Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Ballegooijen »

Wel af en toe wat foto's er bij zetten hoor Ben. Dan kan ik het tenminste een beetje afkijken. ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Johan, nee, die zijn supergeheim.

Ja, zodra er echt iets te fotograferen is zal ik dat doen, maar voorlopig is het even zorgen dat de andere draaibank weer gaat draaien, net zoals de freesbank, ook daar problemen met de motor, dus ook daar de nieuwe motor er op monteren en testen.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Tiny »

benkr schreef: 10 sep 2018 19:47 Alleen waardeloos dat ik nu geen draaibank heb om b.v. de tandwielen op maat uit te draaien, maar goed ook daar ga ik wel iets voor vinden
Als dat een probleem is hoor ik het wel van je. Je kan het stukkie bijna zwemmen. Hebben we in ieder geval 1 foto :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik zou het nog doen ook, maar het kanaalwater is zo groen de laatste maanden, ik vrees dat het blauwalg is, en daar wil ik toch liever maar niet in zwemmen.
Maar de boot zou ook nog kunnen, jachthaven naast de deur dus dat is geen probleem.
Tiny, bedankt voor het aanbod, maar ik denk dat het wel goed komt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Ballegooijen »

Je weet dat je bij mij ook altijd terecht kunt Ben. Is alleen een stukje verder rijden ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Omdat ik het grootste deel van het aankoop bedrag van een nieuw HF spindelmotor voor de BF25 terug heb gekregen, ruim 86 Euro retour op een totaal bedrag van iets je meer dan 121 Euro heb ik de tweede set Multifix Ab maar besteld bij Paulimot.
Ik kan voorlopig weer flink aan de slag, de BF25 weer aan de praat maken, de Emco weer aan de praat maken en de Swisstec ombouwen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

De Multifix model AB heb ik inmiddels binnen, die ligt al klaar voor het bankje.

De beide tandwielen zijn als het goed is begin volgende week voorzien van een passend gat en spiebaan, dan kan de Emco weer bijna draaien.
Ik moet de elektrakast nog bedraden maar dat komt wel goed.

Ik ben van plan deze dingen te gaan bestellen als bescherming van de KO spindel:

https://nl.aliexpress.com/store/product ... 1ecc3h2PmC

17485

Heeft iemand een idee hoe deze dingen normaal gesproken worden vastgemaakt aan de machine want de Chinezen zijn hier niet al te duidelijk over en op mijn vraag aan hun krijg ik ook geen zinnig antwoord?
Ja, zo'n busje snap ik nog wel, maar dan zit die veer nog steeds los (denk ik) tenzij die veer van zichzelf uit elkaar wil en daardoor dus altijd in die bussen wordt gedrukt, maar dat wil ik dan wel graag vooraf weten, het zou wel een heel logische en makkelijke constructie worden dan.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door willy wonka »

De veer wil van zichzelf uit elkaar.
Die komt gewoon in een busje.
Ga ik ook gebruiken op die van mij
Zitten o.a. ook op de HBM bankjes.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

willy wonka schreef: 21 sep 2018 16:39 De veer wil van zichzelf uit elkaar.
Die komt gewoon in een busje.
Ga ik ook gebruiken op die van mij
Zitten o.a. ook op de HBM bankjes.
Heb jij misschien nog een beter adres om ze te kopen?
Heeft HBM ze b.v. ook?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door willy wonka »

Ik heb nog niet gezocht naar verkopers.
Volgens mij heeft HBM ze niet.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door spinningwheels »

Heb ook zo,n ding van de chinees , je kan er bussen bij bestellen maar dat is zooi ,
Heb zelf bussen gemaakt en even met lasje vastgepikt ,
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag twee van die opgerolde veren besteld, ik ben benieuwd of het wat is.
Ik hoop dat morgen of overmorgen mijn tandwielen zijn voorzien van gaten en spiebaan om ze te kunnen monteren op mijn Emco-tje, dan kan ik weer verder met het maken van onderdelen voor dit bankje.
Intussen ben ik bezig om de elektrokast voor de servoversterker in orde te maken, is stiekem nog best wel wat werk.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Na een hele tijd met andere dingen bezig te zijn geweest heb ik nu dit project weer opgepakt.
Als eerste ben ik begonnen het hele ontwerp wat ik had gemaakt opnieuw te doen, geen aangedreven moer meer, gewoon op beide assen een KO spindel met daar een stappenmotor aan vast via een tandriem.
De dwarsslede heb ik er ook afgegooid en die ga ik vervangen door iets nieuws wat loopt op een paar lineaire 9mm geleidingen, dat past net naast de zwaluwstaarten.
Het 8mm KO spindeltje heb ik er nu ook tussen kunnen krijgen, wat mij betreft ziet her allemaal wat beter uit nu.

Ik ben nu op het punt dat ik de home switches (?in het CAD ontwerp) moet gaan plaatsen, maar waar zitten die meestal, ik kan er eigenlijk niets over vinden. Ik denk zelfs dat het nulpunt rechtsvoor de meest logische plaats is, maar is dat ook wat de meeste machines hebben?

Ik heb intussen een 1,2kW Lichuan servomotor met regelaar gekocht, die komt er dus ook op.
Ik ben er ook achter dat Pokeys57CNC standaard geen draadsnijden ondersteunt, nog geen idee waarom maar moet nu dus misschien wel aan een andere controller. Ik hoop van Pokeys een duidelijke reden te krijgen waarom dit niet zou kunnen, mij lijkt het dat als ik een index signaal kan inlezen het eigenlijk geen probleem zou moeten zijn.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Ik weet niet of je het nog weten wilt:
De veer klemt tussen 2 bussen. De bus is een fractie kleiner dan veer in gecomprimeerde toestand.

De originele montage aan de rechterkant
22112
Aan de linkerkant heb ik de bus omgedraaid zodat de spindel over een grotere lengte beschermd is en het zadel iets meer richting de spindel gedraaid kan worden bij het tussen de centers te draaien.
22113
Plaats reactie