Keuze draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Davediels
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2018 15:14

Keuze draaibank

Bericht door Davediels »

Hoi.
Ik had hier op het forum al wat rond gezocht. Ma vind ni direct een antwoordje dat mij een keuze kan doen maken...

Ik ben een beetje aan het rond kijken achter een draaibankje. Daar dat ik niet beschik over 380. Of 3×220. Zit mijn keuze vrij beperkt.
Ik had enkele leuke draaibankjes voor een nog schappelijke prijs gevonde. Maar wil toch een beetje meer feedback. En hoop dat jullie mij hier mee kunne helpen..?

Ik heb 2merken gevonde.
Contimac en HBM.
Beide bieden er aan in 220.

Mijn eerste keus was een hbm 250×550 vario dro (is nu actie. Met digitale uitlezing. Dwars en langs voeding. Voor 2500€… Compleet. Kast en klauwkes brillen. Ed.)

2de keus was een contimac 750.
Compleet kast. klauwkes. Brille. Ed… )
Zonder uitlezing 2200€…

Ik weet dat ik nog een paar 100€ extra moet tellen voor “klein materiaal” boorkop. Beitels ed…

Ik hoor veel kwa copy’s van euro machinetjes… en begrijp ook wel dat kwalitiet en degelijkheid wel ergens in zit… maar als ik dan naar een crispin ga kijken zit ik op ~4000€ voor “zelfde” bank… en dat is mij teveel van het goede... :-(

Dus ja… nu weet ik ni goed wat doen… de hbm lijkt mij “meer” draaibank…

Grts
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Keuze draaibank

Bericht door Mr.Q »

Persoonlijk zou ik voor een 2ehands merkdraaibank gaan.
Bijv. een Emco Compact 8 (als je met de iets kleinere draaiafmetingen uit de voeten kan)
https://www.marktplaats.nl/z/emco-compa ... increasing

Greetz, Q
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Keuze draaibank

Bericht door hfjbuis »

Als je het geld en de ruimte hebt, zou ik voor een echte degelijke machine gaan. Dan kun je zeer zuiver, met grote aanzetten ook grote zware dingen draaien. Maar als je net als mij, voor de hobby, wat wilt spelen met gereedschap, dan is tijd niet belangrijk en kun je met geduld bijna alles doen. En als je niet weet wat je mist, mis het ook niet.
Met mijn HBM300 is meestal op 0.01 mm zuiver. Wat ik mis is de doorlaat van de hoofdas, nu 21 mm maar ik zou graag 38 mm willen hebben. De 80 mm kop is wat klein om grote dingen in te spannen en een 160 mm kop is wat zwaar voor de lagering. Ik wil iets maken in 60 mm Cr42Mo24 staal, maar ik ben er nog niet uit hoe.
Nu zou ik vandaag nog een andere (HBM) bestellen, maar aangezien ik op de 1e verdieping mijn speeltuin heb, is zo'n bank te zwaar om de trap op te dragen, ook niet in onderdelen
Als je plannen hebt voor CNC conversie, er zijn banken waar de X-as bestuurd wordt via een as onder de lei-as. Dat lijkt mij handig, kunnen alle motoren in/bij de tandwiel kast geplaatst worden.
Je kunt natuurlijk gebruikt kopen, maar dan moet je zeker kunnen beoordelen of het zaakje niet versleten en compleet is. Van de andere kant, zo'n goede emco is wel waarde vast.
Davediels
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2018 15:14

Re: Keuze draaibank

Bericht door Davediels »

Ben niet echt voor 2de hands... dus voorkeur gaat naar nieuw..

Kwa, "wat je niet weet. Niet mist.."
kheb bij vorige werkgever (ook al 15jaar geleden) aan celtic. Demoor. Graziano gestaan... grootste bank was 4500mm tussen center gestaan met klauw 700mm. Dus ja... :-( dat gaat hoe dan ook aanpassen zijn...

Het is mij ook niet de bedoeling om dag-dagelijks er mee te werken...
En zwaar materialen als CrMo. Is niet echt de bedoelig... mijn brug heeft juist nieuw zuigerstang.. dus kan er weer tegen.. ;-) koper. Kunststof. Alu. En de zachtere staalsoorten, zouden zekers aan orde zijn...
Ja. Doorlaat van hoofdas. Is bij deze draaibanken altijd wel het minpunt heb ik gezien... maar int slechtste geval kan ik bij vorige werkgever wel terecht... ma voor klein stukjes. Of even iets af te draaien. Is de verplaatsing ed. altijd een tegenhouder... en wat je zelf staan hebt. Gebruik je ook meer...

Cnc is voorlopig niet aan de orde. Maar. X en y voeding. Is zekers een plus punt..

Mvg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Keuze draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ook Cr42Mo4 laat zich draaien op een lichte draaibank. Ik heb er een J1763A collet houder mee gemaakt. Is toch op 0.005 mm zuiver. Maar ik heb het wel gedraaid met 0.1 mm aanzet. Daar dit automatisch gaat, kost het een kop koffie meer! Ben nu bezig aan een Er32 houder. Dat is ook geen probleem, alleen de stappenmotor (2 Nm) van de spindel kan de laatste 0.2 mm schroefdraad niet verwerken. Ik ga deze vervangen door een 4Nm Nema 24 (zelfde flens als Nema 23). Dat is minder werk als de overbreng aan passen en ik wilde deze motoren toch al eens proberen. Eigenlijk niet echt een reden om te gaan voor wat zwaarders.
Jij kunt zeker wel beoordelen of een bank geschikt is. Gewapend met wat materiaal, beitels en een meetklokje kan jij wel testen of een gebruikte bank geschikt is. Je hebt daarmee een zeer ruime keuze. Wat dat betreft heb je het eenvoudiger dan de meeste van ons. Maar gezien je budget, kun je zeker ook voor nieuw gaan.
Veel succes en heel veel plezier er mee.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Keuze draaibank

Bericht door benkr »

@ hfjbuis --> Nema 23 is 57 mm vierkant, Nema 24 is 60 mm vierkant, is dus niet detzelfde flensmaat.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Keuze draaibank

Bericht door hfjbuis »

Daar heb je gelijk in, maar de afstand voor de bouten en de centreer ring zijn hetzelfde. Ik kan ze daarom "eenvoudig" omwisselen.
Davediels
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2018 15:14

Re: Keuze draaibank

Bericht door Davediels »

Ok. Ik begrijp van harte dat alles naar gelang is, gaat zijn... ik verwacht ook niet van een bankje op 220V. Dat het een aanzet van 5 tot een goed einde brengt.. hoeft ook helemaal niet meer. (Wordt er toch niet meer voor betaald.. en zoals elke hobby kost het mij meer dan het opbrengt.)

Maar kwa keuze merk.?
Dat ik een contimac of een hbm neem. Gaat wrs niet veel verschil geven?
Het zijn beide copy's van een andere (euro) bankjes...?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Keuze draaibank

Bericht door spinningwheels »

Je wilt graag nieuw , aan de ene kant begrijpelijk.
Maar heb je zo,n HBM ding al eens van dichtbij gezien of er mee gewerkt?
Je geeft al aan dat je met goede banken gewerkt hebt, dan kom een HBM nog wel eens heel heel erg gaan tegenvallen.
Dat je geen 3 fase het hoeft geen probleem te zijn de juiste freq regelaar er tussen.
In theorie kan ik praktisch alles
Davediels
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2018 15:14

Re: Keuze draaibank

Bericht door Davediels »

spinningwheels schreef: 07 mei 2018 16:54 Je wilt graag nieuw , aan de ene kant begrijpelijk.
Maar heb je zo,n HBM ding al eens van dichtbij gezien of er mee gewerkt?
Je geeft al aan dat je met goede banken gewerkt hebt, dan kom een HBM nog wel eens heel heel erg gaan tegenvallen.
Dat je geen 3 fase het hoeft geen probleem te zijn de juiste freq regelaar er tussen.
Hbm nog niet. Contimac 750 heeft locale beter doe het zelf te koop staan... ja. Ik miet u daar zekers gelijk in geven. Als ik dan aan mijn oude demoor denk. Ja...

Is er zo veel verschil met een bv emco 8?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Keuze draaibank

Bericht door DaBit »

Ik heb zo'n Compact 8, maar ik vind persoonlijk zo'n Emco compact 8 nou niet bepaald het toonbeeld van een oerdegelijke draaibank. Zitten van die Chinese constructiegeintjes in zoals de zamak delen als lagering gebruiken bijvoorbeeld, toen ik de dwarsslede los haalde zat de verf gewoon op de geleidingen, en het hele bankje weegt amper 60kg.

Begrijp me niet verkeerd; dat bankje staat al veel en veel langer in mijn schuur dan eigenlijk de bedoeling was dus hij voldoet duidelijk prima. Maar ik vind wel dat ze ten opzichte van HBM & soortgenoten soms wat overgewaardeerd worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Keuze draaibank

Bericht door spinningwheels »

Als je toch bekend met met draaibanken, dan kan je op de tweede hands markt toch wel bepalen of een bank versleten is of niet ?
Er is voor dat budget best wel wat leuks te koop, en met een beetje mazzel met een hoop tooling erbij, daar loop je anders ook op leeg .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Keuze draaibank

Bericht door Mr.Q »

DaBit schreef: 07 mei 2018 21:09 Ik heb zo'n Compact 8, maar ik vind persoonlijk zo'n Emco compact 8 nou niet bepaald het toonbeeld van een oerdegelijke draaibank. Zitten van die Chinese constructiegeintjes in zoals de zamak delen als lagering gebruiken bijvoorbeeld, toen ik de dwarsslede los haalde zat de verf gewoon op de geleidingen, en het hele bankje weegt amper 60kg.

Begrijp me niet verkeerd; dat bankje staat al veel en veel langer in mijn schuur dan eigenlijk de bedoeling was dus hij voldoet duidelijk prima. Maar ik vind wel dat ze ten opzichte van HBM & soortgenoten soms wat overgewaardeerd worden.
Ik heb me laten vertellen dat er kwaliteitsverschil zit in originele gele Emco's die nog in Oostenrijk gemaakt zijn en originele gele Emco's die later in Azië gemaakt zijn.
Hoe je dit kan detecteren, weet ik niet. (ik dacht dat je het aan het hoofdbed kan zien)

Greetz, Q
Davediels
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2018 15:14

Re: Keuze draaibank

Bericht door Davediels »

spinningwheels schreef: 07 mei 2018 22:52 Als je toch bekend met met draaibanken, dan kan je op de tweede hands markt toch wel bepalen of een bank versleten is of niet ?
Er is voor dat budget best wel wat leuks te koop, en met een beetje mazzel met een hoop tooling erbij, daar loop je anders ook op leeg .
Onder tusse ook al 15j gelede dat ik nog aan een draaibank gestaan heb... je verleerd het misschien niet. Maar de feeling is wel weg... :-(
Plaats reactie