Spiebanen steken/ frezen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Henkb
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2017 21:36
Contacteer:

Spiebanen steken/ frezen

Bericht door Henkb »

Hallo
Ik ben nieuwe hier op het forum en heb meteen een vraag.
Voor mijn werk wil ik spiebanen op assen gaan maken.
Heb ik hier een aparte freesbank voor nodig? of gaat dit net zo goed op een draaibank?
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Spiebanen steken/ frezen

Bericht door assink »

Voor kleinere assen zou je de as in je beitelhouder kunnen klemmen. Spantangopname in de spil van de draaibank en een freesje inspannen, en frezen maar. Wel de as op centerhoogte zetten natuurlijk :mrgreen:
D'r was laatst iemand die houders verkocht waarmee zo een as in kon spannen op je draaibank, alleen zie ik die advertentie niet meer.

Zie dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=X3yaNb72DQI
Henkb
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2017 21:36
Contacteer:

Re: Spiebanen steken/ frezen

Bericht door Henkb »

Het gaat bij mij wel om wat langere assen, is dit bijvoorbeeld met een steekbeitel te doen icm een verdeelapparaat?
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Spiebanen steken/ frezen

Bericht door assink »

Zie niet in hoe je dat zou kunnen doen?
Je zult gebruik kunnen maken van zo'n "rolbok" om je as te ondersteunen, echter kun je niet makkelijk bij je support kunnen komen voor de bediening.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Spiebanen steken/ frezen

Bericht door spinningwheels »

Als je het over een verdeel apparaat hebt denk ik dat je dus niet een enkele spiebaan wilt steken maar splines wilt maken.
Dan heb je denk ik toch een freesbank, verdeeltoestel en de juiste frezen nodig ,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Spiebanen steken/ frezen

Bericht door javanree »

Nooit zelf gedaan, maar je zou als je een goede verdeelschijf op je hoofdas zou kunnen maken met een freeskolom op het support eventueel een spline kunnen maken. Moet de frees spindel wel precies het hart van de draaibank spindel kruisen.
Henkb
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2017 21:36
Contacteer:

Re: Spiebanen steken/ frezen

Bericht door Henkb »

Ja klopt wil splines maken, heb soms assen met een diameter van 50 mm waar 45 splines op moeten komen.
Heb wel wat gezien met een soort steekbeilel waar je dan ook inwendige splines mee zou kunnen maken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spiebanen steken/ frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

50 mm, dan heb je het dus over een behoorlijke draaibank, met dito doorlaat.
Om dan te gaan steken met een beitel, moet je je support dus eindeloos heen en weer halen, lijkt me geen handige oplossing.
Een kleine freesunit (of aangedreven gereedschap) in de beitelhouder en je kunt ze frezen. Moet het dus wel een profiel freesje zijn en heb je een verdeelschijf op de hoofdas nodig.
Mooier zou zijn als je met een freeskolom kunt werken en dan met een schijffrees de gleuven frezen.

Hm, 45 verdelingen op 50 mm is een steek van 3.49 dat is wel een heel klein groefje, misschien is dat nog wel te doen met steken. (maar nog steeds flink werk)

Ik zou een kress freesmotor of iets dergelijks in de beitelhouder zetten en een 1-snijder freesje maken.
Maar weet natuurlijk de vorm van de groef niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Henkb
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2017 21:36
Contacteer:

Re: Spiebanen steken/ frezen

Bericht door Henkb »

Bedankt voor alle antwoorden, ik begin toch wel het idee te krijgen dat ik voor een freesbank moet gaan om de splines voor elkaar te krijgen.
Plaats reactie