verloop in diameter draaiwerk

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door rba »

Gisteren even weer bezig geweest met meten. Een geslepen as in de drieklauw en een meetklokje op langsslede. Bleek dus inderdaad dat de kop scheef stond. Ongeveer 1 mm over 100mm.
Het huis van de vaste kop even los gedraaid. Zat toch nog meer mogelijkheid om te stellen in dan ik dacht. Heb het zo mooi recht kunnen zetten. Even proefstukje gedraaid en er zit nu nog maar een 3/100 mm verschil in. Als ik wat meer tijd heb krijg ik dit ook wel goed. Draaibankje begint aardig bruikbaar te worden nu. Zal eens foto's plaatsen.
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door noteborn »

top
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door javanree »

Op zich zegt 0.03mm weinig... welke diameter draaide je, over welke lengte gemeten en hoe opgespannen, met welke beitel etc
Allemaal factoren die er invloed op hebben.

Want 0.03mm conisch betekent even grofweg dat je geen H7 passing kunt maken...
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door rba »

0,03mm is nog veel teveel ja. Heb het er nog niet uit weten te krijgen. Als ik langs een geslepen as meet, meet ik wel binnen 0,01mm. Al verspringt ie ergens halverwege wel een paar honderdste even (begin en eind hetzelfde).

Ik draai met een 10mm beiteltje met beitelplaatje CCMT06 (uit china). De steekt zo'n 40mm uit de beitelhouder. De as die ik afgedraaid heb was 20mm dik en heb ik een paar mm afgedraaid (ca 1mm per keer). De as stak zo,n 50mm uit. Weet niet meer waar de as het dikst was, moet ik even nameten.

Wat mij wel is opgevallen is dat het soms lijkt of de beitel naar onder wordt gedrukt. Ik weet niet waar dit in zit. Kan ook de snelwisselhouder zijn (type Dixon). Of het schuitje kantelt of hij draait mee. Hij zit namelijk nu alleen met een bout vast in het midden. Maar zie na afloop niet dat alle verdraaid is.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door assink »

De imitatie dixon van HBM zit ook veel speling op.
Probeer je "compound/losse slede" aan de voorkant vlak te zetten, zo is deze het meest stabiel. Eventueel de speling daaruit halen. Ik draai bij mij de spie altijd redelijk strak, wil ik de losse slede gebruiken. Dan los ik de boel wat.
Maar deze speling kan natuurlijk niet voor een verloop in je draaiwerk zorgen.
Probeer het eens met een scherpe HSS beitel, deze geeft veel minder snijdruk dan een VHM wisselplaat, dus ook minder doorbuiging van je werkstuk en gereedschap.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door javanree »

rba schreef:0,03mm is nog veel teveel ja. Heb het er nog niet uit weten te krijgen. Als ik langs een geslepen as meet, meet ik wel binnen 0,01mm. Al verspringt ie ergens halverwege wel een paar honderdste even (begin en eind hetzelfde).
Dat is vreemd ; deel van het bed versleten?
rba schreef:Ik draai met een 10mm beiteltje met beitelplaatje CCMT06 (uit china). De steekt zo'n 40mm uit de beitelhouder. De as die ik afgedraaid heb was 20mm dik en heb ik een paar mm afgedraaid (ca 1mm per keer). De as stak zo,n 50mm uit. Weet niet meer waar de as het dikst was, moet ik even nameten.
Beitel steekt veel te ver uit, dit verminderen. As van 20mm dik 50mm uitsteken is op zich een prima verhouding. Draai eens minder af per keer? Beter misschien een DCGT070202 plaatje (en dus andere houder) nemen en per keer 0.5mm op diameter afnemen.
rba schreef:Wat mij wel is opgevallen is dat het soms lijkt of de beitel naar onder wordt gedrukt. Ik weet niet waar dit in zit. Kan ook de snelwisselhouder zijn (type Dixon). Of het schuitje kantelt of hij draait mee. Hij zit namelijk nu alleen met een bout vast in het midden. Maar zie na afloop niet dat alle verdraaid is.
Keer zonder snelwisselhouder gewoon beitel direct op het support klemmen? Maar ook hoe verder je beitel uitsteekt, hoe groter de arm voor het draaimoment.
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door rba »

Ik ben bang dat het bed bij de kop inderdaad versleten is. Heb de meetklok even over de bovenkant van de as laten lopen. Er zit dan een zak in het bed naar de kop toe. Meet over een lengte van 100mm 0,05mm Dat krijg je natuurlijk ook niet weg met het rechtzetten van de kop, tenminste zou even niet weten hoe.
Je kan er zo iig geen passingen mee draaien, dat is duidelijk. Denk dat de enige optie dan slijpen is dan.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door spinningwheels »

Om wat voor een bankje gaat het
In theorie kan ik praktisch alles
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door rba »

Onbekend merk. Soortgelijk aan emco compact 8.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door spinningwheels »

Staat de slede wel goed gesteld? Was laatst bij iemand en kon de gehele slede voelbaar heen en weer bewegen, Half uurtje kl$#^$%^#$en met stelschroefjes en het was weer netjes.
Is het echt het bed, dan moet je jezelf denk ik af gaan vragen of laten slijpen wel de moeite en kosten waard is.
In theorie kan ik praktisch alles
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door rba »

Je kan de slede wel wat bewegen. Staat al vrij strak. Sowieso gaat de slede makkelijker bij de vaste kop dan richting de losse kop. Maar dat er zo dicht bij de losse kop zoveel verschil is vind ik wel vreemd.
Wel is er een beschadiging aan het bed, op een van de prisma's dicht bij de kop, maar hier loopt de langsslede niet over.
Ik ben al blij als ik dicht bij de vaste kop een beetje fatsoenlijk kan draaien.
De langsslede loopt aan de beitelzijde over een prisma en aan de andere kant over een vlakke kant. Je kan er weinig aan stellen. Alleen aan de zijde met de vlakke kant zit een inbusje in de zij kant. En als ik het stripje aan de onderkant helemaal aandraai staat de slede helemaal vast.
Wat ook opviel is dat bij het meten de meter 0,2 mm versprong bij het veranderen van richting.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door spinningwheels »

0.2 dat is nogal wat. Ga je eens afvragen of je er verder mee wil klooien, of er afscheid van moet gaan nemen.
In theorie kan ik praktisch alles
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door rba »

Ik ga het nog niet opgeven. De dwarsslede klemt niet goed meer bij het prisma. Hierdoor kan de slede verdraaien.
Ik wil het plaatje waarmee de slede vastgeklemt zit een stukje affrezen waardoor de slede wat minder speling heeft. Loop ik wel de kanst dat ie dan richting de losse kop vastloopt. Dan kan ik maar een kort stukje gebruiken. Of ik moet het plaatje licht verend maken oid (viton ringetje eronder ofzoiets).
Slechter zal het er iig niet van worden.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: verloop in diameter draaiwerk

Bericht door javanree »

Volgens mij bedoel je dat het support niet meer goed aanligt.
Kijk eens naar de volgende website, waarin iemand een slede en bed pas wil maken op elkaar.
http://www.toolsandmods.com/library/mar ... ject-lathe
Plaats reactie