Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door JanSr »

Tsja, dat hangt er van af wat je doel is: het toepassen van Beton/Epoxy omdat het zo "modern" is, of een goed werkende draaibank.
Als je nou gewoon uitgaat van gietijzer en het beton weglaat kom je uit op wat alom te koop is. En dat werkt al ruim een eeuw prima.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door DaBit »

JanSr schreef: Kort gezegd: Een bed van epoxy-beton is uitermate ONGESCHIKT vanwege de zeer lage stijfheid.
Ben ik het niet met je eens. Epoxybeton heeft een nog grotere inwendige demping, waarschijnlijk juist vanwege de lagere stijfheid. Op een freesbank is dat wenselijker dan op een draaibank (frees doet hak-hak-hak, zeker met wisselplaten. Draaibank minder), maar ook daar kan wat demping voorkomen dat resonanties opbouwen tot gepiep en geschreeuw.

Verder is stijfheid een combinatie van materiaal en geometrie. Neem zo'n slant-bed type draaibank; het bed is daar een L-vorm die al een stukje torsiestijver is dan klassiek horizontaal. Vergroot de dimensies en laat die 3e en 4e machten in de stijfheidsformules voor je werken. Zit je alleen nog met lokale stijfheid, maar het is met epoxybeton makkelijk en economisch om gewoonweg meer materiaal en dikke secties te gebruiken. De brug van mijn freesmachine is vrij groot kwa buitenafmetingen; dat vangt de lage stijfheid van 20-25GPa zelfbrouw-epoxybeton aardig op.

Maar aan de andere kant: als je mijn mijmeringen over de zelfbouw-draaibank er op naleest dan zie je dat ik daar ook uitging van staal ;-)
(En stiekum betrap ik mezelf er toch op dat ik weer wat rond zit te kijken naar bruikbare spindels voor de hoofdas.)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door JanSr »

-Ik moet de eerste beton-epoxy draaibank nog tegenkomen die het kan opnemen tegen een ouderwetse AI. Die zal je niet vinden.
-In het weerstandsmoment zit een derde macht, geen vierde.
-Als je iets maakt waarbij stijfheid het belangrijkste ontwerp criterium is, dan is het onbegrijpelijk om naar een materiaal te grijpen met een zeer lage elasticiteitsmodulus.
-Inwendige demping is ook van enig belang, maar niet doorslaggevend. Dat is nou het leuke van gietijzer: behoorlijk stijf, ook nog dempend, en hardstikke goedkoop.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door DaBit »

Volgens mij zijn er ook niet zoveel draaibanken van epoxybeton, zeker niet in vergelijking met freesmachines.

En gietijzer is leuk, maar voor een hobbyist of kleine machinebouwer die bijvoorbeeld 1 speciaaltje moet fabriceren niet echt ultrapraktisch. De kosten zijn dan een veelvoud van epoxybeton of een samenstelling van staal, om over doorlooptijd nog maar niet te spreken. Dat soort overwegingen doen ook mee in de materiaalkeuze, naast stijfheid. En die 3e macht heb je gelijk in, maar ook derde machten tikken door.

Magoed, zoals ik al zei: mijn mijmeringen waren ook niet op basis van puur epoxybeton.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door Sven »

JanSr schreef:Kort gezegd: Een bed van epoxy-beton is uitermate ONGESCHIKT vanwege de zeer lage stijfheid.
Een bed van epoxy-beton is uitermate ONGESCHIKT vanwege de zeer lage stijfheid, voor mensen die niet bereid zijn zich te verdiepen in hou je er mee moet ontwerpen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door Linki »

JanSr schreef:-
-In het weerstandsmoment zit een derde macht, geen vierde.
Volgens mij ging de discussie over stijfheid, waarbij zoals Dabit al aangaf dat stijfheid met de vierde macht toeneemt met de afmeting, of derde macht met de afmeting in alleen buigrichting.

Het weerstandsmoment gebruik je om de materiaalspanning te bepalen, bij verspaningsmachines over het algemeen een zinloze berekening, omdat als je de stijfheid in orde hebt, de materiaalspanningen vaak nog minder dan 1% zijn van de toelaatbare waardes.

Begrijp dan ook niet waarom je dit aanhaalt.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door spinningwheels »

Linki schreef:
JanSr schreef:-


Volgens mij ging de discussie over stijfheid,
volgens mij ging de discussie over een draaibank van Harry, en in dat geval is een ding van karton nog steviger
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door DaBit »

Sven schreef:Een bed van epoxy-beton is uitermate ONGESCHIKT vanwege de zeer lage stijfheid, voor mensen die niet bereid zijn zich te verdiepen in hou je er mee moet ontwerpen.
Voor een draaibank is epoxybeton ongeschikter dan voor een freesbank, daar heeft JanSr wel een punt te pakken. De positieve eigenschappen van het materiaal komen niet zo goed tot hun recht in het relatief lange en smalle 'draaibankframe' en je hoeft geen speciale geometrieen te gieten want de kop wil je eigenlijk toch los fabriceren. Epoxybeton word dan al gauw wel erg lomp, en dan is staal een handigere en goedkopere keuze voor de enkelstuksuitvoering.
spinningwheels schreef:volgens mij ging de discussie over een draaibank van Harry, en in dat geval is een ding van karton nog steviger
Ik ken anders toch meer dan 1 Harry-bezitter waarbij de bank gewoon voldoet voor wat ze ermee willen.
Ik heb een echte Oostenrijkse Emco, maar waarom die dingen zoveel hoger gewaardeerd worden dan een Harry is mij een raadsel; krek dezelfde Chinese kostenbesparende wappie constructies (zamac delen die dubbel dienst doen als glijlagering bijvoorbeeld...), lak op de geleidingen, etc.
Wil het echt beter dan moet je een maatje groter en vooral zwaarder, maar dan ben je appels met peren aan het vergelijken en dan zit er een rode stekker met 4 of 5 pinnen aan waar niet iedereen wat mee kan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door Sven »

Voor zelfbouw is staal ongetwijfeld goedkoper. Veel goedkoper misschien.
Maar "Handiger", dat hangt dan weer af van wie het ding moet maken.
Gieten is veel meer mijn taal dan lassen/frezen.
Het zou me niet verbazen als ik meer kilo's gegoten heb dan gelast.

Nu ik een portaal heb waar ik een bed van 1800 mm onder kan leggen zou ik misschien dan ook in staal ontwerpen.

Maar als ik vanaf nul een draaibank zou willen maken dan zou voor mij EB denk ik toch de beste keus zijn.
Omdat ontwerp en uitvoerbaarheid voor mij dan het dichtst bij elkaar liggen.
Tja, dan wordt ie maar lomp, het zij zo.

Maareh, voorlopig kan ik veel te goed uit de voeten met de 4e as die iemand van het forum voor mij aan de praat heeft gemaakt ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Flipper
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 okt 2017 21:08

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door Flipper »

Dag heren, bedankt alvast voor de extra info rond epoxy :D.

Ik heb gisteren een Huvema 660b op de kop kunnen tikken samen met een Optimum BF-30.
Hopelijk deze of volgende week de draaibank aansluiten.
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door pieter dr200 »

om toch even terug te komen op de epoxy draaibanken.
het is toch iets wat al jaren word toe gepast.
toen ik mijn DR1 had laten slijpen, heb ik ook een rondleiding gehad door de slijperij.
wat mij daarbij opviel is dat er op een van de slijpbanken een gietstuk stond van een soort beton.
toen ik hier naar vroeg vertelde hij dat het een speciale kunsthars binding is voor de machine bouw.
het voordeel hiervan is dat het makkelijk in een gewenste vorm te gieten is en dat het sneller klaar is om te bewerken dan gietijzer.
want van een goede draaibank licht het grote gietstuk gewoon even een paar jaar buiten in het veld, zodat alle spanningen er uit zijn.
iets wat bij een kunsthars binding veel sneller gaat en een goedkoper alternatief is voor natuur graniet, zoals het tegenwoordig bij Hembrug in haarlem gebruikt word.
het word niet voor een gewone draaibank gebruikt, maar voor speciale draaibanken.
het gietstuk waar ik zelf naast gestaan heb was de basis voor een nokken as draaibank voor vw.
Plaats reactie