Vroeger deed ik het door de voorkant de draaien, nu met een waterpasje.
Gallerij Link
Moderator: Moderators
Leuk, maar moet wel je machine echt 100% waterpas staan! En hoe zuiver is zo'n waterpasje op zo'n korte afstand...
Hoe ik dat doe?.. eh.. niet.. .. dat wil zeggen.. mijn Draaibankje heeft een ATC, staat er één beitel op hoogte, staan ze allemaal op hoogte..Ik heb nu van 2 man een reactie gehad over beitels nullen, geen van beiden heeft het over het goed op hoogte stellen van de beitel, hoe doen jullie dat?
Mijn beitels gaan "gewoon" in een aangepaste 4 voudige toolpost. Met een op maat gemaakt vulplaatje aan de zijkant, onderkant en bovenkant en een aanslag aan de achterkant. Nu kan ik ze reproduceerbaar herplaatsen zonder gebruik te maken van schuitjes. Daarmee is mijn toolpost een beetje stijver dan bij gebruik van een multifix. Voor de hobby niet onbelangrijk, het kost alleen maar tijd om ze de eerste keer op hoogte te maken.Arie Kabaalstra schreef: ↑03 jan 2021 13:43 Dat waterpasje is ook wel leuk.. hoe zuiver het is?.. geen idee.. de praktijk zal het leren.. een los instelkalibertje is echter altijd los op het bed te zetten.. voor dat waterpasje moet je je werkstuk weer uitspannen.. niet altijd even handig..
Ja, dat is een mach3 eigenschap.
Dat heb ik in EdingCNC ook.. omdat mijn ATC op de "A-as" zit.. die is in het scherm niet zichtbaar, maar wordt wel beïnvloedt door het percentage Feedoverride" dus als ik een lage voeding heb ingesteld omdat ik even met de hand met de Jogtoetsen wil vlakken.. dan... wisselt... ie .... ook .. traag..Blijkt dat de hele gereedschapwisselaar ook gewoon met de % knop te regelen is.