Quantum uitlijnen draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

spixycat schreef: 26 okt 2018 13:27 De enige vraag die over blijft is of de hoogte verschil (tussen vaste en losse kop) hiermee ook zou worden gecompenseerd?
Nee, hoogte fout kun je niet compenseren op die manier omdat de verstelling nu eenmaal in het horizontale vlak plaatsvind.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

Dat de verstelling van de losse kop alleen horizontaal is klopt. Maar als de losse kop te hoog staat, zal de gedraaide diameter ter hoogte van de losse kop te groot zijn. Omdat je bij het afstellen (volgens mijn methode) de positie van de kop zo ver versteld dat de afstand van de beitel (taster) tot het werkstuk bij de losse kop gelijk is aan die bij de vaste kop, corrigeer je zo ook voor een hogere, lagere of scheefstaande kop. Natuurlijk is de correctie bij een te hoge of te lage losse kop halverwege de twee centers niet helemaal juist, maar dat is een fout van een paar micro meter.
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Ik weet niet of je het register van de spindel al hebt afgedraaid, maar als ik het goed heb, zitten bij jouw draaibank de klauwplaten gemonteerd op adapters. Als dat zo is, kun je i.p.v. de spindel aan te passen, het register van de adapter aan de klauwplaat kant iets (0.04 mm) kleiner draaien. De klauwplaat kan dan bewegen op de adapter waardoor je hem kunt stellen. Hiermee kun je de runout van de spindel corrigeren. Dit hoef je maar een keer te doen omdat je de adapter op de klauwplaat kunt laten zitten. Ik heb dit op mijn draaibank ook gedaan, maar dan om te corrigeren voor de runout van de klauwplaat.
de klauwplaat zit inderdaad via een opspanplaat op de spindel. De opspanplaat zit vast met schroeven op de klauwplaat. en die had ik al afgedraaid
in september.. ;-)
Ondertussen de klauwplaat ook onder handen genomen . en nu meet ik ,steeds met zelfde test-as. -0.02 / +0.02
Ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Ik plaats een stuk staal of aluminium tussen de centers en draai hem zuiver rond over 10 mm aan de kant van de vaste kop. Daarna plaats ik een taster op de cross slide op de positie van de beitel punt, zet de taster tegen het afgedraaide gedeelte, meet de waarde en zero de cross slide dial. Daarna draai ik het gedraaide stuk om en verplaats de carriage naar de afgedraaide positie. Als de losse kop zuiver staat, staat de taster op dezelfde waarde. Zo niet, dan stel ik de losse kop bij.
Dit is een zeer goede tip. die ga ik onthouden en gebruiken...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Plaats reactie