Boxford draaibank ervaringen?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Patrick1
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 sep 2018 17:20

Boxford draaibank ervaringen?

Bericht door Patrick1 »

Wederom een vraag over een draaibank, ditmaal een boxford.
Hebben jullie hier ervaringen mee?
Er zou geen speling op zitten.
Daarnaast kun je draad snijden zonder tandwielen te wisselen.

Is boxford een goed B-merk? Of kun je dit beter anders omschrijven?

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Boxford draaibank ervaringen?

Bericht door assink »

Zou niet mijn voorkeur hebben, hebben een geschroefde klauwplaat die los kan lopen als je de draairichting omdraait.
Dit moet je wel weer doen als je metrische draad wil snijden met een inch leidspindel.
Ook moet je voor het wisselen van toerentallen de snaar omleggen. Vind het niet zulke geweldige bankjes, maar da's mijn mening.

Tevens heeft deze een leidspindel en schroefdraadspindel gecombineerd, vind ik ook niet geweldig werken.
Patrick1
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 sep 2018 17:20

Re: Boxford draaibank ervaringen?

Bericht door Patrick1 »

Welke draaibank zou je adviseren?
Peter Bijlholt
Berichten: 147
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Boxford draaibank ervaringen?

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi ,
De Boxford die ik een poosje in Engeland heb gebruikt was een heel redelijke draaibank.
Het had wat voordelen t.o.v. de Myford die ik nu heb. Vooral de laatste tijd loop ik tegen wat hoogte beperkingen van de Myford aan
Die centerhoogte is bij de Boxford wat hoger. Veel van deze Engelse draaibanken hebben een hoofdas met schroefdraad, als je dat weet kun je er net je werk rekening mee houden.
Met wat er aan hulpdelen bij is, denk ik dat rond de 900 euro een goede prijs is. E.e.a. afhankelijk of de machine bij de kop erg heeft gesleten.
Succes, Peter
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Boxford draaibank ervaringen?

Bericht door Hessel Oosten »

Deze man ("Enots Engineering") doet alles met een Boxford.

Veel te zien over de mogelijkheden.

https://www.youtube.com/channel/UCFaSBv ... JKA/videos
Hessel
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Boxford draaibank ervaringen?

Bericht door JanSr »

Een stuk stabieler dan de Chinese meuk. Maar wel nogal wat gedoe bij wisselende snelheden en voedingen.
Hangt er erg van af wat je er mee wilt.
Veel schroefdraden binnen- en buiten? Dan is een schroefdraad-hoofdspil niet fijn.
Als stabiliteit van belang is en makkelijk instellen ook dan kom je vanzelf op het (kostbare) rijtje namen: Weiler, Emco, Harrison, AI, etc.
spixycat
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 dec 2017 17:34
Locatie: Utrecht

Re: Boxford draaibank ervaringen?

Bericht door spixycat »

ik heb een ouder model Boxford en deze is zeer ruw gebruikt in het verleden. Opmerkelijk is dat de hoofdas nagenoeg speling vrij loopt (enkele tienden van 1/100 op dial ind). Mijn draaibank was op de versnellings bak gevallen die ik probeer te repareren: ik moet zeggen dat het allemaal keurig en strak past past: er zit speling in de versnellingsbak maar die is denk ik nauwelijks of nooit gesmeerd. De staat van de schort weet ik niet.. Maw een die niet misbruikt is is zeker een leuke draaibank om mee te beginnen. Er zit een voeding op zowel X als Y.
### op zoek naar vrijwilligers project in metaal ###
Plaats reactie