Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

tbird55
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2017 10:02
Locatie: Sint-Truiden België
Contacteer:

Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door tbird55 »

Beste CNC-ers,

Ik kocht zopas een klein conventioneel draaibankje dat was geretrofit met een kruistafel van STYLE CCM (bouwjaar ongeveer 1996). Werkte allemaal prima, totdat ik probeerde wat zwaarder draaiwerk te doen: beide stappenmotoren vielen uit (veiligheidsmodus???) en ook na herstart komt er geen beweging meer in.

Beide driverkaarten en voeding nagekeken: alle zekeringen zijn goed, maar de voeding van de sturing komt niet onder stroom. Schakel ik de voeding rechtstreeks aan, dan kan de kruistafel weer bediend worden over de sturing.

Nu mijn vraag: hoe kan ik testen of de bediening in soft-stop zit of eerder een elektrisch/electronisch probleem heeft? Ik bezit heel weinig documentatie. Geen idee of de software ge-reset kan worden, of er een testprocedure bestaat of een procedure voor herstart na overbelasting...

Zoals jullie al gemerkt zullen hebben ben ik nieuw in het hele cnc-gebeuren en op dit forum.

Dank voor alle info,

Johan
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door benkr »

Merk en type van de kruistafel, idem van de elektronica en voeding(en) alsmede foto's, foto's en foto's.

En misschien in je profiel aangeven waar je woont, misschien woon je wel bij mij in de straat.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door Leeuwinga »

De ontwikkelaar van deze tafeltjes zit hier op het forum ...die kan ongetwijfeld helpen
tbird55
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2017 10:02
Locatie: Sint-Truiden België
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door tbird55 »

Ziezo, profiel aangepast en album met foto's aangemaakt.

De kruistafel en software zijn van Style CCM. Het toerental van de draaibank wordt niet gestuurd, enkel waargenomen. De stappenmotoren zijn Berger-Lahr drie fasen + aarding. Als ik het goed begrijp is er geen feedback signaal van de stappenmotoren terug naar de besturing. Als dat zo is, hoe kan overbelasting dan opgepikt worden door de software?

De kaart met aansluitingen begrijp ik als volgt: alle voedingen (computer, scherm, ventilatoren) liggen direct na het hoofdcontact. Alleen de voeding naar de transfo-gelijkrichter is gestuurd via de solid state relais. Deze gestuurde voeding wordt onderbroken door de noodstop. De handleiding zegt over heropstart na noodstop enkel dat alle gereedschap opnieuw geduld moet worden, verder niets over specifieke procedures.

De machine was stilgevallen na overbelasting, en nu krijgt de SSR geen signaal meer. Bij ongestuurde aansluiting van de voeding werkt alles normaal. Kan er een electronisch probleem zijn ontstaan door de overbelasting van de steppenmotoren? Lijkt me onwaarschijnlijk, maar misschien begrijp ik de hele werking niet goed.

Johan

161141611516116
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door scyllatech »

Leeuwinga schreef:De ontwikkelaar van deze tafeltjes zit hier op het forum ...die kan ongetwijfeld helpen
Wat ik zo op afstand kan bedenken, is dat de 12 voltvoeding niet correct werkt, want deze is nodig om het enable circuit en de softstop aan te sturen.
Pas goed op dat als je de drivers verwijdert, de elco's goed leeg moeten zijn. Zoniet dan zijn je drivers met een kans van 99% opgeblazen Dit is pure ervaring en is me vrij recent nog overkomen. :oops:
Laatst gewijzigd door scyllatech op 01 jan 2018 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door benkr »

Leeuwinga, misschien kun je de TS per PB of zo in contact brengen met de man die het spul kennelijk echt goed kent, ik denk dat het anders niet echt gaat opschieten.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door scyllatech »

benkr schreef:Leeuwinga, misschien kun je de TS per PB of zo in contact brengen met de man die het spul kennelijk echt goed kent, ik denk dat het anders niet echt gaat opschieten.
Hoi Ben, ik zag het net en heb gereageerd. Inclusief de manier om de drivers te verwijderen. Jij weet wat het gevolg is en hoe lastig dan de reparatie is. :roll:
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door Leeuwinga »

@Benkr ;Hij heeft zich al gemeld, zie boven, direct na het verorberen van de laatste oliebol :lol:
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door scyllatech »

Leeuwinga schreef:@Benkr ;Hij heeft zich al gemeld, zie boven, direct na het verorberen van de laatste oliebol :lol:
Ik zat net aan de oliebol en dan heb je even de tijd om het forum te bezoeken :lol:
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
tbird55
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2017 10:02
Locatie: Sint-Truiden België
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door tbird55 »

Oei... hopelijk drivers niet beschadigd, want condensatoren niet gecheckt voor het verwijderen.

Maar in elk geval bedankt voor de tip: probleem met 12v voeding zou alles verklaren (waar zit die gemonteerd?) . Herstarten na soft-stop heeft ook al een keer meerdere pogingen gevergd.
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door benkr »

Kijk nu is de cirkel weer rond.
Ik heb nog een viertal Berger Lahr drivers van hem op mijn werk liggen, 3 van de 4 doen het inmiddels weer helemaal.
Dat die drivers kapot zijn zal wel meevallen maar ja, het kan natuurlijk altijd, maar allemaal lijkt me echt sterk.
Kijk b.v. eerst maar eens naar die 12V voeding die werd geadviseerd.
Het kan natuurlijk altijd een samenloop van omstandigheden zijn die er voor zorgt dat het probleem in een totaal onverwachte hoek schuilt.

Ja, ik wil je altijd helpen maar Sint Truiden is nu ook weer niet hier om de hoek.
tbird55
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2017 10:02
Locatie: Sint-Truiden België
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door tbird55 »

Blij dat het eventueel opgelost kan worden en een ritje Tilburg heb ik er heel graag voor over.

Snel even nagemeten: nu zijn de condensatoren ontladen dus kan ik eventueel testen. Maar eerst op zoek naar die 12V voeding...
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door benkr »

Je bent altijd welkom.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Style CNC kruistafeltje start niet meer op

Bericht door scyllatech »

tbird55 schreef:Oei... hopelijk drivers niet beschadigd, want condensatoren niet gecheckt voor het verwijderen.

Maar in elk geval bedankt voor de tip: probleem met 12v voeding zou alles verklaren (waar zit die gemonteerd?) . Herstarten na soft-stop heeft ook al een keer meerdere pogingen gevergd.
De 12 volt is nodig voor het enabelen en de softstop, dat is één circuit.
Deze voeding zit links naast de drivers, rechts naast de grote zwarte elco's van de 120 volt voeding.
Als de drivers weer gemonteerd worden, moet het groene ledje op de driver weer branden.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Plaats reactie