Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door DaBit »

serum schreef:Ik zou het eerste stuk frezen bij dergelijk kwetsbaar materiaal. Je hebt het ook flink gejinxt met je opmerking dat er nog nooit iets uit je klauw geschoten is.
De 'voor het echie' gaat uit blokken gegoten plexiglas; ik kon zo gauw geen adresje vinden waar ik een paar schijven d=100mm rondstaf kon kopen en een lengte van dat spul is vrij prijzig. Ook niet extreem hard gezocht hoor.
Dat blok rondmaken is voor mij het handigste op de frees, en dan is overtollig materiaal ook alvast weghakken een kleine moeite. Afwerken doe ik dan alsnog op de draaibank; levert toch een mooier oppervlak op en er zitten wat ribbels in die ik met een VCGT plaatje makkelijker kan maken dan met een freesje.
javanree schreef:Zachte klauwen frezen moet voor jou toch een eitje zijn? Check oa de Youtube video's van Stephan Gotteswinter eens... mooi stukje toolstaal, paar grondbekjes frezen en dan gewoon uit iets als C45 opzetstukken maken.
Ja, dat zou ik best kunnen. Ik heb alleen de noodzaak nog niet genoeg gehad, en opzich is dat ook een heel project waarvan de winst nog niet zo heel hard opweegt tegenover gewoon kopen. In zoiets kun je ook best wat draad tappen en alu opofferblokjes tegenaan bouten. Maar dan word de Emco klauwplaat wel weer wat krapjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door DaBit »

Ik zal deel 2 ook even posten. Nooit leuk als je niks meer hoort.

Eerst maar frezen:

Afbeelding

Wat opvalt is dat de gefreesde rand kraakhelder is, ondanks dat het (Holux VHM 2-snijder 8mm) freesje toch al wat aluminium en onbedoeld een stuk machineklem-bek gezien heeft. Nu is-ie op de foto wel nat, maar nat maakt niet zoveel uit.
(koelmiddel: water+Koolmist 77)

Sterk overwogen om het merendeel maar op de frees te doen als het er zo goed vanaf komt, maar de bolkop liet toch wat mindere stukjes achter. Toch maar draaien dan.

Afbeelding

Licht poetsen met wat commandant:

Afbeelding

Niet helemaal perfect, maar voor haastwerk goed genoeg. Ik heb 'm morgenvroeg nodig en als ik 'm vernaggel dan word het nachtwerk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door javanree »

Netjes ! En inderdaad leuk die kijkjes in de keuken :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door DaBit »

Oja, nog wat: die polyimide/kapton tape tussen delicate delen en de klauw bevalt me prima. Was een probeersel; ducttape werkt niet want dan wurmt het werkstuk zich los, schilderstape druk je doorheen.

Dat polyimide is relatief hard en sterk en de tape plakt niet zo heel hard dus geen problemen met loshalen of lijmresten. Kun je best fors klemmen zonder markeringen op je plastic.

Kwa toeren was het dit keer volle bak als de snijsnelheid van 150m/min en plek van de beitel daarom vroeg. Dan breken de spanen en het levert het gladste oppervlak op (niet zo transparant als op de frees, maar goed genoeg om in 10 minuten helder te poetsen)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door Sven »

Nice!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door hainjedaf »

mooi!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door DaBit »

Ik had toch een pechje. Die berg kunstsneeuw achter de draaibank uit gevist, goed gestofzuigd.
Draaibank aan, en.... niks. Geen motortjes die wilden draaien. Steppers niet, spindel niet.

Nu zat dat prik-aan/uit deel historisch nog op een parallelle-poort kaartje samen met de homeswitches. En die parallelle poort bleek harstikke morsdood. :roll:
De homeswitch van de X-as ging eigenlijk direct naar die parallelle poort (de Emco is voor een appel en een ei ge-CNCd), en daar heb ik een hoop vreselijk statisch kunststof langs gehaald. Ik schat dat-ie dat niet zo leuk vond.

Inmiddels draait het. Ik heb 4 encoder-ingangen op het later toegevoegde Mesa 7i85S kaartje waar ik er 3 van gebruik, dus de 4e kan best de homeswitches inlezen. Idem met stepperkanalen: twee voor de assen, de 3e stuurt de spindel aan via PWM->0-10V, de 4e heeft nog mooi een step en dir uitgang die te gebruiken zijn voor de relais.

Phew, het werkt weer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien toch meer de statische ontlading van de stofzuiger ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door DaBit »

Ja, dat kunststof was al zo statisch als de pest, als je dan ook nog eens gaat stofzuigen dan word het nog erger.
Magoed, eigen schuld dikke bult. Die schakelaars rechtstreeks naar de parallelle poort is ook nou niet bepaald 'goed ontwerp'. Magoed, het originele plan was ook niet dat die Emco lang zou blijven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door Sven »

Even vanwege de eigen ongerustheid:

Peecee in stalen kastje = geen probleem met dit soort statisch gedoe?

Ik stop weliswaar met peeveecee dus een flinke bron van statische schnippers verdwijnt, maar er blijft wel kunststofbewerking over.
Laatst gewijzigd door Sven op 23 okt 2017 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door DaBit »

PC in stalen kastje maakt niks uit. Het komt over de kabel en gaat naar een teer I/O pinnetje op een elcheapo chippie.

Jouw breakoutbord is niet tot nauwelijks degelijker, maar jij hebt er wel nog optocouplers tussen zitten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie