verloop in diameter draaiwerk

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door DaBit »

Dat licht roteren van die langsslede doet mijn echte Compact 8 ook. Geen 0,2mm bij de beitelpunt echter, maar dat komt voornamelijk omdat ik de slede aan de voorkant ook afgesteund heb aan de onderkant zodat-ie niet meer 'omhoog' kan. Die slede heeft nogal de neiging om tegen de trapezium op te kruipen.

Vreselijk veel last heb ik er niet van; van links naar rechts draaien, dus weglopen van de vaste kop, doe ik zelden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door javanree »

Dat is vrijwel geheel op te lossen met maken van nieuwe gibs. De standaard Emco constructie is gewoon ruk...
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door rba »

Ik weet niet goed of de slede niet goed aanligt. Kan de slede wel een stukje optillen. Schat een halve mm ofzoiets. Dit is over de hele lengte zo.
Ga die site eens rustig bekijken.
@DaBit: hoe heb je je slede afgesteund?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door DaBit »

viewtopic.php?p=130363#p130363

Inmiddels is dat latoenkoper vervangen door iets met poreus teflon erop als glijoppervlak.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door noteborn »

zowel de dwars als de langsslede kun je normaal stellen
het schroefje en het plaatje waar je aan gesteld hebt is een spie door de bout aan te draaien duw je de spie naar binnen en verminder je de speling.

door de bout te vast te zetten loopt de spie vast geen speling dus.

bij een gebruikte machine is het normaal dat hij bij de losse kop zwaarder loopt als bij de klauwplaat dit komt door de gebruiksslijtage van het bed.

de dwars slede kun je beter stellen meestal minder slijtage

waar je op moet letten is dat de je de (dode) slag uit de dwars slede haalt als je gaat draaien dit is de speling van de spindel.

rob
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door rba »

Heeft er iemand toevallig nog een stukje polyamide van zo'n 10mm dik wat ie tegen een kleine vergoeding kwijt wil?
Plaats reactie