nieuwe draaibank gekocht

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Blazer
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Blazer »

Hallo ,

Zal me even voorstellen , ik ben Marc , woon in Belgie vlaams Brabant , ben al een dagje ouder en heb me voor hobby net een nieuwe draaibank aangekocht .
momenteel zit ze nog op de transport hoop ze vandaag of morgen thuis te hebben .

mijn aankoop een Huvema BL 250 x 550 vario , heb ineens ook maar een onderstel laten meekomen .

Mijn eerste vraag is , ik wil er een snelwissel system op plaatsen voor de beitel , maar welk past er nu op mijn draaibank ?

zal terug het draaien wat moeten gewoon worden is ongeveer een 20 jaar geleden dat ik het nog gedaan heb .

Nu ik zal ook nog wat spullen moeten bij aankopen zoals een meedraaiende center , boorkop , beitels , micrometer , meetklok met statief .


Heb hierover al veel gelezen en opgezocht , wat mij opvalt is dat je ofwel bij de heel goedkope spullen zoals HBM terecht komt oftewel kom je bij de heel dure spullen van Tesa of Mitutoyo , mijn vraag is heb je zo geen merk dat degelijk is zowel in kwaliteit als in prijs , zeg maar ergens tussen beide in , of toch maar voor de spullen van HBM gaan .

Ik koop ook graag in een plaatselijke winkel , misschien vind je daar ook mooie spullen voor een goede prijs .

dus alle tips zijn zeker welkom , misschien iemand in de buurt die nog wat spullen teveel heft wie weet ?

Groeten
Marc
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door javanree »

Veel meetgereedschap is prima voor redelijke prijzen te koop via Marktplaats, TweedeHands of kazaa ; al mijn Mitutoyo is gebruikt gekocht maar het meeste is nog in perfecte staat en ik heb er amper meer voor betaald dan nieuwe HBM spullen. Als je geluk hebt kun je de spullen soms zelfs nog kopen terwijl ze nog in de calibratie zitten 8)

Wat het snelwissel systeem betreft : ik zou nooit meer iets anders willen dan een multifix systeem. De diverse klonen zijn van prima kwaliteit en zeer aangenaam geprijsd. Op eBay zoeken bij PeWe Tools in Duitsland, of Paulimot. En anders bij Create Tool direct in China bestellen via hun website.
Blazer
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Blazer »

bedankt , het grootste probleem om dat snelwissel syteem vind ik de maat , welke grote moet ik nemen voor mijn draaibank zodat het erop past ?

ga straks is op zoek op ebay
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door hfjbuis »

Marc,

Ik heb nu zo'n 10 jaar een draaibank(je) HBM300 en een BF16 freesmachine. Eigenlijk komt bij mij alles van HBM. De draaibank en de freesmachine zijn op zich wel goed. De boren, frezen en het meetgereedschap ook. Hun widia draaibeitelset is weg gegooid geld door de verkeerde of geen vrijloop hoek. Als je de widia beitels op de dremel met een diamantschijfje slijpt, dan zijn ze wel bruikbaar! De HSS draaibeitelset is goed.

Van de HBM machine klem was (bekken) hartstikke scheef. Ik heb dat heb ik opgelost door hem met de freesmachine recht te frezen.

De verdeeltafel (SOBA) is eigenlijk een prul, 0.1 mm speling radiaal en 0.3 mm speling axiaal. De as om te draaien is niet recht en heeft ook veel speling. De axiale speling heb ik kunnen afstellen en van de radiale speling heb ik geen last als ik de schijf vast zet. Alles wat ik er mee gemaakt heb voldoet, dus al met al toch een bruikbaar prul. Ik heb er wel een stappenmotor opgezet, dat werkt gemakkelijker en foutlozer. Ik ga er nu zelf een maken, kijken of ik het beter kan.

De draaibank is CNC gemaakt met de huidige spindels. Ik kan er nog gewoon mee draaien. De freesmachine zal volgend jaar aan de beurt komen.

Mijn keus voor HBM is heel eenvoudig, dat maakt het betaalbaar en voor mij is het nauwkeurig genoeg. Het kost soms wat meer tijd om iets te maken, maar de voldoening dat het gelukt is, is ook groter.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door javanree »

Blazer schreef: 31 jul 2018 10:57bedankt , het grootste probleem om dat snelwissel syteem vind ik de maat , welke grote moet ik nemen voor mijn draaibank zodat het erop past ?
Volgens mij moet je een Multifix grootte A set hebben, zie http://www.createtool.com/article.asp?id=55
Laatst gewijzigd door javanree op 31 jul 2018 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door javanree »

javanree schreef: 31 jul 2018 14:08
Blazer schreef: 31 jul 2018 10:57bedankt , het grootste probleem om dat snelwissel syteem vind ik de maat , welke grote moet ik nemen voor mijn draaibank zodat het erop past ?
Volgens mij moet je een Multifix grootte A set hebben, zie http://www.createtool.com/article.asp?id=55
Blazer
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Blazer »

Ik zou vooral draaibeitels nemen met wisselplaatjes, zijn die oké van HBM ?

HSS beitels heb ik nog liggen van vroeger , alsook nog nieuw staal om zelf beitels te slijpen , kan nog van pas komen om eens iets speciaals te maken
uitdraaibeitels heb ik ook nog liggen .

een boorkop , meetklokje met statief en een langs draaibeitel met wisselplaat staat bovenaan de lijst .

De draaibank is onderweg word elk moment geleverd , kan ik ook zien welke maat van beitels ik nodig heb .

Javanree ,

Volgens HBM zou ik als wisselsysteem in de Dixon reeks de medium moeten nemen .
in multifix zal dit dan wel de A zijn zoals jij vermeld , maar multifix is mij wat te duur althans nieuw toch.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2129
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door spinningwheels »

Wel een puntje met gebruikt mitutoyo op marktplaats is dat met name de standaard schuifmaat redelijk vaak Chinese nep is.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door javanree »

Volgens mij heeft een mede forumlid, benkr , net zijn Dixon snelwisselaar(s) te koop gezet... maar die is niet voor niets ook naar Multifix overgestapt ;) 150 euro om te starten is fors, maar het betaalt zich wel snel terug in betrouwbaarheid, nauwkeurigheid en waardevast blijven.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door willy wonka »

spinningwheels schreef: 31 jul 2018 15:42 Wel een puntje met gebruikt mitutoyo op marktplaats is dat met name de standaard schuifmaat redelijk vaak Chinese nep is.
Ik durf ook amper Mitutoyo te kopen via MP :lol:
De helft is imitatie
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door leopard »

willy wonka schreef: 31 jul 2018 16:10
spinningwheels schreef: 31 jul 2018 15:42 Wel een puntje met gebruikt mitutoyo op marktplaats is dat met name de standaard schuifmaat redelijk vaak Chinese nep is.
Ik durf ook amper Mitutoyo te kopen via MP :lol:
De helft is imitatie
De helft??? ik neig naar de 90%.
Als je zeker wil weten dat je een echte Mitutoyo koopt moet je naar de officiële dealer.
Overigens heeft Mitutoyo momenteel een 50 jarig verjaardags aanbieding tot 31-12-2018.
http://www.mitutoyo.nl/files/4715/2509/ ... LX_Def.pdf
Ik heb pas de Digimatic Absolute schuifmaat 50 0 -196 -3 gekocht.
De adviesprijs is nu € 85 ex ipv € 119 ex.
De dealer wist dit overigens niet en wilde de normale prijs rekenen :roll: :roll: en niet elke dealer wil aan particulieren verkopen.

Kost wat, maar deze schuifmaat druk je met de duim niet van de maat af.
Soms niet zo handig, want met mijn oude schuifmaat kon ik wel .04 doordrukken, altijd aan de maat :lol: :lol:
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door willy wonka »

Ja ik weet het :lol: Wilde eens een keertje een beetje positief blijven.

Bij HBM is de schuifmaat 82 ex (ja is ook een echte). Toevallig gisteren eentje gekocht omdat mijn huidige schuifmaat even de geest geeft als er koelmiddel opkomt.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door javanree »

willy wonka schreef: 31 jul 2018 16:10 Ik durf ook amper Mitutoyo te kopen via MP :lol:
De helft is imitatie
Ik doelde vooral op gebruikt spul. Al mijn schroefmaten en eindmaten komen van Marktplaats / eBay , evenals meeste meetklokken / zwenktasters.
Zo zie je regelmatig schroefmaatsets gebruikt, van 0-100mm van Mitutoyo voor circa 100-150 euro gaan. Dan koop je toch geen nieuwe HBM spullen meer?

Scheelt : ik koop bewust alles analoog, daar is sowieso aanbod royaler en de vraag geringer... ben nog geen imitatie klokschuifmaat tegen gekomen :mrgreen:
Blazer
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: nieuwe draaibank gekocht

Bericht door Blazer »

de draaibank is geleverd , het beitelblok is 65 x 65 mm groot

een multifix type A1 kost bij HBM 300€ is me wel wat teveel

heb nog een splinternieuwe mitutoyo 200mm schuifmaat liggen , dus voorlopig geen digitale .
Plaats reactie