X en Zas waarom?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

X en Zas waarom?

Bericht door seldom »

Ik heb mijn draaibankje werkend, maar ik begrijp niet waarom en hoe de assen nu standaard worden ingesteld. Anders bij een freesmachine gebruik je bij een draaibank x en Z assen.

Ik nam aan dat de x as in het verlengde van de spindel loopt. axiaal dus. Positief naar rechts (van de spindel af) en negatief naar links, de nul kies je dan ergens bij de klauwplaat.

De Z -as is nul op het hart van je center en dan positief als de diameter groter wordt.

Ik was aan het stoeien met de draadsnij wizzard van mach, en daar is de z-as de x-as omgewisseld en pos en neg in spiegelbeeld?

Wie kan mijn uitleggen wat de achtergrond is?
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: X en Zas waarom?

Bericht door Leeuwinga »

De Z as is de langsvoeding as. (dus de lengte)
DE X as is de dwarsvoeding (dus de diamtr)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: X en Zas waarom?

Bericht door Mcgyver »

Je kan het X-Y en Z verhaal bij freesmachines terug herleiden naar hetgene wat je vroeger op de middelbare school hebt geleerd met het assenstelsel.... alles vanuit het nulpunt naar rechts en naar boven is positief en alles naar links en beneden is negatief...


Bij de draaibank klopt ditzelfde beeld nogsteeds...... Bij de frees is de z-as vertikaal. de x van links naar rechts en de y van voor naar achter...... Bij een frees word er altijd gekeken uit het oogpunt van de frees.... als je freestafel naar links gaat (dus de frees naar rechts) gaat hij dus de positieve kant op...

Als je kijkt naar de draaibank zijn de assen exact hetzelfde... probeer je voor te stellen dat je een bed freesmachine op zijn rug legt en de Y as ineens is verdwenen......

Wat je dan ziet is dat de lange geleidingmet de spindle nogsteeds de Z as is en dat de korte dwars geleiding de X-as blijft.... alleen de Y as is weg (eigenlijk niet je zou dit het beitel schuitje kunnen noemen die je op centerhoogte zet)

Omdat met dit assenstelsel nogsteeds vanuit de spindle word gerekend (dus de kant van de 3-klauw.) is het zo dat de kant van de 3-klaw negatief is en de kant van de losse kop positief..
Met de x-as is het exact hetzelfde... als je de dwarsslede naar de grootste diameter draaid gaat het tafeltje van bovenaf gezien naar links maar de spindle gaat naar rechts.....

Dus nog even voor de duidelijkheid

-De Z-as is de lange slede....de kant van de 3-klauw is negatief en de kant van de lose kop is positief.
-De X-as is de korte dwars slede. naar het werkstuk toe (kleine diam.) is negatief van het werkstuk af is positief..

(een grotere diameter is immers positiever dan een kleine diameter en een langer werkstuk is positiever dan een kort werkstuk)

Ik hoop dat je het nu een beetje snapt...

Succes
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: X en Zas waarom?

Bericht door Damocles »

Ik gebruik liever "langs" en "dwars" as. Dat zegt veel meer wat het is. Dan X of Z. Want niemand houd je tegen om de X "jos" te noemen en Y "piet" ;-).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: X en Zas waarom?

Bericht door Mcgyver »

Hahah ik denk alleen niet dat mach3 begrijpt wat een JOS-as of een PIET-as is :mrgreen: :lol:

Zou wel leuk staan trouwens :lol:

G01 G41 JOS20 PIET-2 F250.... :mrgreen:

Je zou de assen een andere naam kunnen geven... alleen moet je dan een eventuele postprcessor in het cad-cam programma veranderen en zullen de wizzards in mach ook niet goed werken.... :!:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: X en Zas waarom?

Bericht door Damocles »

Ik was blijkbaar even te snel gegaan :D Ik had het hele mach verhaal gewoon overgeslagen, mijn post was dus vrij zinloos. (zoals deze dus ook gedeeltelijk).

Het was ook gewoon bedoelt om aan te duiden dat mach misschien wel een heel goed programma is. Maar dat er (zoals overal) nog wel wat minpunten inzitten. Ze zouden zo een wizard moeten inbouwen dat de eerste keer als je het opstart alles (en dus ook de namen van je assen) moet configureren. ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: X en Zas waarom?

Bericht door Leeuwinga »

Het gebruik van de assen bij hand bediende machines en bij cnc machines
zijn over de hele wereld gelijk, dus als je praat over een X, Y Z of A as, weet
iedereen welke as wordt bedoeld bij een frees- draaimachine.
Het heeft dus inderdaad geen enkele zin er zelf ook nog iets bij te bedenken... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: X en Zas waarom?

Bericht door Mcgyver »

Het was ook gewoon bedoelt om aan te duiden dat mach misschien wel een heel goed programma is. Maar dat er (zoals overal) nog wel wat minpunten inzitten. Ze zouden zo een wizard moeten inbouwen dat de eerste keer als je het opstart alles (en dus ook de namen van je assen) moet configureren.
Helemaal mee eens wat betreft de minpunten...

Zo vind ik het nogsteeds erg bezwaarlijk dat er geen canned cycle in zit voor het voor en nabewerken van contouren...

Waardoor je voor een wat complexer contour aangewezen bent tot een cad cam programma.. en dat je dus minder makkelijk aan de machine een contour in kunt duimen, vervolgens een regeltje voor het voorbewerken en een regeltje voor nabewerken... (zoals ook de professionele draaibanken werken)

Wat betreft de assen... tja.. het is lollig om zelf het assenstelsel te verzinnen... maar het feit blijft dat dit assenstelsel op ELKE cnc machine hetzelfde is... Het is dus een standaard gegeven...
Ik heb nog nooit een cnc machine gezien waar de x en z assen zijn omgedraaid...
bij freesmachines is bijvoorbeeld een roterende as altijd een A-as en een in hoek verstelbare spindle kop altijd en B en C as.....

Maar goed... het word een beetje off topic...

:lol:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: X en Zas waarom?

Bericht door Leeuwinga »

Mijn favoriet voor draaibanken is TURNMASTER pro van Microkinetics.
(zie http://www.microkinetics.com ) . :lol:
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: X en Zas waarom?

Bericht door seldom »

Dank je Mcgyver, dat is de logische verklaring die ik miste !

Straks weer proberen de machine goed in te stellen en de proberen draad te snijden!

Bedankt voor jullie reactie
rhogenberg
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jan 2008 07:51
Locatie: Nieuw Weerdinge
Contacteer:

Re: X en Zas waarom?

Bericht door rhogenberg »

In het vectric forum kwam ik het volgende verhaal tegen mbt het verkorten van de freessnelheid, ik was daar zeer confuus over omdat de x en y as zijn omgedraaid. Kijk maar een naar de foto die er is geplaatst.
http://www.vectric.com/forum/viewtopic.php?f=28&t=4220

Echter zijn tip voor het verkorten van de freessnelheid zie ik wel.

Groet
Ruud
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: X en Zas waarom?

Bericht door Mcgyver »

In het geval van de portaalfrees is het maar net het geval aan welke kant je staat..

Normaal is het zo dat in het horizontale vlak de lange as de X-as is......

Waarschijnlijk staat de computer aan de voorkant (dus korte zijde...) En zal het voor hem overzichtelijker zijn om de assen zo te configureren... Zodat het x-y vlak in zijn gezichtsveld hetzelfde is als op zijn scherm..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: X en Zas waarom?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jongens... 't is zo simpel.. Vuistregel 1: de Hoofd-as ( roterende as ) is altijd de Z-as... daarna beginnen we vanaf X te tellen.. dus een 3 assige machine : Z is de hoofdas ( Spindel ), dan X en Y voor de tafel., Bij een twee assige machine dus Z en X, en alles meer dan 3 Assen, dan OF A,B enzovoort, OF U, V en W als Extra assen..
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: X en Zas waarom?

Bericht door Damocles »

[miereneukmodus] Dan hangt het er nog maar vanaf hoe je begint te tellen natuurlijk ;-). Voor een draaibank is het wel vrij duidelijk zo, maar voor een frees kan de X ook de Y zijn natuurlijk. [/miereneukmodus]
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie