afsteken een ramp

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

afsteken een ramp

Bericht door harry321 »

hoi, zodra ik een grotere diameter dan 20mm wil afsteken is het 1 en al trillen en ellende.
nou probeerde ik het eens met ondersteuning van het live center en het trillen was over (en ja, het werkstuk zit zo kort mogelijk in de klauwplaat, beitellengte zo kort mogelijk, langsvoeding op slot en tevens de dwarsvoeding nog wat strakker gezet.)

dus kwam bij mij de gedachte, zou er speling in de hoofdspindellager kunnen zitten dat DIE het trillen veroorzaakt ? (hoewel ik met gewoon draaien geen rare afwijkingen ervaar en dat zou dan toch ook moet als er speling zou zijn?).

groet harry
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: afsteken een ramp

Bericht door Leeuwinga »

Je kunt indien mogelijk ook een afsteekbeitel zetten aan de achterkant van de klauwplaat
Doordat nu de snijkant naar onderen gericht is wordt het afsteken een stuk gemakkelijker
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: afsteken een ramp

Bericht door staandeklok »

Stabiliteit is de belangrijkste factor bij afsteken. De geringste speling in je beitelhouder, langs-of dwarssupport, kan voor behoorlijke problemen zorgen. Hoofdspindel speling zou je in theorie ook bij normaal draaien moeten merken.
De kwaliteit van de afsteekbeitel, de breedte en het nauwkeurig afstellen op centerhoogte zijn uiteraard zeer belangrijk.
Met voldoende voeding en koelen/smeren met snijolie moet het probleemloos verlopen(ook bij dikkere assen)
Tot assen van 60 mm gebruik ik een 2 mm afsteekmes met wisselplaat. Zodra het dikker wordt ga ik naar 3 of zelfs 4 mm.
Doordat het gaat trillen neem je vermoedelijk de voeding verder terug, waardoor het materiaal voor de afsteekbeitel gaat uitharden en het probleem verergert.
Dus koelen/smeren en voldoende voeding geven.

Indien de stabiliteit ontbreekt door welke oorzaak dan ook, gaat niets lukken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: afsteken een ramp

Bericht door hfjbuis »

Ik heb een aantal jaren nodig gehad om het probleem met mijn HBM300 op te kunnen lossen. Het probleem is niet zo zeer speling, maar gebrek aan stijfheid. Nu zal de eerste gedachte zijn dat dit door het bed komt, helaas (gelukkig) zit het grootste probleem in de fixatie van de carriage. Bij mijn draaibank zitten aan de onderkant "glij ijzers" die met trek en drukschroeven afgesteld moeten worden. Het gevolg is een geringe spanning maar omdat de bouten niet strak gezet kunnen worden, heel veel flex. Ik heb dit opgelost door de "glij ijzers" te vervangen door ijzers met daarop 4 mm messing gelijmd (epoxy) en voor de afstelling met de freesbank het teveel weg gefreesd totdat de speling zo weinig is (0.002 mm), dat een beetje olie die al verhelp. Omdat de bouten vast aangetrokken kunnen/moeten worden, is de flex eruit. Het resultaat is echt wow. Omdat mijn mini draaibank ook maar met mini krachten overweg kan, heb ik een smalle afsteek beitel (1.2 mm) Deze is wel 12.5 mm hoog, dus toch "geen" flex.
Als er bij het draaien te hoge krachten komen, zal de beitel naar beneden gedrukt worden door de speling en de flex in de draaibank. Door het draaipunt achter de beitel, zal hij nog dieper in het werkstuk drukken, met nog meer krachten op het geheel dus nog meer buiging. Gevolg is chatter en happen van de beitel. Daarom draai ik met de beitel en draairichting omgedraaid. Als nu de krachten te groot worden, zal door de flex de beitel van het werkstuk af bewegen met minder krachten als gevolg.
Sindsdien is afsteken geen probleem meer. Ik heb een ER32 opspanplaat gemaakt. Daarvoor heb ik, bij gebrek aan een lintzaag, een stuk 42CrMo4 staal van 45 mm afgestoken. Dat heeft wel 15 minuten geduurd, maar ging toch probleem loos.

Voor tekeningen en foto's: kijk maar op (carriage saddle press boards) http://www.mwt.messageboard.nl/forum/vi ... p?f=6&t=15

veel succes, huub
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: afsteken een ramp

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik had dit probleem ook met mijn goedkope draaibank. IK heb dit opgelost (voor bijna al het standaard draaiwerk) met het verwijderen van de compound. Ik heb dus een bewegingsvrijheid minder maar het geheel is een stuk stijver. Deze oplossing heb ik van een video van Robin Renzetti (bekend als robrenz):

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: afsteken een ramp

Bericht door Kars-cnc »

Ik lees vaker dat het afsteken beter gaat als je de beitel en draairichting omdraaid of aan de achterkant gaat steken. Maar behalve dat de spanen nu naar beneden vallen, snap ik niet waar het verschil in zit. Kan iemand dat uitleggen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: afsteken een ramp

Bericht door hfjbuis »

Omdat door de snijkrachten op de tool, de tool, sledes en carriage belast worden en deze zullen buigen. Doordat het draaipunt van de tool beneden (bed) en achter het snijvlak ligt, zal door het kantelen de tool dieper snijden met nog hoger snijkrachten tot gevolg en dus nog meer kantelen. Dit geeft in het gunstigste geval chatter maar kan ook tot tool breuk leiden. Door het omdraaien van de tool en de draairichting, zal de tool ook kantelen, maar in de andere richting waardoor de tool minder diep gaat snijden en dus de snijkrachten kleiner worden en e.e.a. zich zelf herstelt.
zie 2 reacties terug!
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: afsteken een ramp

Bericht door harry321 »

zal eens proberen met de beitel op zijn kop en achter de klauwplaat, kijken hoe dat uitwerkt ?
bedankt zover voor alle nuttige info.

fijne paasdagen, groet harry
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: afsteken een ramp

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 30 mar 2018 19:46 Omdat door de snijkrachten op de tool, de tool, sledes en carriage belast worden en deze zullen buigen. Doordat het draaipunt van de tool beneden (bed) en achter het snijvlak ligt, zal door het kantelen de tool dieper snijden met nog hoger snijkrachten tot gevolg en dus nog meer kantelen.
Hmm.. tja daar zit wel wat in. Ik ging er vanuit dat de buiging in de beitel en beitelhouder zou zitten en dus ongeveer op centerhoogte. Maar inderdaad, als het draaipunt lager ligt, dan snap ik waarom andersom beter is. Bedankt voor de uitleg! Toch maar eens proberen, al heb ik er in het algemeen weinig problemen mee.
Plaats reactie