Domme vraag.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Domme vraag.

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb een domme vraag. Althans voor diegene die er verstand van heeft. Voor mij is het een ingewikkelde vraag:

Ik kan mogelijk een frequentieregelaar kopen van het merk Omron type 3G3JV
Ik heb de handleiding https://www.limasoft.cz/omron/pdf/3G3JV_en_manual.pdf al doorgespit maar het meeste wat er in staat zegt mij niet zo veel. Ik hoop daarom dat iemand mij kan vertellen of deze regelaar ook aangestuurd kan worden met het PWM signaal van een Eding kaart.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Domme vraag.

Bericht door audiomanics »

Domme vragen vragen om domme antwoorden.. Daarom hier mijn domme antwoorden:
In de manual van die VFD zie ik dat je tussen de punten FR en FC een stuurspanning kan aansluiten van 0-10V.
Ik weet niet precies welke Eding-kaart je hebt, maar de CPU5A4(E) is standaard te configureren om die spanning van 0 tot 10V af te geven.
Voor De CPU5B heb je een extra kaartje nodig.
Verder kan je de VFD ook aansturen met een stroompje van 0-20mA, maar dat is voor Eding niet heel gebruikelijk.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Domme vraag.

Bericht door Ballegooijen »

Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was in mijn vraagstelling:

Mijn Eding kaart staat nu ingesteld op PWM (met de jumper). Deze kaart wil ik dus beurtelings gebruiken voor mijn freesmachine en de draaibank. De VFD moet dan dus overweg kunnen met het PWM signaal.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3089
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Domme vraag.

Bericht door hfjbuis »

Volgens andere documentatie:

The 3G3JV Inverter supports a variety of I/O, such as analog
inputs between 0 and 10V
, 4 to 20 mA, or 0 to 20 mA, multi-
function I/O, and analog monitor outputs. Multi-function inputs
can set to either PNP or NPN, providing flexibility in input
signals

http://www.technologie.com.pl/pdf/falow ... asheet.pdf

Volgens deze text kan het wel en op pagina 10 van je handleiding staat het ook, maar dan ben je er nog niet. Je moet van de PWM output een spanning 0..10 volt maken (0..5 volt is ook goed). Dat kan met een condensator en weerstand (beste is 3 filters achter elkaar) of je zet er een microprocessor tussen met een mini programma.
Ik zou gaan voor de eerste oplossing. Zo stuur ik ook de uitgang van mijn lab voeding aan!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Domme vraag.

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk dat ik nog een foutje maak. Ik ben even op de Eding kaart wezen kijken en zie dat de jumper naar LINKS staat hetgeen zou betekenen dat er een spanning van 0-10 volt gegenereerd wordt! In dat geval kan ik de regelaar dus wel gebruiken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Domme vraag.

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 27 mei 2018 13:03 The 3G3JV Inverter supports a variety of I/O, such as analog
inputs between 0 and 10V
, 4 to 20 mA, or 0 to 20 mA, multi-
function I/O, and analog monitor outputs.

Volgens deze text kan het wel en op pagina 10 van je handleiding staat het ook, maar dan ben je er nog niet.
Je moet van de PWM output een spanning 0..10 volt maken (0..5 volt is ook goed).
Dat kan met een condensator en weerstand (beste is 3 filters achter elkaar) of je zet er een microprocessor tussen met een mini programma.
Ik zou gaan voor de eerste oplossing. Zo stuur ik ook de uitgang van mijn lab voeding aan!
PWM is dus niet analoog! Wat je hier voorstelt is het PWM signaal te integreren naar een analoge spanning, dat kan maar niet tot 10V.
Dan heb je dus 0...5V analoog en dat komt overeen met 0-50% rpm dus kun je de bovenste 50% van je spindel niet gebruiken, dat lijkt me niet de bedoeling ?

Om er een 0-10V van te maken heb je nog een 10V of beter 12V voedingsspanning nodig en een rail-to-rail opamp die je met twee weerstanden op een Gain van 2x schakelt, en dat wordt dus een printje ontwerpen en bouwen.
Niet makkelijk en niet voor de hand liggend.
Zover als ik weet zijn er wel in de industrie diverse converters te koop als Dinkastje die 0-10V en 4-20mA converteren ik weet niet of daar ook een 0-5V converter bij zit en die dingen zijn meestal als je ze nieuw koopt behoorlijk prijzig.
Wellicht dat er bij Ebay of Ali of andere Arduino sites converters te koop zijn ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Domme vraag.

Bericht door Kjelt »

De CNC760 heeft bijvoorbeeld twee van dit soort circuitjes onboard (zie plaatje).
Ik weet niet of jouw kaart ook zo'n keuze switch mogelijkheid heeft, indien ja dan kan het dus zonder probleem, zo niet zul je dit of zelf moeten maken of ergens zien te kopen.
17012
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Domme vraag.

Bericht door benkr »

Johan, welke Edingkaart heb je?
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Domme vraag.

Bericht door DirkSchipper »

@Ballegooijen: Jij hebt op je frees toch ook zo'n Chinese freesspindel met VFD (zoals in de Open Sorce Portaalfrees)?
Die werkt toch op 0-10V?!
De mijne in ieder geval wel, en die krijgt keurig 0-10V uit mijn CPU5A3. Werkt perfect, en niet 0-12000rpm maar gewoon 0-24000rpm.
De VFD van de draaibank aansturen moet (volgens mij) dus gewoon kunnen door hem aante sluiten op jouw CPU5A4 ....
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3089
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Domme vraag.

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 27 mei 2018 13:25 PWM is dus niet analoog! Wat je hier voorstelt is het PWM signaal te integreren naar een analoge spanning, dat kan maar niet tot 10V.
Dan heb je dus 0...5V analoog en dat komt overeen met 0-50% rpm dus kun je de bovenste 50% van je spindel niet gebruiken, dat lijkt me niet de bedoeling ?
De VFD kun je instellen om bij 5V referentie toch een max RPM te geven. Ook kun je op de VFD het nulpunt instellen,dat zal iets boven de 0 V zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Domme vraag.

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 28 mei 2018 13:04 De VFD kun je instellen om bij 5V referentie toch een max RPM te geven. Ook kun je op de VFD het nulpunt instellen,dat zal iets boven de 0 V zijn.
Ah ja parameter n41 bedoel je, dat is mooi dat die er op zit. Dan zal het lukken.
Overigens hebben volgens mij alle moderne Eding kaartjes een keuze tussen PWM of 0-10V met een jumper.
Laten we dus eerst even afwachten welke Eding kaartje hij heeft want als die ook zo'n jumpersetting heeft dan is dat wel de makkelijkste oplossing voor TS.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Domme vraag.

Bericht door Ballegooijen »

Heren, al eerder schreef ik onderstaand bericht:
Bericht door Ballegooijen » 27 mei 2018 12:12

Ik denk dat ik nog een foutje maak. Ik ben even op de Eding kaart wezen kijken en zie dat de jumper naar LINKS staat hetgeen zou betekenen dat er een spanning van 0-10 volt gegenereerd wordt! In dat geval kan ik de regelaar dus wel gebruiken.
Ik denk dat het probleem dus geen probleem was :oops:

Dank voor jullie reacties!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Domme vraag.

Bericht door DirkSchipper »

Tja, net terug van een weekje modelvliegvakantie in de Vogezen, heel veel achterstallige fora en berichten ... dus over de details heen gelezen.
Een fout op een fout zeg maar. :mrgreen: :oops:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Domme vraag.

Bericht door Ballegooijen »

Maakt niet uit. Als je maar een fijne vakantie hebt gehad!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie