gratis teken-programma ?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door harry321 »

btw, wat een doodsaai werk zeg, en dan had ik nog maar een 45 tands, je zal toch maar 120 tanden moeten :shock: :shock:
tandwiel is goed gelukt :P niet erg mooi, maar wel effectief :P
alleen 1 probleem aan het eind, het ontbramen van de kunststof tandwiel was een hel.
ik had een frees (geen moduul frees maar lijkt er een beetje op) met diameter 28mm en de frees op langzaamste snelheid (250 tpm).
ik freesde de diepte in 1 keer (ongeveer 2mm), heb later zelfs olie gebruikt maar mocht niet echt baten.

weet niet of het aan het soort kunststof ligt, het is wit en heel hard en het draait op de draaibank prima maar tijdens het frezen kwam er bij elke tand een giga pruik aan bramen er op die weer een beetje terug gesmolten op het tandwiel vast kwam te zitten.
dus ff simpel ontbramen was er niet bij, heb het uiteindelijk met een dremel en staalborstel-wieltje redelijk weg gekregen maar mooi is anders.
moest ook erg voorzichtig met de dremel want 1 seconde te lang en je tanden smelten weg :shock:

lang verhaal kort, had ik nou gewoon een verkeerd soort kunststof of kan het ontbramen anders/beter ?

ps, kwam nog een mooi voorbeeld tegen over zelf een indexer maken http://www.metallmodellbau.de/NC-Drehachse.php
die meneer achim kan werkelijk prachtige dingen maken zeg !
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je spanen weer vastsmelten aan je werk.. dan was het toerental van je frees te hoog. koelen met water zou ook goed kunnen helpen.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door hainjedaf »

En welke programma's geeft het voor Linux?

draftsight in ieder geval maar zijn er nog andere?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door harry321 »

Arie Kabaalstra schreef: 05 mar 2018 20:09 als je spanen weer vastsmelten aan je werk.. dan was het toerental van je frees te hoog.
250 tpm op een freesdiameter van 28mm lijkt me toch al aardig laag (en kan niet langzamer bij mij), wat voor snelheid mag je kunststof normaliter frezen dan ?
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: gratis teken-programma ?

Bericht door hilberth »

hainjedaf schreef: 05 mar 2018 20:56 En welke programma's geeft het voor Linux?
Voor vrijwel al mijn 2D of 2.5D dingen gebruik ik LibreCAD zowel op Ubuntu als WIN10, totnogtoe tot grote tevredenheid.
Think it, draw it, make it.
Plaats reactie