Emco compact 5 voor een beginner.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Geweldig! Bedankt voor de hulp. Zo moet het gaan lukken!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 16 mei 2018 22:33 De middelste poeli wordt gebruikt voor de toerentallen 200, 330 en 550
Daar stond hij op ingesteld toen ik er mee ging spelen maar ik heb al snel de snaar verlegd om een beetje fatsoenlijk te kunnen draaien.
Ik heb alleen geen idee of je deze lage toerentallen wel eens gebruikt?

16961
Ik heb mijn Emco Compact 5 CNC nog met de originele motor, en die lage toerentallen?.. Ja.. die gebruik je wel, als je wat hardere metalen gaat draaien.. Staal of zoals in mijn geval Titanium.

Ik maak mijn horlogekasten uit ringen van ø64 mm, en die draai ik aan de buitenkant op zo'n 500 toeren (da's zo'n 100m/min.
als ik , zoals momenteel Brons sta te verspanen, dan gaat de snaar op de hoogste stand..
Voor Alu en Kunststoffen geldt hetzelfde.. gang is alles!..

In de toekomst wil ik de motor gaan vervangen voor een 3fase motor met VFD.. ik zal dan even moeten "rekenen" welke overbrenging ik moet hebben..
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: 22 mei 2018 16:35 In de toekomst wil ik de motor gaan vervangen voor een 3fase motor met VFD.. ik zal dan even moeten "rekenen" welke overbrenging ik moet hebben..
Jammer, ik heb hier nog een DC motor liggen van een Emco, die ik ooit nog eens aan je hoop te verpatsen :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Het lijkt mij handig als ik ook home schakelaars monteer op de draaibank. Ik ben er alleen nog niet uit wat de meest logische plaatsen zouden zijn. Wie kan mij op weg helpen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Breaker »

Lees mijn topic eens door ter inspiratie, zou ik bijna zeggen:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t=12895#p139296
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Lees mijn topic eens door ter inspiratie, zou ik bijna zeggen:
Helder Breaker, zo kan ik voorlopig wel weer verder.
Bedankt!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 23 mei 2018 21:16 Het lijkt mij handig als ik ook home schakelaars monteer op de draaibank. Ik ben er alleen nog niet uit wat de meest logische plaatsen zouden zijn. Wie kan mij op weg helpen?
de meest handige plek voor de Home schakelaars op een draaibank is: X, met de slede op de grootste diameter, en Z, achteraan het bed.

Als je werk tussen de centers hebt staan, dan moet je wel de losse kop even naar achteren schuiven, maar zo loopt de beitel altijd weg van je werk.
Bij de Emco PC Turn ( modernere Compact 5) zit de home schakelaar voor Z vooraan het bed.. en da's niet handig als je groot werk in de machine hebt staan.. als je pech hebt.. kan de beitelhouder er niet langs..
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Breaker »

Arie Kabaalstra schreef: 24 mei 2018 00:44 de meest handige plek voor de Home schakelaars op een draaibank is: X, met de slede op de grootste diameter, en Z, achteraan het bed.
De losse kop staat er altijd, maar ik heb niet zo vaak groot werk in de draaibank staan, de gekozen positie halfweg is eigenlijk altijd vrij van obstakels en bevalt me praktisch uitstekend.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Voor de ombouw naar CNC wil ik Nema 23 steppermotoren gebruiken. Ik heb bedacht om dan een motor te nemen met 2 uitgaande assen en aan 1 as een wieltje te monteren zodat je de Z of Y met de hand kan bedienen als je niet CNC werkt.
Is dit een heel "stom" idee ?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door hfjbuis »

Bij mij zit de motor voor de x-as (Nema-17) aan de achterkant. De motor voor de Z-as (Nema-17) zit in de "tandwiel kast". Ik kan nog gewoon draaien net als vroeger. Ik gebruik de originele spindels. De z-as heeft een spoed van 1.5 mm. De motor is via een overbrenging (20/50 reductie) gekoppeld. Ik heb moeite om de z-as met de hand tegen te houden terwijl de steppers op 1/8 step staan i.v.m. het geluid. Ik heb motoren tot Nema24 4Nm, maar ik zie geen voordeel om ze te gebruiken. Bovendien is de "langzame" snelheid en "lage" kracht een goede compensatie voor mijn soms stom handelen. Met zwaardere steppers zou er veel vaker wat kapot gaan. Nu heb ik zelfs nog geen kunststof tandwiel gebroken.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 25 mei 2018 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Dank voor je reactie. Ik was klakkeloos uitgegaan van Nema 23 maar Nema 17 voldoet dus ook. Nu weet ik niet of dit voor mij interessant is omdat ik de steppers van mijn freesmachine gebruik. Daar zit ook Nema 23 op en zijn wellicht te zwaar voor Nema 17.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

op de Compact 5 CNC zitten Nema 23 Steppers op de aandrijving van de sleden.
De oorspronkelijke motoren hadden maar weinig koppel, maar daar kun je binnen een half uur zo 2 Nema 23 2Nm motoren aan knopen.. nieuwe besturing eraan.. en je bankje is ineens modern..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door hfjbuis »

Als je de Z-as zonder overbrenging wilt aansturen, of een kogel omloop gaat gebruikten (grote spoed), dan heb je aan een Nema17 zeker niet genoeg. De X-as stuur ik ook rechtstreeks aan maar ook die heeft de originele 1.27 mm spindel. Gaat probleemloos met Nema17. Als het allemaal wat vlugger moet of de geleidingen niet schoon zijn, heb je meer power nodig!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Ja, ik zat ook nog even na te denken en kom tot de conclusie dat Nema17 toch wel erg licht is. Het zal wellicht wel gaan maar volgens mij heb je dan niets "over". Ik wil KO spindels monteren en de spoed wordt dan 4mm. Ik denk dat het verstandig is als ik er toch Nema 23 op zet.

Ik denk dat ik op de Z de motor niet aan de achterkant kwijt kan i.v.m. de motor. Wat denken jullie van het idee om een dual shaft te nemen voor de handbediening?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie