak. Eigenlijk toch meer wat je verwacht van een Aziatische machine dan van een machine uit een Duitstalig land.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Emco Compact 8

Bericht door serum »

Ik had een reserve-moer voor mijn 8.6 meegeleverd gekregen, maar dat reserveonderdeel van zamak is helemaal naar de gallemiezen. Viel van ellende uit elkaar als je ernaar keek. (spul is enorm broos geworden jaar of 5 geleden was het nog perfect)

En ik moet daarnaast bekennen dat ik op de mijne de x as opnieuw heb gemaakt; Officieel ook 1 of andere legering.
Om te zeggen dat Oostenrijkse Emco's heilig zijn. Nee.. Echt niet.

https://photos.app.goo.gl/X9rfAX0yQLQUyJ6V2
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Compact 8

Bericht door javanree »

Klinkt als een gevalletje zinkpest :( Maar complimenten voor de nieuwbouw. Gelijk ook een ander lager ingebouwd neem ik aan?

Helaas is de originele foto weg, zodat verder discussieren toch weinig zinvol meer is...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Emco Compact 8

Bericht door serum »

Ja, dat was het inderdaad. Zinkpest. Snap niet waarom de originele foto verwijderd is.
Plaats reactie