Quantum uitlijnen draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

beagle
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle » 06 sep 2018 20:17

Hoe verder uit de kop hoe meer vering, en dus dikker resultaat.
Dikste materiaal dat ik in huis heb is 20mm. Daar zal ik het mee moeten doen.

Gewoonlijk werk ik met materiaal van 6-10 mm.( messing-alu)
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter

beagle
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle » 06 sep 2018 20:19

Hoe dik was de afname bij de laatste pass?
0.1 mm. daarmee kan toch geen wegduwen van materiaal zijn? of toch.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter

benkr
Donateur
Berichten: 2875
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door benkr » 06 sep 2018 20:32

Ja, dat kan wel degelijk, en zeker wanneer je beitel niet echt vlijmscherp is.
Waarom zou er verschil zitten tussen meten en draaien met een beitel, het gaat toch om dezelfde dingen (met uitzondering van die bewuste vering dan)

Zet je losse kop goed en gebruik een meedraaiend center zoals hier al diverse keren aangegeven.
Je zult zien dat er helemaal geen probleem meer is, of in ieder geval stukken kleiner.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2516
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door Ballegooijen » 06 sep 2018 20:52

Volgens mij moet je afname minimaal de radius van de beitel zijn. Je radius zal niet kleiner dan 0,2 zijn dus minimaal 0,2 of meer afnemen.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Robbie
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door Robbie » 06 sep 2018 21:59

Beagle en Ballegooien,

Het is niet nodig om een minimale snedediepte te hebben ~ plaatradius, anders zou het bij een iets te groot werkstuk onmogelijk zijn om het nog aan de maat te maken.
Als er nog een paar 0.01 weg moet kan je dat gewoon afdraaien, maar zorg wel voor een plaat met een beschaafde snijkant zodat hij ook echt kan verspanen, de spanen kunnen zo fijn zijn als staalwol.
Als de laatste snede een paar hondersten diep is, zal het werkstuk minimaal buigen en kan je je werkstuk goed controleren op coniciteit.
Om te weten of het werkstuk toch is weggedrukt, verwissel de beitel voor een meetklok en loop met het support langs het werkstuk, je kan dan op de klok aflezen of het werk weggedrukt/conisch is,
dat kan je weer vergelijken met een meting op de diameter van het stuk. Vergeet niet dat de vaste kop, de spil en zijn lagers ook niet oneindig stijf zijn, maar bij een knappe machine kan dit worden verwaarloosd.
Ook hiervan kan je een indicatie krijgen door een stevig stuk rond in de klauwplaat te zetten, een klok ertegenaan en dan het werkstuk proberen om te drukken, de hoelveelheid flex zie je op de klok.

Als dit allemaal in orde is kan je gaan denken aan je losse kop, want die moet je niet gebruiken om een fout uitgelijnde vaste kop te corrigeren. De basis moet goed zijn.
En zoals eerder door Ben werd vermeld, met het gebruik van een goed afgestelde losse kop is het probleem zomaar weg en dan speelt slankheid van het werkstuk een veel kleinere rol.
Als het werkstuk wel zo slank is dat het in het midden wordt weggedrukt komt de meelopende bril om de hoek kijken, maar da's een ander verhaal.

Succes,
Rob.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2516
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door Ballegooijen » 06 sep 2018 22:10

Dank voor je heldere uitleg Rob :!:
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

hfjbuis
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis » 06 sep 2018 22:57

Voor wat betreft met draaien met kleine afname:
In aluminium kan ik met mijn ccgt060204 beitelplaatjes (gepolijst plaatje voor aluminium) 0.001 mm afnemen en met het vergrootglas zie je nog steeds dat de beitel snijd en niet wrijft. Met datzelfde plaatje ligt de grens voor automatenstaal op 0.005 mm en voor Cr42M04 op 0.02 mm. Voor mijn CCMT060204 plaatjes, (niet gepolijst plaatje voor stall) ligt de grens in automatenstaal op 0.015 mm.

Mogelijke oorzaken van het probleem zijn:
  • buiging van het materiaal: zoals aangegeven door Robbie stukje draaien en met de meetklok controleren.
  • Speling op de spil: zoals aangegeven door Robbie klokje op de gedraaide as en aan de kop duwen om te kijken hoeveel flex er inzit.
  • Slijtage van het bed: De gedraaide as uit de vorige stappen op verschillende plaatsen meten, het mag een conus zijn, met geleidelijk verloop, maar geen wokkel.
  • Niet goed uitgelijnde kop?? Als ik het goed onthouden heb, heb je met het uitlijnen gemeten op 230 mm en nu draai je op 100 mm! Heb je op deze positie ook de afwijking gemeten?

beagle
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle » 07 sep 2018 03:57

Als dit allemaal in orde is kan je gaan denken aan je losse kop, want die moet je niet gebruiken om een fout uitgelijnde vaste kop te corrigeren. De basis moet goed zijn.
Dat was ik ook van plan . Eerst de vaste kop. Dan later de losse kop ( daar moet nog wel freeswerk aan gebeuren- maar dan moet de vaste kop goedstaan.)
Vergeet niet dat de vaste kop, de spil en zijn lagers ook niet oneindig stijf zijn, maar bij een knappe machine kan dit worden verwaarloosd.
Ook hiervan kan je een indicatie krijgen door een stevig stuk rond in de klauwplaat te zetten, een klok ertegenaan en dan het werkstuk proberen om te drukken, de hoeveelheid flex zie je op de klok.
Ga ik eerst een een stuk schroefas zoeken op de yachtwerf dit w.e. van 40 mm. Dat dan even afdraaien en meten.

PS zoveel weet ik niet van die beitelplaatjes, geslepen of niet, ik draai wel met een nieuw plaatje nu bij het afstellen.
Speling op de spil: zoals aangegeven door Robbie klokje op de gedraaide as en aan de kop duwen om te kijken hoeveel flex er inzit.
Om te weten of het werkstuk toch is weggedrukt, verwissel de beitel voor een meetklok en loop met het support langs het werkstuk, je kan dan op de klok aflezen of het werk weggedrukt/conisch is,
Daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Goed dat je dat verteld..:-)
Aan de vaste kop duwen of aan de klauwplaat?
Ik zet de geslepen as in de klauwplaat en ga meten op 300 mm. afstand van de kop. Als ik dan aan de klauwplaat duw of trek. meet ik een speling van +0.02 of -0.02, en op 100mm. van de klauwplaat is dat iets minder dan +0.01 of -0.01. Is dat goed of moet ik de lagers nog iets meer afstellen?
Duw of trek hard ik aan het uiteinde van de as ( 300 mm. vanaf de kop) dan word het veel erger. +0.31 -0.28
Niet goed uitgelijnde kop?? Als ik het goed onthouden heb, heb je met het uitlijnen gemeten op 230 mm en nu draai je op 100 mm! Heb je op deze positie ook de afwijking gemeten?
Heb ik heb niet gemeten bij het uitlijnen op 100mm. Die as heb ik wel gemeten met een van dikte passer over ongeveer de hele lengte en er toch geen afwijking in gevonden. Dan veronderstel ik uit de driehoeksmeetkunde dat de afwijking op 100 mm vanaf de vaste kop altijd kleiner is dan de afwijking aan het uiteinde op 300mm. Tangens regel ;-)

Ik leer hier wel een hele hoop bij.. :-) veel zaken waar ik nooit aan gedacht heb, maar ben dan ook niet van opleiding metaalbewerker
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter

hfjbuis
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis » 07 sep 2018 10:20

beagle schreef:
06 sep 2018 20:19
0.1 mm. daarmee kan toch geen wegduwen van materiaal zijn? of toch.
Ik weet het niet, heb het maar gemeten op mijn HBM300 draaibankje!

Met een nieuw CCGT060204 beitelplaatje een 20 mm aluminium buis over een afstand van 100 mm gedraaid:

Afname 0.005 mm, 300 RPM, 30 mm/min gemeten afstand/dikte: 0/19.56 50/19.58 100/19.55
Afname 0.1 mm, 300 RPM, 30 mm/min gemeten afstand/dikte: 0/19.34 50/19.35 100/19.34 diameter verandering 0.21 mm
Afname 0.1 mm, 900 RPM, 90 mm/min gemeten afstand/dikte: 0/19.09 50/19.10 100/19.09 diameter verandering 0.25 mm

Zoals je ziet, onder de gemeten condities geen meetbare doorbuiging van het materiaal of de kop! (had ik wel verwacht)

De diameter verandering in de laatste pass is groter dan ingesteld. Dit word vrijwel zeker veroorzaakt door belasting op de beitel die daardoor over zijn draaipunt gaat buigen. Het draaipunt ligt achter de beitel en lager. Hierdoor buigt de beitel verder in het te draaien materiaal waardoor de afname groter wordt. Daarom moet je om op de juiste diameter te komen, de draai condities (snelheid en afname) na de laatste controle meting, niet (significant) wijzigen!
Heb ik heb niet gemeten bij het uitlijnen op 100mm. Die as heb ik wel gemeten met een van dikte passer
Ik bedoel, niet de geslepen as meten, maar een zelf gedraaide as. Zoals je ziet in de bovenstaande metingen, is de dikte op 50 mm afstand 0.01 mm groter dan op 0 en 100 mm afstand. Die 50 mm is de plaats waar ik het meest draai en daar zal ook wel de meeste slijtage zijn. Door de slijtage zakt het bed een beetje met een kleinere afname tot gevolg en daarmee weer een dikkere diameter.
Als je met de meetklok de geslepen of gedraaide as meet (as niet draaien) over de hele lengte, kun je zien hoe de toestand van het bed is. Ik geef de voorkeur aan draaien omdat dat meer de werkelijkheid benaderd. Als je dit vervolgens elk jaar ter controle doet, heb je een mooie indicatie over de levensduur van je bank.

benkr
Donateur
Berichten: 2875
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door benkr » 07 sep 2018 11:53

hfjbuis schreef:
07 sep 2018 10:20
Afname 0.005 mm, 300 RPM, 30 mm/min gemeten afstand/dikte: 0/19.56 50/19.58 100/19.55
Afname 0.1 mm, 300 RPM, 30 mm/min gemeten afstand/dikte: 0/19.34 50/19.35 100/19.34 diameter verandering 0.21 mm
Afname 0.1 mm, 900 RPM, 90 mm/min gemeten afstand/dikte: 0/19.09 50/19.10 100/19.09 diameter verandering 0.25 mm
Ik snap je hele verhaal, tot je gaat schrijven diameter verandering 0,21 mm en daarna nog een keer diameter verandering 0,25 mm, wat bedoel je daar mee, want zoals ik het lees gaat het maar om hooguit 0,01 mm.

hfjbuis
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis » 07 sep 2018 12:09

Bij een afname van 0.1 mm hoort een verandering in de diameter van 0.2 mm. Bij de laatste meting wordt de snelheid verdrievoudigt. Dit heeft grotere krachten op de beitel tot gevolg hetgeen resulteert in een grotere buiging van de beitel die daardoor verder in het materiaal komt. Met als gevolg geen 0.20 mm kleinere diameter maar 0.25 mm.

beagle
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle » 07 sep 2018 16:32

ik vind het reuze interessant en leerzaam, Maar soms "zie ik de bomen niet meer in het bos" door al die antwoorden... m.a.w. ik had liever dat men antwoord op mijn vragen dan een exploot over. "Het een en ander," dat even niet terzake is van het uitlijnen, met mijn bescheiden kennis over uitlijnen e.d. van die Chinese banken.

Even toch een rechtzetting.
Om de kop uit te lijnen zijn de motor, de aandrijving , en de tandwielen verwijderd, anders kan ik niet aan de achterste schroeven van de vaste kop.!! Dus het is even zinloos van telkens te verwijzen naar een e draaien as. En dat helpt mij nu ook niet rechtstreeks vooruit. Ik kan nu niet draaien, enkel de klauwplaat/ spil met de hand bewegen.
Ik zal het moeten doen met die geslepen as van 24.98 mm. Diameter (om exact te zijn )en hij is over de volle lengte 24.98 mm. Spijtig genoeg zit er geen centenpunt is.
Ook even vermelden dat spannen tussen de punten ook niet kan, omdat de losse kop is gedemonteerd. Ik ga pas later die losse kop onder handen nemen als de vaste kop degelijk is uitgelijnd en de motor en aandrijving is gemonteerd.
Als je met de meetklok de geslepen of gedraaide as meet (as niet draaien) over de hele lengte, kun je zien hoe de toestand van het bed is. Ik geef de voorkeur aan draaien omdat dat meer de werkelijkheid benaderd. Als je dit vervolgens elk jaar ter controle doet, heb je een mooie indicatie over de levensduur van je bank.
Heb ik verleden nacht al gedaan. :-) Daarmee stelde ik ook vast dat ik misschien eerst mijn aandacht ga moeten geven aan de geleiding van de dwarsslede.. Daar zit ook behoorlijk wat speling op.
Dat is gelukkig al veranderd met een grote lange bronzen spie die ik kan regelen.
maar met dat meten over de ganse lengte, zonder draaien, kwam ik ook tot de vaststelling dat mijn kop nog altijd niet is uitgelijnd.

Er zit wel een iets grotere speling op ongeveer 40-70 mm vanaf de klauwplaat.( plaats waar ik meestal met de slede werk)

Volgende actie punten voor volgende week zijn eerst maar die dwars slede min of meer spelingsvrij te maken; voor ik verder ga met dat uitlijnen van de vaste kop. Hier heb ik ondertussen alle alu-folie onderzetjes terug verwijderd. Was de kluts kwijt waar ik was.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter

hfjbuis
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis » 07 sep 2018 16:56

Ik begrijp dat je opnieuw gaat beginnen. Als je dan toch aan het meten bent, meet dan als je denkt dat het goed is, de afwijking niet alleen op het einde van de geslepen as, maar ook op andere plaatsen waaronder de 75 mm (meest gebruikt) en 100 mm (de afstand waar je het proefstukje op draait).

Het resultaat was misschien niet goed (genoeg), maar bij de start had je 0.3 mm op 230 mm afstand (0.12 / 100) en de afwijking op het proefstukje was toch 0.05 op 100 mm! Dat is toch een verbetering!

beagle
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle » 10 sep 2018 17:43

bedankt voor alle raad.
spijtig genoeg moet dit project in de koelkast. Er zijn dringende werkzaamheden gekomen die eerst dien afgehandeld te worden.

Maar misschien is het dan beter dat ik de hele bank even onder handen neem. Zowat overal de speling nakijken en bijstellen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter

Plaats reactie