Draaibank HBM 250 X 550 Vario

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Draaibank HBM 250 X 550 Vario

Bericht door Jobbomodels »

Hallo allemaal,

Tijdje geleden heb ik via marktplaats een HBM 250 X 500 Vario draaibank op de kop getikt. Na wat tijdgebrek een paar weken later pas kunnen installeren en uittesten.

Verspanen doet hij als de beste, prima vermogen en nauwkeurigheid van de assen stabiliteit van de machine is prima. Echter loop ik tegen een probleem aan de mijn klauw lichtelijk slingert. Als ik een schoon gedraaid rond product inspan meet ik met mijn klokje 0.2mm afwijking (zowel met binnen als met buiten bekken). De montage plaat van de draaibank loopt op 0.00-0.01 mm nauwkeurig (lijkt prima dus?). Kan ik concluderen dat mijn klauw slingert of kan dit nog een andere oorzaak hebben? Hoe kan ik dit probleem het beste oplossen?

Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt.

Groet,
Job
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Draaibank HBM 250 X 550 Vario

Bericht door motormuis »

hoi slingert de klauwplaat zelf of slingert het ingespannen materiaal
bij mijn HBM platen is dit ook dit ligt bij mij aan de bekken
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Draaibank HBM 250 X 550 Vario

Bericht door Leeuwinga »

Met een centreer ring de bekken vastzetten, daarna met binnen (draaiend) slijpsteentje in/op support de bekken slijpen.
Wel goed je draaibank afdekken met papier en of doeken om te voorkomen dat het slijpsel op je geleidingen komt.
Daarna goed geleidingen reinigen en olieen.
Succes Cees
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank HBM 250 X 550 Vario

Bericht door hfjbuis »

De klauwplaat is met bouten vastgezet. Om te centreren, zit er een "register" op de spindle. Bij mijn 80 mm klauwplaat is die 55 mm. Meet als eerste de "runout" van dit register. In de spindle past zeker een Morce center. Meet ook de runout van de spindle (inwendig). Dat moet toch binnen de 0.01 mm liggen. Meet de runout zowel axiaal als radiaal!
De klauwplaat moet aan de achterkant vlak zijn, zonder puntjes etc. Dat geld ook voor de spindle van de draaibank. Als dit beide goed is, kun je de klauwplaat monteren. Dat doe je door de spindle en de klauwplaat super schoon te maken. Als het goed is, voel je bij de montage geen speling (register).

Uiteraard moet de klauwplaat schoon zijn. Haal hem uit elkaar, maak hem schoon, vet de tandwielen in en gebruik grafiet poeder voor alle vlakken die met spannen in aanraking kunnen komen.

Mogelijk staan er op de spindle en de klauwplaat merktekens. Plaats de klauwplaat terug op deze merktekens. Zijn er geen merktekens, maak er zelf met een stift en kijk welke positie de minste runout geeft.

Afhankelijk van de klauwplaat word die met 3 of 4 bouten vast gezet. Uiteraard moet je de bouten voorzichtig (kruislings) aandraaien, telkens een beetje vaster totdat de klauwplaat goed vast zit.

Zitten er bij de klauwplaat meerdere bekken, probeer een andere set bekken. Ben er zeker van dat alle bekken uit dezelfde set komen!

Als niets helpt, dan kun proberen met een andere klauwplaat. Als die beter is, weet je zeker dat het aan jou klauwplaat ligt.

Je klauwplaat wordt gemonteerd met een montage plaat zeg je. Ook die kan scheef, krom of onzuiver zijn! Meet de runout axiaal en radiaal!

Als laatste redmiddel, kun je proberen de bekken zuiver te slijpen. Dat doe je met een diamant slijpsteentje met een afname van maximaal 0.005 mm per keer! Denk er aan, dat je daarmee e.e.a. ook nog slechter kunt maken! Kijk maar eens op YouTube, daar zijn wel voorbeelden te vinden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Draaibank HBM 250 X 550 Vario

Bericht door Jobbomodels »

Hier een afbeelding die het zaakje wellicht iets duidelijker maakt. Als ik een frees inspan (Zuiver rond geslepen object) in de drieklauw daar meer ik een afwijking van 0.2mm.

Afbeelding

Wat zou voor mij nu de beste en makkelijkste oplossing zijn?
- Nieuwe klauw aanschaffen --> Probleem dan verholpen?
- Nieuwe bekken aanschaffen --> Probleem dan verholpen?

Groetjes,
Job
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibank HBM 250 X 550 Vario

Bericht door benkr »

Klauwplaat er af en de pasvlakken goed opschonen, zal wel een vuitlje of braampje zitten ergens.
En dan bij het monteren alles geleidelijk vastzetten en meteen mee meten, eventueel de klauwplaat draaien tot je een punt vindt waar de afwijking minimaal is.
De pasvlakken aan een kant insmeren met b.v. "Pruissisch blauw" kan ook helpen om er achter te komen wat er mis gaat, je kunt dan zien waar de pasvlakken elkaar raken en waar helemaal niet.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank HBM 250 X 550 Vario

Bericht door hfjbuis »

Wat zou voor mij nu de beste en makkelijkste oplossing zijn?
- Nieuwe klauw aanschaffen --> Probleem dan verholpen?
Eerst meten wat er niet zuiver is, daarna besluiten hoe dat opgelost kan worden.

Daar waar je 0.01 mm meet, is niet het register. Om het register te meten moet je de opspanplaat verwijderen. Waarschijnlijk is het register van de draaibank (spindle) zuiver, maar dat moet je zeker weten door te meten! Maar meet niet alleen radiaal, maar ook axiaal.
Als blijkt (en dat verwacht ik) dat de spindel zuiver is, kun je de opspanplaat plaatsen zonder klauwplaat. Vervolgens deze meten op het register axiaal en radiaal.
Bij het plaatsen van de opspanplaat kun je voelen hoeveel speling op het register zit.

Ik heb voor mijn ER32 collet houder een opspanplaat gedraaid. Die is op 0.005 mm zuiver. Na het draaien van het register, en vervolgens de montage van de opspanplaat op de spindle (opspanplaat moet worden omgedraaid), heb ik de buitendiameter zuiver gedraaid. Nu kan ik na de montage snel controleren of e.e.a. zuiver is. Ik verwacht niet dat de maker van jou opspanplaat de buitendiameter zuiver gedraaid heeft!
M.a.w. de zuiverheid van de buiten diameter van de opspanplaat is geen maat voor de zuiverheid van het register van de opspanplaat! Datzelfde geld voor de klauwplaat en uiteraard de spindle zelf.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Draaibank HBM 250 X 550 Vario

Bericht door Blazer »

Bij mijn draaibank staat er een merkteken 0 op de plaat en ook op de klauw , bij het monteren van de klauw moeten die overeen komen te staan .
als hier de klauw verkeerd gemonteerd is geweest kan dit misschien een afwijking geven .
zitten de bekken op de juiste plaats nr. 1 op 1 , nr 2 op 2 en 3 op 3 ?
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Draaibank HBM 250 X 550 Vario

Bericht door Jobbomodels »

Het slingeren van de klauw heb ik opgelost door het draaien van een nieuwe montage plaat.
Volgende vraag:

Ik wil eigenlijk een digitale uitlezing op mijn draaibank zetten. Heeft iemand ervaring met de systemen van HBM?
Hier zat ik aan te denken om op mijn draaibank te monteren:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... tleessets
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Groet,
Job
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Draaibank HBM 250 X 550 Vario

Bericht door ruudpg »

Ik zou dit draadje even lezen met betrekking tot de DRO.
Plaats reactie