Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

benkr schreef: 18 jun 2022 13:11 Ik ben nu een oude Ubuntu versie aan het downloaden, misschien lukt die wel. Volgende stap is een andere PC, maar daar kan ik geen parallelle poort in kwijt, dus weer een andere PC, even zoeken.
Nou, die Ubuntu versie komt op met de command prompt, geen idee wat dan te doen, dus maar weer heel rap een andere versie er op, dat zou een 2.7.14 wheezy moeten zijn, maar als ik die installeer dan krijg ik precies dezelfde schermen als met die laatste versie, ook daar kom ik meteen in een Mesa omgeving, zelfs precies hetzelfde scherm.
Morgen nog maar eens een keer proberen, als dat niet lukt dan heb ik nog een oeroude Pentium 2 machine staan, die maar eens aanzwengelen dan.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Vandaag eindelijk ontdekt wat er mis ging, natuurlijk gewoon een stomme niet goed lezen eigen fout.
Het configureren loopt via 2 keuzes in het menu, PNCconf en Stepconf, zie afbeeldingen:
Linux PNCconf.jpg
Linux stepconf.jpg
En als je dan PNCconf kiest is het niet vreemd dat je steeds opnieuw iets over Mesa kaarten krijgt, dat was de bedoeling ook.
Toen ik doorhad dat ik toch echt in Stepconf moest zijn werkte het meteen (denk ik)
Nu nog de poortadressen zien te vinden, als eerste van de PCI insteekkaart met de LPT poort uitbreiding en als tweede de extra 4 bit in- en 4 bit output poort die standaard op het PC-tje zit, en dan nog de 4 + 4 bit poort werkend krijgen.
Ik geloof nooit dat ik dit voor elkaar ga krijgen, maar binnenkort is er de Brabant meets Utrecht dag, ik schat zo in dat ik daar wel iemand tegen ga komen die me verder kan helpen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb het nog steeds niet werkend, het installeren lukt nu, inclusief stepconf invullen, maar het lijkt er op dat de PCI parallelle kaart niet of niet goed wordt geïnstalleerd. Ook lees ik dat lang niet elke PCI parallelle kaart werkt met LinuxCNC. Ik lees ook dat je dat kunt controleren maar daar kom ik dus niet uit, en ook die extra I/O poort aan de pruttel krijgen gaat me niet lukken, geen idee hoe daar aan te beginnen zelfs.
Gelukkig is de "Brabant meets Utrecht" CNCzone meeting volgende week, ik hoop daar toch wat hulp te vinden want anders gaat het Linuxfeest voor mij niets worden.

Ik heb vandaag wel een pracht van een PC opgehaald, er zit een industrieel moederbord in van Advantech, model AIMB-581 met allerlei poorten, 3 HD's, een extra LAN kaartje met 2 poorten, een NVIDiA Quadro 600 display adapter en een redundant voeding. (2 gescheiden voedingen die zorgen dat er altijd een voeding aanwezig blijft als de andere uitvalt) De processor heb ik nog niet bekeken, maar dat kan eigenlijk alles zijn t/m Intel I7.
Eigenlijk is dit een veel te mooi en uitgebreid moederbord voor een LinuxCNC configuratie want die is eigenlijk tevreden met alles wat processor heet, maar ik denk toch dat dit het gaat worden.
Ik zit er erg hard aan te denken om minimaal 1, maar misschien zelfs 2 BOB kaartjes in die behuizing er bij te bouwen, de on board parallelle poort is een interne header, die kan ik dan zo op de 1e BOB aansluiten, dan kan ik al naar hartelust testen zonder veel buiten die kast te hoeven doen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Heeft iemand toevallig nog 1 of meerdere PCI kaartjes liggen met een parallelle poort?
Als ik er een of meer extra zou hebben dan zou ik kunnen proberen of er eentje bij zit die wel werkt.
Om er nog zo maar eentje te gaan bestellen zonder zeker te weten of die gaat werken zie ik niet zo zitten.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik ben nu Windows7/32 aan het downloaden, die gaat op de nieuwe machine, dan kan ik in ieder geval verder met het maken van een testmachine.
Of ik dan later nog ga overstappen zal aan de hulp die ik ga krijgen liggen, ik kom er niet verder mee.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb de PC inmiddels volledig werkend, Windows7/32 er op en Mach3 er op. Ook heb ik 2 stappenmotor drivers en de servodrive in dezelfde 3HE behuizing gepropt, samen met een 48V 350W voeding.
Nog een paar draadjes aansluiten en ik kan ook de servodrive aansturen.
Als dat gebeurd is kan ik gaan experimenteren hoe ik de servodrive (en de motor natuurlijk) tot een gecontroleerde snelheid kan verleiden. Ik vind op het Mach3 forum allerlei berichten die vertellen dat dit niet gaat, maar ik vind ook alle tools om het wel te kunnen laten werken, alleen krijg ik op dit moment nog niet voldoende pulsjes uit mijn BOB, kennelijk begrijp ik nog niet helemaal wat de verschillende parameters van Mach3 echt doen.
Verder is de enige mode waarin de drive luistert naar step/dir signalen de position mode en die lijkt me niet echt geschikt om een constant regelbaar toerental uit die motor te gaan krijgen, maar inmiddels lukt het me wel om in ieder geval een continu pulstreintje te krijgen. De relatie tussen instellingen en output is me echter nog niet duidelijk dus ik weet ook nog niet echt wat er moet veranderen om de zaak naar wens werkend te krijgen, maar morgen is er waarschijnlijk weer een dag om te experimenteren, ik blijf hoop houden.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Dat is dan Mach3, maar weet iemand of dit ook onder LinuxCNC kan, daar wil ik uiteindelijk toch naar toe als dit mogelijk is.
Ik wil dus mijn Lichuan servo op de spindelas van mijn draaibankje met step/dir of iets anders aansturen, als ik maar een volledig variabel toerental heb en ook draad kan snijden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

Met LinuxCNC is het geen enkel probleem om een stapgenerator een constante snelheid uit te laten sturen. Zo deed ik in de eerste instantie de hoofdmotor van mijn Emco8 ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Kijk, daar hoopte ik op. Dat betekent dat ik zeker met LinuxCNC hetzelfde draaibankje aan te gaan sturen, geen idee of het nu gaat lukken maar opgeven doe ik het nog niet.
Ik ga het wel eerst proberen met Mach3, maar dat is wat mij betreft meer om nu wat te hebben om dingen te laten bewegen.
Ik ga proberen nog precies zo'n zelfde PC te regelen als ik nu heb, ik weet nu waar de adders zitten, dan kan ik zo switchen tussen beide software pakketten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

Dan kun je beter een extra harddisk/SSD regelen en het kabeltje daarvan omprikken
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door remon_v »

Hier heb je een tester om je in en outputs te testen:

http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... ort_Tester

Je redenatie over dat elke processor wel werkt met LinuxCNC klopt waarschijnlijk wel, maar de snelheden die je kan halen (zeker met een Chinese BOB) is toch sterk afhankelijk van je PC hardware. Een Core2Duo kan bijvoorbeeld voor een betere latency zorgen dan een veel nieuwere processor. Maar daar kom je makkelijk achter met een latency test, die zit standaard bij de Linux installatie van LinuxCNC website.

En als je PCI parallele poort niet werkt, waarom niet gewoon een (oud) pctje waar al een parallele poort op zit? Die Core2Duo's doen het vaak erg goed bijvoorbeeld.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 21 jul 2022 07:58 Dan kun je beter een extra harddisk/SSD regelen en het kabeltje daarvan omprikken
Dat heb ik al een keer gedaan, en gisteren nog maar een keertje, maar dat loopt helemaal fout, ik krijg allerlei foutmeldingen, het lijkt er op dat Debian zelf niet de juiste drivers in zich heeft om mijn moederbord wakker te schudden. Uiteindelijk krijg ik, als ik voor de Live optie kies, de boodschap dat de printerpoort niet op 3F8 zit terwijl de BIOS en ook Windows7 zeggen dat deze daar wel zit. Kies ik de Install optie dan begint het meteen met foutmeldingen en krijg ik al redelijk snel de boodschap dat de installatie mislukt is, verder geen idee van hoe en wat.

Ik heb inmiddels een ander LPT: kaartje voor het kleine PCtje wat ik bij Hugo bij had, volgens javanree zou dat PCtje met het nieuwe kaartje moeten werken, dat ga ik dus binnenkort proberen. Probleem dan wordt dat ik dan weer een andere besturingskast moet gaan bouwen omdat er verder niets in dat PC kastje past.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb het vanmorgen na de domper die ik kreeg van de ruimte die ik (niet) had voor boutje zijn freesmachine nog een keertje geprobeerd met een oudere versie die ook een 32 bit machine aan kan en jippie, die deed het eigenlijk meteen en zonder ook maar een keertje te klagen of te morren, ik kan nu 2 stappenmotoren laten draaien.
DaBit schreef: 20 jul 2022 23:16 Met LinuxCNC is het geen enkel probleem om een stapgenerator een constante snelheid uit te laten sturen. Zo deed ik in de eerste instantie de hoofdmotor van mijn Emco8 ook.
Hoe deed je dat, geef me eens een paar stevige hints de juiste richting in.
Waarschijnlijk lukt dat niet zo meteen in stepconf, maar is daar wat meer magie voor nodig.

ik denk ook dat ik nog een probleempje heb met Ethernet drivers, het installeren van ethernet mislukte, maar ik kon wel verder met de rest.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 24 jul 2022 21:37 Hoe deed je dat, geef me eens een paar stevige hints de juiste richting in.
Ja, da's ongeveer net zoiets als 'Hee, leuk motorcarter heb je geCNCfreesd, wil ik ook, geef me eens een paar stevige hints'.
Waarschijnlijk lukt dat niet zo meteen in stepconf, maar is daar wat meer magie voor nodig.
Nee, inderdaad.
Het idee is dat je de stepgen (http://linuxcnc.org/docs/html/man/man9/stepgen.9.html) een snelheidscommando geeft ipv een positie-commando.

Dus ergens aan het begin van de HAL file heb je:

Code: Selecteer alles

loadrt stepgen step_type=0,0,0 ctrl_type=p,p,v
waarbij de laatste een velocity mode stepgen is

En ergens in het midden ongeveer dit riedeltje:

Code: Selecteer alles

setp stepgen.2.position-scale 1
setp stepgen.2.maxvel 1000
setp stepgen.2.steplen 1
setp stepgen.2.stepspace 0
setp stepgen.2.dirhold 20000
setp stepgen.2.dirsetup 20000
setp stepgen.2.maxaccel 200

net spindle-enable <= motion.spindle-on => stepgen.2.enable
net spindle-cmd motion.spindle-speed-out => stepgen.2.velocity-cmd

net spindle-step-out <= stepgen.2.step => parport.0.pin-14-out
net spindle-dir-out <= stepgen.2.dir => parport.0.pin-16-out
Denk maar dat die 'loadrt' een apparaat van de plank pakken, 'setp' het omzetten van dipswitches voor de instellingen op dat apparaat, en 'net' het trekken van een draadje met een net labeltje erop is. Dan zal het wel een stuk duidelijker zijn.

Als je zover bent dat de rest werkt moet je misschien even je HAL en INI file opsturen, dan maak ik de aanpassingen wel. In het echt moet je nog wat schalen ook om de spindelsnelheid te laten kloppen met de gecommandeerde snelheid, en ik heb niet zo'n hele hoge pet op van jouw softwarekunde :mrgreen:
ik denk ook dat ik nog een probleempje heb met Ethernet drivers, het installeren van ethernet mislukte, maar ik kon wel verder met de rest.
Dat moet vandaag de dag echt gewoon standaard werken, en als het dat niet doet dan stop er maar een ander netwerkkaartje in want anders word het een lijdensweg zonder redelijk diepgaande Linux kennis.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie