Quantum uitlijnen draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

DTI in vertikale stand en met de dwarsvoeding de hoogste stand gezocht. Dan DTI op 0.00 gezet.
Dit moet je op beiden punten doen!
aan de kop = 19.59 mm. aan de staart is het 19.63 mm. ( verschil = 0.04mm.)
De afwijking van de beitelpositie is dan 0.02 mm (helft van de diameter)

Je hebt de afwijking op 230 mm bepaald. De gemeten afwijking is de afwijking van de uitlijning + de slijtage van het bed op die punten.
Dat kan anders zijn dan waar je gedraaid hebt (100 mm).

Meet de afwijking eens op het gedraaide stuk (verticaal), dat zou "overeen moeten komen" met meetwaarde van de geslepen staaf.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

volgens de RDM papers mag je juist niet de DTI op nul zetten tussen se positie aan de kop en aan de staart.
jij zegt juist het tegengestelde...

wie heeft nu gelijk of wie moet ik volgen?

meting zal ik maandag doen als ik terug thuis ben. :-)
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

@beagle
DTI in vertikale stand en met de dwarsvoeding de hoogste stand gezocht.
Ik bedoelde dat je op beide punten de hoogste stand moet zoeken!
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

volgens dit :
4. Release the indicator rod and, turning the lathe by hand, note the highest and lowest measurements on
the indicator.
5. Average the high an low readings (add together and divide by two) to get the "near end average
distance". If you suspect the bar of not being a single diameter along its length, measure the diameter
and subtract half the diameter from the average to get a corrected "near end average distance"
6. Pull the indicator's measuring rod back by hand to clear any irregularities and move the carrige to the
end of the bar away from the chuck.
7. Release the indicator rod and again, turning the lathe by hand, note the highest and lowest
measurements on the indicator.
8. Average the new high an low readings (add together and divide by two) to get the "far end average
distance". If you suspect the bar of not being a single diameter along its length, measure the diameter
and subtract half the diameter from the average to get a corrected "far end average distance".


puntje 6 en 7 geven hier aan dat je juist niet de DTI op nul moet zetten... nergens in punt 7 spreken ze hier dat je dTI op nul moet zetten en .of het hoogste punt moet zoeken. jouw antwoord brengt me dus een beetje in de verwarring, verwarring die ik juist wil vermijden.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

Om de afwijking in hoogte te meten, moet je het hoogste en het laagste punt opzoeken. Dat moet op de hartlijn, die je opzoekt met de cross-slide.
Ook bij het 2e punt moet je de hartlijn weer opzoeken, daar de draaibank ook een afwijking in X-richting (horizontaal) kan hebben .
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

100 mm lang met een diameter van 20 mm en dat vliegend draaien. In de drieklauw!
Dat is eigenlijk heel goed.
Je moet je realiseren dat de bekken van de drieklauw vooraan minder klemmen dan achteraan, en kan dus steeds wegkantelen (daarom moet er ook een driepuntsmeting gedaan worden) (of had jij een 4-klauw?)
de as weg veert van de beitel (het is me niet duidelijk waar jij kop en staart definieert, dus of dat dikte verschil kan geven)
Dus eigenlijk moet je die as misschien met flink wat alu folie omwikkelen en dan in de drieklauw zetten, hopelijk wordt de afwijking van de klauwtjes dan wat gecompenseerd.

En als je het serieus wilt meten pak dan een dikkere as.
Je kunt na het draaien de beitel natuurlijk ook vervangen voor de meetklok, als ie dan geen 0 aangeeft is het vering tijdens het draaien.

Misschien handig om de Schlesinger normen en meetmethoden of DIN8605 eens op te zoeken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

En als je het serieus wilt meten pak dan een dikkere as.
Je kunt na het draaien de beitel natuurlijk ook vervangen voor de meetklok, als ie dan geen 0 aangeeft is het vering tijdens het draaien.

Misschien handig om de Schlesinger normen en meetmethoden of DIN8605 eens op te zoeken.
he jongens nu niet te ver drijven he, ik ben maar een gepensioneerde oud ICT'er, (die mee het CNC prog EazyCNC schrijft en ontwikkeld), model scheepsbouwer, met een beetje begrip van metaal bewerking :-)

Betreft die meet as, ben vandaag hier in NL. in het bezit gekomen van een een nieuw stuk inox geslepen schroefas van 25.00 mm. 350 mm. lang. Heb hier wel aan boord geen micrometer dus de juiste diameter kan ik niet weten maar dat zal wel geen verschil maken.

ik wil nu gewoon even een eenvoudig antwoord op de vraag , hoe verhelp ik die mis-uitlijning van 0.05 mm. op 100 mm op de vaste kop met een V bed.
Op internet heb ik wel wat gevonden daarover maar die Amerikaanse test is ????m.a.w. ik begrijp er niet de finesse van. het heeft iets met lappen van de V in de vaste kop.

wie kan mij daar wat uitleg over geven.??
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

(het is me niet duidelijk waar jij kop en staart definieert, dus of dat dikte verschil kan geven)
kop is aan de kant van de klauwplaat en staart is dus aan het ander eind van het bed; daar waar normaal de losse kop staat.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Hier ben ik terug.
Zoals al verteld met een inox geslopen as van 25 mm. Dia. en 350 mm. Lang
Horizontale opstelling.
Afbeelding

Met de hand draaien
Hier aan de kop gemeten heb ik de DTI zo ingesteld dat hij +0.02 en - 0.02mm aanduid.
Dan zonder de instellingen te veranderen door geschoven naar de staart van de bank
Afbeelding

Hier meet ik dus -0.02 en +0.085

Algebraïsch optellen.
Kop = +0.02 + -0.02 = gem. 0
Staart +0.085 + -0.02 gem. +0.065 mm.

Verschil is +0.065 /2 = 0.0325

Ik dacht dat ik misschien met een stukje hout een slag kan geven aan één kant van de kop. ( In de hoop dat er toch wat speling zit in de V tussen kop en bed. Of is er een andere betere methode.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door rba »

Hetzelfde probleem heb ik ook gehad. Ik heb dit opgelost door 4 bouten waarmee de vaste kop op het prisma bed staat te lossen. In tegenstelling tot wat ik verwachtte kon ik nog behoorlijk bijstellen. Was wel een andere draaibank, maar denk qua opbouw vergelijkbaar.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ik zou de kop eerst losmaken, schoonmaken, terugplaatsen en de bouten met een momentsleutel vastdraaien.
Dan nogmaals meten en kijken of je op dezelfde waarde komt.
Zo nee, nogmaals hetzelfde
Zo ja, dan is e.e.a. spelings vrij. Dan kun je met aluminiumfolie de zaak proberen wat te richten.

Maar voordat je begint, meet ook vertikaal!

p.s. ik heb sinds kort met mijn bank (HBM 300) ook dit probleem en ga volgende maand hetzelfde doen!
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

daar zeg je wat moment sleutel

A) met welke spanning zou ik dan de bouten moeten aandraaien.
Ik denk dat er in mijn bank inbusbouten van 10 zijn gebruikt.
B) ik bezit geen momentsleutel, hoe kan ik dat nabootsen?
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door janplastiek »

als je kijkt op welke spanning de bout lost met een momentsleutel, weet je toch bij benadering welke kracht nodig is om ze terug vast te zetten.
Als je geen momentsleutel hebt, kan je dat in een autowerkplaats wel even vragen, de meeste hebben dit wel, om bvb de cilinderkop vast te zetten
Breek de dag, frees een lijntje.
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Dan de vertikale meting.

Eerst achter aan de staart:
+0.05 en -0.02. alg. som = +0.03
Dan wagen naar de kop zonder nulstelling.
+0.02 en +0.065. Alg. som = +0.085
verschil =( 0.03 + 0.085)/2= 0.057. ≈ + 0.06

ik zou dus zeggen dat het aan de kop iets hoger staat dan aan de staart.

ondertussen is de kop eraf. en gereinigd. Morgen ga ik zo'n dikke viltstift halen bij de krantenhandelaar en eens kijken hoe het zit tussen kop en bed.
volgens het idee van deze YT
https://www.youtube.com/watch?v=oVwsnTYWF4c&t=5s
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Plaats reactie