Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

benkr schreef: 18 jun 2022 13:11 Ik ben nu een oude Ubuntu versie aan het downloaden, misschien lukt die wel. Volgende stap is een andere PC, maar daar kan ik geen parallelle poort in kwijt, dus weer een andere PC, even zoeken.
Nou, die Ubuntu versie komt op met de command prompt, geen idee wat dan te doen, dus maar weer heel rap een andere versie er op, dat zou een 2.7.14 wheezy moeten zijn, maar als ik die installeer dan krijg ik precies dezelfde schermen als met die laatste versie, ook daar kom ik meteen in een Mesa omgeving, zelfs precies hetzelfde scherm.
Morgen nog maar eens een keer proberen, als dat niet lukt dan heb ik nog een oeroude Pentium 2 machine staan, die maar eens aanzwengelen dan.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Vandaag eindelijk ontdekt wat er mis ging, natuurlijk gewoon een stomme niet goed lezen eigen fout.
Het configureren loopt via 2 keuzes in het menu, PNCconf en Stepconf, zie afbeeldingen:
Linux PNCconf.jpg
Linux stepconf.jpg
En als je dan PNCconf kiest is het niet vreemd dat je steeds opnieuw iets over Mesa kaarten krijgt, dat was de bedoeling ook.
Toen ik doorhad dat ik toch echt in Stepconf moest zijn werkte het meteen (denk ik)
Nu nog de poortadressen zien te vinden, als eerste van de PCI insteekkaart met de LPT poort uitbreiding en als tweede de extra 4 bit in- en 4 bit output poort die standaard op het PC-tje zit, en dan nog de 4 + 4 bit poort werkend krijgen.
Ik geloof nooit dat ik dit voor elkaar ga krijgen, maar binnenkort is er de Brabant meets Utrecht dag, ik schat zo in dat ik daar wel iemand tegen ga komen die me verder kan helpen.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik heb het nog steeds niet werkend, het installeren lukt nu, inclusief stepconf invullen, maar het lijkt er op dat de PCI parallelle kaart niet of niet goed wordt geïnstalleerd. Ook lees ik dat lang niet elke PCI parallelle kaart werkt met LinuxCNC. Ik lees ook dat je dat kunt controleren maar daar kom ik dus niet uit, en ook die extra I/O poort aan de pruttel krijgen gaat me niet lukken, geen idee hoe daar aan te beginnen zelfs.
Gelukkig is de "Brabant meets Utrecht" CNCzone meeting volgende week, ik hoop daar toch wat hulp te vinden want anders gaat het Linuxfeest voor mij niets worden.

Ik heb vandaag wel een pracht van een PC opgehaald, er zit een industrieel moederbord in van Advantech, model AIMB-581 met allerlei poorten, 3 HD's, een extra LAN kaartje met 2 poorten, een NVIDiA Quadro 600 display adapter en een redundant voeding. (2 gescheiden voedingen die zorgen dat er altijd een voeding aanwezig blijft als de andere uitvalt) De processor heb ik nog niet bekeken, maar dat kan eigenlijk alles zijn t/m Intel I7.
Eigenlijk is dit een veel te mooi en uitgebreid moederbord voor een LinuxCNC configuratie want die is eigenlijk tevreden met alles wat processor heet, maar ik denk toch dat dit het gaat worden.
Ik zit er erg hard aan te denken om minimaal 1, maar misschien zelfs 2 BOB kaartjes in die behuizing er bij te bouwen, de on board parallelle poort is een interne header, die kan ik dan zo op de 1e BOB aansluiten, dan kan ik al naar hartelust testen zonder veel buiten die kast te hoeven doen.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Heeft iemand toevallig nog 1 of meerdere PCI kaartjes liggen met een parallelle poort?
Als ik er een of meer extra zou hebben dan zou ik kunnen proberen of er eentje bij zit die wel werkt.
Om er nog zo maar eentje te gaan bestellen zonder zeker te weten of die gaat werken zie ik niet zo zitten.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik ben nu Windows7/32 aan het downloaden, die gaat op de nieuwe machine, dan kan ik in ieder geval verder met het maken van een testmachine.
Of ik dan later nog ga overstappen zal aan de hulp die ik ga krijgen liggen, ik kom er niet verder mee.
Plaats reactie